Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av iX - trenger vi bekymre oss

Startet av LMOR, mandag 08. november 2021, klokken 20:45

« forrige - neste »

LMOR

Dette kommer inn som støy i flere tråder, bedre å samle synsingen her.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#1
https://www.bmw.com/en/innovation/how-to-charge-an-electric-car.amp.html

Fast charging places more strain on the battery than charging at a charging station with a lower power output. There is no need to worry, however, as active temperature management protects the battery during fast-charging, just as battery management prevents the battery from being completely drained. "That's why it's important to optimize battery life with intelligent operating and charging strategies," says charging expert Dr. Karin Krüger.


Oppsummert: vi trenger ikke bekymre oss så mye, tror Dr. Krüger vet mer om hvordan BMW takler levetiden bedre enn oss. Og han mener ikke at det er hver av oss som skal være intelligente, men at vi skal slappe av og stole på BMW.

Helt greit om noen vil gjøre noe ekstra selv, men ikke legg det frem som at det er noe alle vet at en skal måtte ha kompetanse rundt dette selv som BMW elbil eier.

Det er uansett lurt å stoppe hurtigladingen på 80-90%, rett og slett fordi beskyttelsen som er bygget inn gjør at det tar uforholdsmessig lang tid og blir dyrt å hurtiglade mer enn det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#2
Det er vel ikke Dr. Krüger som skriver dukumentasjonen da 😉

Lader alle mine elbiler til 80 % og bekymrer meg ikke.

LMOR

#3
Men dette gjelder altså primært hurtiglading, som bør begrenses, men da av flere grunner enn levetid.

Men ellers god oppsummering av hvor vi står, så får hver av oss gjøre sin egen vurdering. For min del hadde jeg kjørt dieselbil fremdeles hvis jeg hadde måttet forholde meg til dette.
Den første jeg hadde hadde med 80% hatt 80km rekkevidde om vinteren..
(Den har nå etter 7 år, over 100000km, og med 2000 100% ladinger samme opplevde rekkevidde som ny)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#4
Ellers er det nesten ingenting du kan bruke bilen til hvis en en skal tenke på alt på den listen.
Kjør forsiktig, varm bilen på forhånd. Ikke la bilen stå ute når det er kaldt, heller ikke når det er varmt..

Tenker også at forbrukertilsynet burde sett på dette ift markedsføringsloven hvis det hadde vært slik at bilen med normalt brukt ikke leverer tilnærmet samme rekkevidde etter 5år, uten at en i praksis må redusere rekkevidden til 80% til hverdagsbruk. Da burde rekkevidde bli oppgitt som det en normalt skal kunne hente ut av bilen uten å «ødelegge den».
Vi kan kanskje forholde oss til dette, men folk flest skal ikke måtte forstå og forholde seg til dette. De vil forvente den rekkevidden som stod i reklamen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Tenker det er åpenbart at BMW sin anbefaling om 10-80 % gjelder både AC og DC lading. BMW har da BMS som overvåker ladehastighet ved hurtiglading. Og jeg tror heller ikke BMW sin anbefaling skyldes at de tenker på kostnaden ved hurtiglading eller mulig kø ved ladestasjonen ?.

Det koster meg ingenting å bidra til at også neste eier, og eieren etter det får en bil med god rekkevidde. At du har god erfaring med en bil, betyr ikke det at den bilen du kjøper nå vil ha samme egenskaper. Det er tross alt endret kjemi og mer enn dobbel energitetthet i forhold til 2014 i3.

Øyvind.h

#6
Å unngå lang tid på høy SOC er helt i tråd med forskning og studier. For meg trumfer dokumenterte studier synsing og tro.
Å lade fast til 80-90% opplever jeg heller ikke problematisk. Justere ladegrensen i forkant av de få turene hvor 100% er nyttig tar bare noen sekunder. I hvert fall på de bilene ladegrensen styres fra app.
Ikke minst er det fint med regen fra start, og et godt salgsargument den dagen en selger at batteriet er pent behandlet. Har hatt dialog med en del kjøpere som er obs på dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Hvilke dokumenterte studier henviser du til? De jeg har lest er koblet til batteriløsninger uten kontrollen BMW skryter av.
Nå er det mange gamle i3er, så det burde være enkelt å dokumentere det hvis det var et problem.
De fleste elbil-eiere jeg kjenner sliter å huske på forvarming når de skal på tur, så tror ikke dere representerer folk flest.
Det jeg linket til leser en før en kjøper bil, manualen får en ikke før etter en kjøper bil.
Så villedende markedsføring kan ikke reddes av det som står i manualen.
Så for meg er det åpenbart at dette ikke er noe som det forventes at en elbileier skal måtte tenke på. Akkurat som Dr.Krüger også sier.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#8
Jeg skal avslutte min argumentasjon med dette, og håper de som tenker på dette leser tråden fra starten og gjør seg opp sin egen mening. Nevner det som kanskje de fleste vet, at når vi lader til 100%, så betyr ikke det
100% av kapasiteten til batteriet. Det er en buffer. På iX skal det også være mulig å regenerere litt på 100% lading, som ville vært utenkelig hvis det hadde skadet batteriet. Det kan vi ikke skru av..

Mange hevder at VW sier at en ikke bør lade til mer enn 80% mer eksplisitt, men her sier de ikke et ord om en såpass viktig ting som levetid:

https://www.volkswagen.no/no/elbil/lade-elbil-rekkevidde/ladestasjon-hjemme-normallading.html

Men de nevner det viktige at ladingen går senere etter 80%. Og det gjør det også på AC.

Fikk også ny velkomstpakke av Elbilforeningen forrige uke, en sak som mange nye elbileiere leser, der slik viktig informasjon «som alle burde vite» burde stått. Men de skriver kun om det samme. Du stopper ikke pga levetid på batteriet, men for å spare tid.

En siste ting, hvis det hadde vært slik dere sier, så ville konseptet med ladbar hybrid, eller for så vidt hybrid, vært enda dårligere. Der er ikke lengre rekkevidde de dagene en trenger det relevant, så det ville betydd åpenbar villedende markedsføring, for en hybrid burde da alltid stå på 80% lading, og 3-5 mils rekkevidde ville blitt 20% kortere permanent.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jambo

#9
Det står ikke der nei, men det står i VW sine brukermanualer. F.eks. for VW ID.4:

Care instructions: Volkswagen recommends observing the following care instructions: Do not fully charge the high-voltage battery in everyday operation. Set an upper battery charge limit of 80% in the charging settings. Avoid complete discharge of the highvoltage battery if possible, e.g. in the case of long standing times with a low charge level. The charge level should not fall below 20% for extended periods. If the high-voltage battery has been fully charged, drive off immediately if possible. Avoid regular fast charging with direct current (DC) due to the high charging currents. [...] In the case of standing times of longer than 12 hours, park the vehicle with a charge level of at least 30% and no more than 80%, e.g. at the airport before a journey.

Edit: gjorde teksten mer lettlest og fjernet det som ikke var relevant.

Trond.m

#10
Synes det er veldig ryddig av VW å være tydelige i sine anbefalinger.

BMW synes jeg har vært, og er fortsatt veldig utydelige. Tror de fleste synes det er bedre med klare råd slik VW gir.

BMW skriver blant annet følgende i dokumentasjonen til iX40:

For å optimalisere levetiden til høyspenningsbatteriet må du blant annet ta hensyn til følgende:

«Unngå direkte sollys ved høye temperaturer»
«Parker kjøretøyet beskyttet ved lave temperaturer, for eksempel i en garasje»

«Parker ikke kjøretøyet lenger enn 14 dager uten at kjøretøyet er ladet opp»

Hva mener BMW er høye eller lave temperaturer ?
Hva mener de med å lade opp ?

Men nå har de i siste versjon lagt til for lengre tids stillstand:
«Parker helst kjøretøyet med et ladenivå 30-50 %»

Nå tror jeg nok at mange av disse rådene er for å sikre seg eller sin batterileverandør mot kostnader til reparasjoner. Men hvis batteriet skal vare hele bilens levetid, så bør nok alle som har mulighet til det bruke de sekundene det tar å tilpasse ladenivået til det faktiske behovet. De færreste av oss kjører 25 mil eller mer daglig.

LMOR sin uttalelse 25.10 i tråden «Nyttig informasjon om iX» er vel ikke lenger helt i samsvar med den siste oppdateringen av dokumentasjonen til BMW.

«BMW anbefaler å lade til 100% så vidt jeg har lest, de advarer i hvert fall ikke mot det, og jeg finner ingen dokumentasjon på at det er bedre for iX å lade til 80%»








Rosstopher

Sitat fra: LMOR på tirsdag 09. november 2021, klokken 05:47
En siste ting, hvis det hadde vært slik dere sier, så ville konseptet med ladbar hybrid, eller for så vidt hybrid, vært enda dårligere. Der er ikke lengre rekkevidde de dagene en trenger det relevant, så det ville betydd åpenbar villedende markedsføring, for en hybrid burde da alltid stå på 80% lading, og 3-5 mils rekkevidde ville blitt 20% kortere permanent.

Å bruke hybrider som argumentasjon her fungerer ikke, og du er selv ikke på grunnen nederst i teksten jeg har sitert. Plug-in hybrider har mye større buffer enn elbiler, og "fullt" batteri på en slik bil er gjerne nettopp 80 % av reell kapasitet. På gammeldagse hybrider er bufferen enda større, nettopp fordi de lades ofte og mye

Se f.eks. på denne sammenligningen fra Car and Driver:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://www.caranddriver.com/news/a15345397/battery-taxonomy-the-differences-between-hybrid-and-ev-batteries/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

LMOR

#12
Det stemmer, dette med 100% stod i manualen til min første i3, men står ikke der lengre.

Vi får velge hver vår vei, hjelper ikke diskutere mer med meg, så send heller dokumentasjonen til Dr. Krüger. Jeg velger å gjøre som han sier med fullt navn, stole på bilen.

Disse rådene er generelle og alle er riktige. Bilen blir aldri ladet til reelt 100%.
Varme er batterienes verste fiende, noe som er en utfordring ved hurtiglading.

Derfor er rådet om å sette fra seg bilen med 30% litt merkelig, fordi bilen trenger strøm for å kjøle ned batteriene hvis den settes ute i solsteken i en måned.

Jeg dropper ut fra tråden nå, men sender et krav til Dr. Krüger hvis jeg får problemer med kapasiteten, + ber om penger tilbake fra Elbilforeningen.


Ift hybrid:
Bufferen på en BMW 330e Sedan er på 10%

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#13
Sitat fra: LMOR på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:05
Jeg dropper ut fra tråden nå, men sender et krav til Dr. Krüger hvis jeg får problemer med kapasiteten, + ber om penger tilbake fra Elbilforeningen.
Lykke til. Tror nok de vil vise til denne. Den er i
riktignok for i3, men den gjelder nok fortsatt.

LMOR

Er altså ikke uenig i at batteriet taper seg. Det vi har diskutert her er om det å lade til 80% (reelt ca 70%) hver dag betyr nok til at det er verd det.
Hvis ja, så synes jeg det er merkelig at det ikke presiseres i en FAQ fra BMW eller som råd fra Elbilforeningen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA