Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Død bil - 12V batteri

Startet av AlMe, mandag 08. november 2021, klokken 09:07

« forrige - neste »

Orbit

Se f.eks. tidligere tråd: https://elbilforum.no/index.php?topic=54934.0

Jeg har gått for den Autowit-boosteren som er nevnt i tråden. Den er relativt liten og lett, og en trenger ikke å ha ladet den opp på forhånd for å ha nytte av den. Jeg har så langt ikke hatt behov for den på elbil, men har brukt den med suksess på en bensinscooter, og en gammel Jaguar XK rekkesekser som begge hadde dårlig batteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

lars667

Sitat fra: arthur på onsdag 17. november 2021, klokken 18:47
Har alltid både en og ofte to lykter, hvorav den ene er en hodelykt, i bilen, men har aldri hatt eller hatt behov for en startbooster i biler etter nå rundt femti år som bileier. Hva er det med moderne biler som fremtvinger dette? Forslag til startbooster?

Jeg fikk det da jeg hadde en gammel dieselpurke, den har berget meg mang en gang.  Både for usbdingser, starthjelp for andre (mye enklere enn å bruke egen bil), fly(!) osv.

Er ellers overrasket over at ikke Hyundai fikk dette til bedre når de nå designet elbil som elbil fra bunnen av. Bare det at selger reklamerte med at solcelletak var med og forhindret utlading av 12v burde kanskje fått en varsellampe til å lyse. Dette burde ikke være et problem så lenge det er bra med strøm på hovedbatteriet. At det kan være defekt på ladeport får så være (det var det også på min, uten at det medførte utlading).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Driver2

Noen av dere som har målt ladespenning på 12 v batteriet?  Jeg har bare 13,5v og det er for lavt for å ha fulladet batteri.  Kan den lave spenningen være årsak til  el biler med tomt batteri?  Kapasiteten til mitt batteri er ca 7Ah og det er for lite i forhold til 45 Ah som det skal yte.

Ørjan

Sitat fra: Driver2 på onsdag 17. november 2021, klokken 21:15
Noen av dere som har målt ladespenning på 12 v batteriet?  Jeg har bare 13,5v og det er for lavt for å ha fulladet batteri.  Kan den lave spenningen være årsak til  el biler med tomt batteri?  Kapasiteten til mitt batteri er ca 7Ah og det er for lite i forhold til 45 Ah som det skal yte.

Kunne forventet litt høyere ladespenning men 13,5 V tror jeg ikke er problemet. At du måler kapasiteten til bare 7Ah er verre. Da skal det ikke mye til før det er tomt. For meg virker det som om batteriet bør skiftes i et nytt.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

nordmannisverige

7Ah er latterlig lite.
Finns det noen som har artikelnummer på ett alternativt batteri fra feks Biltema som har høyere kapasitet?
Noen som har byttet? Tusen kroner på startbooster mot 1000kr for nytt batteri?

Jebba

Vårt 12V batteri måler nå 6,5V og bilen starter ikke. Hadde lignende problem med originale Hyundai Ioniq og kjøpte da booster som har vært brukt mang en gang. Virker som de bilene må stå til lading hver natt, hvertfall vinterstid.. Ladeluke fungerer kun fra nøkkel, kan ikke pushes for å åpne, men vet ikke om det er relatert.

trykkertor

Sitat fra: Jebba på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:28
Vårt 12V batteri måler nå 6,5V og bilen starter ikke.
Hvis 12V batteriet har vært så lavt nede i spenning er det godt sannsynlig at batteriet er skadet. Det kan da være kilden til problemet til mat startproblemer fremover.

TB

#22
Om batteri ofte lades ut er trolig et sted strømmen "forsvinner".
Det kan være feil i software, som gjør bil ikke "sovner.
Feil på komponenter, som da trekker strøm, når bil er av.

Eller, bakluke, dører, taklys, ODB2 dongel, kamera, annet ekstrautstyr - listen er lang.

Å finne hva som trekker strøm vil være viktig for å unngå det skjer igjen.
 
Hyundai lader 12V batteri fra hovedbatteri, men om det må gjøres "for ofte" stoppes funksjonen.
Slik jeg forstår gjelder det både gamle Ioniq, ny Ionq , Ioniq 5 og Kona.

Har 12V batteri vært utladet flere ganger vil det bli skadet, med redusert kapasitet.
Da må 12V batteri byttes i nytt, da kapasiteten kan være mindre enn ved normal bruk - selv når det er ingen feil på bilen. Innebygget planlagt lading, og 4G løsning gjør det vil være et naturlig forbruk av 12V.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

e-h

Sitat fra: Jebba på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:28
Ladeluke fungerer kun fra nøkkel, kan ikke pushes for å åpne, men vet ikke om det er relatert.
Min ladeluke flukter ikke lenger med bakskjerm og virker ikke å trykke på. Fikk død bil pga lav 12V og beskjed om at ny ladeluke er bestilt. Ville nok sjekket med forhandler.

FThorsen

Da skjedde dette for andre gang i natt. Jeg har på scheduled charging på en ladeboks i veggen. Dama koblet til bilen i går, og gjennom vinduet oppdaget jeg at alle lampene i ladeluken blinket hvitt. Jeg gikk ut, koblet ifra kabelen, og koblet den inn igjen. Alt så normalt ut. Da jeg skulle legge meg så jeg at det blinket hvitt igjen, men da gadd jeg ikke gå ut og se på dette.
I dag morges så var 12v/bilen død. Venter på veihjelp som kan lade 12v nå.
8 år med Tesla så har jeg aldri opplevd dette problemen. Får høre med forhandler hva dette kan være for ett problem.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Electric cars in Norway

#25
Ser 12V problem diskuteres også her inne.

Kan være ladeluka som ikke er igjen, tysk video om dette.

Kopi:
"Hello,

the User "Kanae1986" (who owns a p45) keeps updating his follower about his problem with the 12V battery drain. He explains in this video that the problem is somehow linked to the "not-to-open" loading port. Buthear for yourself: Hynundai Ioniq 5 12 Volt Batterie leer Fehler Bug gefunden? Update 3 - YouTube P.S. It`s in german tho.. :p"


https://youtu.be/AZ6XLmcPOCk

Kopi:

So that your 12V battery discharges as little as possible, when you get into the car, you must always press the brake pedal and turn the ignition on until you see green "READY", so that the DC/DC converter is switched on, which charges your 12V battery with 14V. Either you have to go to EV in the infotainment screen -> gear icon right -> scrolls down to see Activity mode and set it on. This does the same, without having to push the brake and put it in the ready position.
NOTE:
On an ICE version you also let run the engine so that the alternator charges the 12V battery to prevent draining, here on an EV you must only switch the DC/DC converter on to charge your 12V battery.
the electric motor(s) doesn't run when you are in the READY state as long as your gear selector is in the P position.
As soon as you put the ignition key on so that the green "READY" is on, the activity mode is automatically turned off.

https://www.ioniqforum.com/threads/12v-battery-drain.38482/

godjul

Fikk 12v batteri-varsel samme dag som vi overtok bilen fra forhandler.
Måler det ofte og da ligger det på rundt 12,3 volt. Har klaget flere ganger, men de sier at det er i topp stand..
Jeg har fått flere advarsler om lavt 12 v batteri. Tror at de fleste 12v-batteriene i ioniq45 har fått seg hard medfart på sin lange tur med dertil lang ventetid i Drammen. Batterier blir varig svekket når de over tid har spenning under 12,4 volt. Dette burde importør ta inn over seg og forberede seg på kostnadsfri byttings av batteriene.
Måten mitt verksted sjekket mitt batteri var amatørmessig. Ba meg om å starte bilen for så å måle.
Da starter også dynamoen sitt virke. Ett batteri mener jeg måles best hvis det har stått "alene" i et par døgn for å tilnærme seg sin hvile-spenning..og selvsagt belaste det for så å måle det da.

Driver2

12 v batteriet kan måles med et apparat som drar en stor strøm en liten stund og da ser man hvor mye spenningen faller. Da ser man om batteriet har for mye indre motstand og om det dermed er defekt.  Alle verksteder har det måleapparatet.

TB

Høres rart ut å måle når bilen er startet. Så lenge batteri ikke er helt defekt vil det gi akseptabel spenning så lenge DC-DC konverter er aktiv.

Enig i at måling bør gjøres etter noe tid og med belastning. Eldre biler var normalt mulig å sette "delvis på", der 12V var aktivt uten motor startet. Da kan en måle spenning med belastning og se om batteri er for svakt. Enkelte elbiler har samme funksjon, der DC-DC ikke starter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Driver2

Trenger ikke å vente en stund for å teste batteri med belastning. Er cellene sulfatert eller for tørr, så ser man det uansett tid etter lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA