Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nok en pendlebil:)

Startet av oddern, mandag 08. november 2021, klokken 15:23

« forrige - neste »

oddern

Hei,

Min trofaste diesel-pendlebil synger på siste verset og trenger å erstattes. Jeg ønsker da å ta steget inn i elbilens verden og trenger litt hjelp fra dere:)

Krav/behov:
- Pendler 7,5 mil hver vei.
- En del stigning til jobb (Bærum til Kongsberg)
- Helst fem seter
- Helst lav KM (ikke stort over 50K)
- Under 250 000 kr
- Jeg har lademuligheter hjemme og på jobb. (men jeg har barn i barnehagealder og må kanskje snu i døra når jeg ankommer jobb for å hente et sykt barn, så jeg ønsker å ikke være avhengig av å lade på jobb)

Ut i fra det jeg ser på finn, så har jeg disse alternativene (i viken/oslo):

- e-golf 300
- Leaf 40kWh
- MG ZS EV
- Opel Corsa-e
- Peugeot e-208
- Renault Zoe
- 2020 Ioniq

Er det noen soleklare favoritter blant disse? er det noen jeg burde styre unna? Er det noen andre biler jeg burde ha på lista (selv om de ikke er tilgjengelige i oslo/viken akkurat nå)?

Takker for alle innspill:)

Rosstopher

2020-modell Hyundai Ioniq er en fin bil og fås vel til ca. den prisen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

oddern

Takk:)

Da er den lagt til listen.

Er det noen av disse man burde styre unna?

automat

Sitat fra: oddern på mandag 08. november 2021, klokken 15:55
Takk:)

Da er den lagt til listen.

Er det noen av disse man burde styre unna?
Zoe har noen særegenheter når det gjelder lading. Sett deg nøye inn i dette før evt kjøp.

Leaf bruker Chademo til hurtiglading, som har tapt kampen mot CCS. Ikke sikkert det betyr så mye for din bruk, og det finnes fortsatt godt med Chademoladere. Men kan oppfattes som ukurrant når bilen skal selges om noen år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på mandag 08. november 2021, klokken 16:16
Sitat fra: oddern på mandag 08. november 2021, klokken 15:55
Takk:)

Da er den lagt til listen.

Er det noen av disse man burde styre unna?
Zoe har noen særegenheter når det gjelder lading. Sett deg nøye inn i dette før evt kjøp.

Leaf bruker Chademo til hurtiglading, som har tapt kampen mot CCS. Ikke sikkert det betyr så mye for din bruk, og det finnes fortsatt godt med Chademoladere. Men kan oppfattes som ukurrant når bilen skal selges om noen år.

Vil absolutt ikke anbefale deg å styre unna Zoe, den gir utrolig mye for pengene som pendlerbil. Greit nok, den er litt sær når det gjelder lading, men med en medfølgende ladeboks og en passende ladekurs hjemme vil du med din kjørelengde fint kunne klare deg uten behov for bortelading.

Jeg kjøpte min Zoe som min første elbil nettopp for jobbpendling 140-150km daglig, og kjørte 30' km årlig de to første årene (pre-corona) uten annen lading enn 16A CEE-stikk hjemme i garasjen (IT-nett), og har etter snart 4 år og drøyt 80' km ikke brukt bortelading en eneste gang.

Zoe er veldig romslig foran, men baksetet er trangt, og bagasjerommet bare litt større enn Hyundai Kona.

Nå skal det også sies at jeg bruker Zoe'en kun til jobbpendling, samt alle andre turer som ikke krever bortelading, og der funker den helt utmerket. For lengre turer og tilhengerkjøring/ferieturer er den uaktuell for min del, da bruker jeg en av de andre bilene i stedet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Som nevnt ovenfor er Leaf sær på hurtiglading og Zoe sær på saktelading. Golf har en app som det koster penger å bruke og som ikke er til å stole på, så man får ikke nødvendigvis startet klimaanlegg, sjekket lading o.l. fra telefonen. Ellers er det bare å prøvekjøre og finne den som passer dine preferanser best. Kan godt tenkes du velger en av de tre ovennevnte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Syklist

Det er nok lurt å prøvekjøre noen av alternativene og se hva du trives best med. Komfort og støy er viktig, du skal tross alt tilbringe endel tid i bilen.

PSA-bilene Peugeot 208 og Opel Corsa-e har samme drivlinje, så her er det mest et spørsmål om hvilket interiør du liker best. De klarer begge greit 300km om sommeren og 200km om vinteren, og har mulighet for CCS hurtiglading.

Ioniq er litt større, og nok den mest effektive bilen blant de på listen.  BMW i3 med 120Ah batteri kan også være et alternativ.  Zoe er også en bra elbil, men skal du på langtur en gang i blant, få tak i en med CCS kontakt.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

oddern

Takk for svar!

Jeg tror jeg må komme meg ut og prøvekjøre bilene, så får jeg eventuelt følge opp med flere spørsmål etter det.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA