Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død bil - 12V batteri

Startet av AlMe, mandag 08. november 2021, klokken 09:07

« forrige - neste »

AlMe

Da skjedde det - død Ioniq 5 i morges!

Prosedyren er som følger: Lås opp dør med fysisk nøkkel og lad 12V-batteriet nok til å få startet bilen. Alarmen går så fort den får strøm, men den stopper når startknappen aktiveres.

Jeg vet at mange elbiler har hatt dette problemet, men jeg forventet ikke at Ioniq 5 skulle ha samme problemet.
Bilen var på langtur (36 mil) på lørdag, stod i ro i går og altså død i dag.

Verkstedtime er bestilt og det skal bli spennende å høre hva verkstedet finner.

ProsjektX

Relativt vanlig problem ut ifra innlegg på facebook gruppa. Tilsynelatende problem med ladeluka som forårsaker det
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

nordmannisverige

Virker som et vanlig problem på mange elbiler.

I tillegg til ladeluka på I5, så tror jeg opp mot 2 måneder fra 12V batteriinstallasjon til man kjører bilen i mottakerlandet, neppe kan være så sunt for batteriet. 12V batteriet har sikkert ligget på lager i SK ei stund også, så 3 måneder+ uten lading tærer.

Be din forhandler om å lade opp 12V batteriet før leveranse, eller sett det som øverst på din egen to-do liste.

biggern

Hadde aldri problemer med det på Kona 2019.
Alltid aktivert : Aux. Battery Saver+

To activate or deactivate the Aux. Battery Saver+ function.
When activated, the high voltage battery is used to keep the 12V battery charged.
For more details, refer to "Aux. Battery Saver+" in the Electric Vehicle Guide in front of the
owner's manual.

nordmannisverige

Sitat fra: biggern på tirsdag 09. november 2021, klokken 12:57
Hadde aldri problemer med det på Kona 2019.
Alltid aktivert : Aux. Battery Saver+

To activate or deactivate the Aux. Battery Saver+ function.
When activated, the high voltage battery is used to keep the 12V battery charged.
For more details, refer to "Aux. Battery Saver+" in the Electric Vehicle Guide in front of the
owner's manual.
Funksjonen finnes også i Ioniq5, men jeg har ikke funnet noe sted å slå den av/på, er den alltid på? Side 1-55 i den engelske manualen.

biggern

I Kona var den ikke det og måtte aktiveres manuelt under "system setting" og "other features" i speedometer instrument panelet. Er jo helt annerledes på I5.
Ref. din manual : If the Aux. Battery Saver+ function was activated the high voltage battery level may have decreased. (står det samme i Kona manual).
Så jeg ville sjekket hovedpanelet og EV menyene eller under Settinger. 3-24
Men det står også ofte:For detailed information, refer to the separately supplied infotainment
system manual.
Ellers, ringe butikken.


NetromB

Dette skjedde meg også. 91% på driftabatteri. Bilen låst opp og passasjer på plass, bilen "igang". Men kunne ikke settes i D eller R. Kun veksle mellom P og N. Bilen lot seg heller ikke "slå av". Hyundai Assistanse hadde ikke løsningen men tilkalte NAF. Sjåføren koplet fra 12V batteriet et minutt, satte på en booster og alt lot seg slå av og på igjen. Forhandler sier 12V batteriet lades når bilen lades, men ikke hver gang.

Joey Pedersen

Soltaket mitt er bra og lader opp12V batteriet mitt jevnlig og vedlikelader det største batteriet også. P45
Mvh
Joey Pedersen

AlMe

Soltaket på min P45 har hentet "hele "12 Kwh siden juli, men greide ikke helt å holde liv i 12V-batteriet ;)

trykkertor

Kan dere se på bilens skjerm at soltaket faktisk lader 12V-batteriet, eller er det noe dere tipper?

Synes jeg har sett en god håndfull poster på FaceBook med Ioniq 5 eiere og dødt 12V. Og flere av disse er med solcelletak.

FThorsen

Det samme skjedde med meg. Kobla inn bilen for å lade den på morgenen, men glemte å starte lading (har satt på at den bare skal lade på natten). Da jeg kom på dette litt utpå dagen så fikk jeg ikke kontakt med bilen via Appen, og bilens 12V var død. Kjip bug
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

AlMe

Min I5 har nå vært innom forhandleren etter episoden jeg hadde med flatt 12V-batteri. Konklusjonen var "ingen feil å finne, sikkert en tilfeldig hendelse". Så da vet vi at Hyundai ikke betrakter dette som en feil, så vi får legge skjøteledning og batterilader i bagasjerommet for sikkerhets skyld.

lars667

Liten startbooster med power bank og lommelykt anbefales å ha i alle biler.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Har alltid både en og ofte to lykter, hvorav den ene er en hodelykt, i bilen, men har aldri hatt eller hatt behov for en startbooster i biler etter nå rundt femti år som bileier. Hva er det med moderne biler som fremtvinger dette? Forslag til startbooster?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA