Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan Leaf - bil for meg

Startet av Kamelkongen, mandag 13. august 2012, klokken 23:37

« forrige - neste »

Kamelkongen

Hei - vi har så smått begynte å vurdere Leafen. Min sak er at jeg daglig må kjøre fra Ski til Gardermoen , dvs omlag 7,5 mil hver vei. Jeg har tilgang til strøm på arbeidplass. På E6 går køen i omlag 110. Vil dette fungere også på vinterstid?

Eller vil jeg måtte bli en sinke med hjerte i halsen hver dag?  Er det noen særlig besparelse i dette?

Kamelkongen

Aspiranten

#1
Jeg klarer 75km med varmeapparatet på full pupp, føttene på dashbordet og bly på gasspedalen selv i strengeste vinterkulden her oppe i Møre og Romsdal. Og her er det ikke flatt heller! Dieselbilen min har f.eks. 20-30% lavere forbruk på E6 enn det jeg har her oppe... Så ja, du skal nok klare 75km selv om du bryter fartsgrensen  :)

Østlendingene her inne klarer vel 110-130km på E6 vinterstid, tror jeg. Med 16A lading på jobben trenger du bare 5-6 timer lading så er du 100% etter arbeidstid, og har trolig minst 30% igjen når du kommer hjem. Med 1-2 timer lading før barnas aktiviteter går det nok helt fint å parkere fossilbilen på omtrent fulltid.

Å kjøre 140km med Leafen koster generellt sett en flaske brus... Du kan jo regne selv på besparelsen  ;) Økt komfort og kjøreglede fordi elektromotoren er soleklart overlegen gammeldagse motorer kommer i tillegg. Vær obs på at kona sannsynligvis stikker av med elbilen etter en ukes tid... Flere her inne har opplevd det!
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Kamelkongen på mandag 13. august 2012, klokken 23:37
Hei - vi har så smått begynte å vurdere Leafen. Min sak er at jeg daglig må kjøre fra Ski til Gardermoen , dvs omlag 7,5 mil hver vei. Jeg har tilgang til strøm på arbeidplass. På E6 går køen i omlag 110. Vil dette fungere også på vinterstid?

Jeg hører stadig at køen "går i 110" eller 120, men etter min erfaring stemmer det ikke. Jeg kjørte forbi der i dag (E6 sørover) og lå nøyaktig i 100km/t (108km/t på speedometeret). Da kjørte jeg forbi ihvertfall dobbelt så mange biler som de som passerte meg. Skal du kjøre forbi like mange som kjører forbi deg tipper jeg fart på ca. 95km/t er korrekt.

Ellers er ikke 75km noe problem i 110km/t. Mulig du bør begrense deg til 100km/t (reelt) de aller kaldeste dagene i året, men det finner du ut av. Det gjelder uansett ikke mange dager, og da sannsynligvis kun på morgenen. 100km/t i forhold til 110km/t over 75km gir tidstap på 4 minutter.

På denne tiden vil jeg tro Leafen klarer mellom 110 og 120km i 110km/t (reell fart, dvs. speedometer på ca. 119 på min).

Hurtiglader finnes på/i nærheten av Økern (3 stk.), Ski (1 stk.) og Lillestrøm (1 stk.) samt snart på Frogner om du trenger å ha mye rekkevidde tilgjengelig etter at du har kommet hjem.

Besparelse ? Vel, 75km*2*230=34500km i året. En dieselbil som bruker 0,5l/mil vil altså bruke diesel for 24000 kroner i året. I tillegg kommer 2500,- i spart årsavgift og ca. 10.000 kroner i bompenger. Du vil bruke ca. 2500,- i strøm i året hjemme til pendlingen (75km*230*0,2kwh/km*0,8kr/kwh). Reell besparing altså 34.000 kroner pr. år eller ~2800,- pr. måned.

Sammenlagt: Anbefales. Jeg tror ikke du får videre problemer, og besparelsen er stor. Alternativet til den distansen er en Tesla Model S i rimeligste utgave. Pris forhåpentligvis i underkant av 400.000 men levering er ikke før om et år. Rekkevidde på den bør være minst 150km i 110km/t midtvinters i -20 grader. Dvs. tur/retur på en lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kamelkongen

Takk for svar.

Dette høres mer og mer interessant ut. Er det noen mulighet noen steder og få lånt en slik bil en dag eller to for å faktisk prøve hvordan dette fungerer? Er det noen anbefalinger på hva slags utstyr  bilen jbør ha med og hva jeg må ha av evt kabel i bilen og hjemmelader på garasjen?

Er det kun BNH som gjelder som selger eller duger noen av de andre som driver med paralellimport? Er det noen BNH som har spesielt god service og kunnskap om leafen i Oslo området?

K

Olofm

Sjekk med BNH på Ski om det er mulig å låne demobil 1-2 dager.

Jeg kjøpte bilen min der og var fornøyd med det. Ikke prøvd ut service enda, men det blir nok snart.

Er også enig med det andre skriver her. Leaf er absolutt å anbefale til ditt bruksmønster. Det eneste du må passe på er at kona ikke stikker av med bilen...

Jeg kjører 9 mil hver dag, og lader kun på jobb i ca 7,5 timer med 10 amp lader. Lader kun hjemme hvis jeg skal ut å kjøre noe ekstra.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Aspiranten

Sitat fra: Kamelkongen på tirsdag 14. august 2012, klokken 10:05
Takk for svar.

Dette høres mer og mer interessant ut. Er det noen mulighet noen steder og få lånt en slik bil en dag eller to for å faktisk prøve hvordan dette fungerer? Er det noen anbefalinger på hva slags utstyr  bilen jbør ha med og hva jeg må ha av evt kabel i bilen og hjemmelader på garasjen?

Er det kun BNH som gjelder som selger eller duger noen av de andre som driver med paralellimport? Er det noen BNH som har spesielt god service og kunnskap om leafen i Oslo området?

https://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=nissan+leaf+import+site:elbilforum.no&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest
Nissan Leaf

Oesse

Pendler daglig mellom Horten og Asker (72km)  å det er ingen problemt. Kjører alltid med klimaanlegget på og cruicecontrollen på 120.
Har aldri opplevd mindre en 2 streker igen (ca25% ?) på batterimåleren.

Vet ikke hvordan det blir på vinterstid, siden jeg kun har hatt bilen i 2 1/2 måned , men er ikke redd for å ikke komme frem.

Bilen min runder snart 6000km. Å kan med hånden på hjertet si at jeg har nytt hvert eneste km. (rettelse: de første 10 km var kjørt før jeg fikk bilen  :P )



Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

Kryten

Jeg kjører stavern horten hverdag (ca 65 km) og bruker 5-6 streker avhengig av hvor hardt jeg kjører på e18 (100 sona) er jo Morro og kjøre fra fosilbiler i aksen fra 70 til 120+++ . Meteret stopperpå 160 men er ikke sikker på om det stemmer helt.

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: Kryten på tirsdag 14. august 2012, klokken 19:17
Jeg kjører stavern horten hverdag (ca 65 km) og bruker 5-6 streker avhengig av hvor hardt jeg kjører på e18 (100 sona) er jo Morro og kjøre fra fosilbiler i aksen fra 70 til 120+++ . Meteret stopperpå 160 men er ikke sikker på om det stemmer helt.

Bilen er elektronisk begrenset til 145km/t. At måleren viser 160km/t stemmer bra med mine erfaringer om at den viser ca. 8-9% for mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kryten

Jeg gidder ikke sjekke med gps for den vil ha stor missvisning ved høy hastighet.

Men det er morro når en stor bmw flytter seg for meg ;D.

Når det gjeldere om bilen så er alle som får sitte på / prøve den kjempe imponert over kjøreegenskaper , plass og utseende. Får ofte kommentarer som: den ser jo ut som en ordentlig bil jo.

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Larvik

Sitat fra: Kryten på tirsdag 14. august 2012, klokken 19:17
Jeg kjører stavern horten hverdag (ca 65 km) og bruker 5-6 streker avhengig av hvor hardt jeg kjører på e18 (100 sona) er jo Morro og kjøre fra fosilbiler i aksen fra 70 til 120+++ . Meteret stopperpå 160 men er ikke sikker på om det stemmer helt.

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Og jeg pendler tilnærmet samme distanse ( Larvik - Horten ) i leaf :) bare gode erfaringer, men larvik kommune kunne jo med fordel lagt opp til noen ladepunkter...
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Kamelkongen

Har nå testet bilen et par dager og er overbevist om at dette vil fungere... Er det noe spesielt man bør tenke på ved bestilling? Noe man bør ha med?

Lurer på en ting - er det noen mulighet til å se på Navigasjonen hvor nærmeste hurtiglader er?

Hvordan er det å kjøpe bil fra Acar eller andre som paralell importerer,vil man ikke få service hos Nissan i Norge?

K

hertugen

Ser absolutt størst trygghet ved å handle fra Nissan forhandler.  Men så er jeg av den typen menneske som foretrekker orginal deler, handler mat i mat butikk, mobil tlf i elektro forretning og ikke omvendt ...mener at det er best. Spesial kompetanse er viktig ved bil hold, oppdatering av elektronikk OSV. BNH har investert masse i utstyr og kurs av mekanikere for denne bilen, for at vi som forbruker skall få et best mulig bilhold.....vil komme med en påstand som sikkert gir meg motbør her- men jeg anser det å handle grå import lit som en parasitt. Kjøpe bilen rimelig for så forlange reklamasion via det ordinære forhandler nettet senere dersom det oppstå komplikasjoner. Driver selv forretning og er plaget med samme problemstilling i det daglige. Og det er lite tilfredsstillende ...venter forbruk en Leaf levert neste uke. Lykketill med valget av forhandler .
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

corvy

Alt som dekkes av fabrikkgaranti får du ordnet, sånn er det med EU regler. Dersom vi ikke liker det får vi melde oss ut av samarbeidet :-P

BNH kan sette seg litt på bakbeina men min opplevelse på Rud er at jeg får god hjelp selv med import bil. Fremover betaler jeg like mye for service som alle andre og det er her BNH tjener pengene uansett, og det tror jeg de vet.

You decide :-P

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Aspiranten

Hadde nettopp min Leaf på garantireperasjon og de var superserviceinstillt, selv om jeg ikke har kjøpt Leafen hos forhandleren som utførte reperasjonen.

De trengte min signatur dog, slik at de kunne sende faktura til Nissan.

Så, BNH er jo ikke de som betaler for garantireperasjonene, men kanskje det er noe sånn som at de må betale 10-20% av kostnaden selv, for at de ikke skal godkjenne rubbel og bit? Har hørt rykter om at det er slik hos Møller bil ift. reklamasjon og norsk forbrukerkjøpslov (før 5 års garanti kom).
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA