Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid og degradering ved bruk av lithium ion batterier

Startet av ev55, søndag 07. november 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

ev55

Se utsnitt av studien her:

4:3
Reduced Aging due to Regenerative Braking
............Thus, a high level of regenerative braking is beneficial for the cycle life of a Li-ion battery system in an electric vehicle. By reducing the depth of dis- charge and the duration of the subsequent charging period, regenerative braking can reduce lithium plating considerably.

Aging of Lithium-Ion Batteries in Electric Vehicles: Impact of Regenerative Braking
Technische Universität München.
Ioniq 28 kWh 2018
Model 3 LR RWD 2019

Wisd0m

Sitat fra: ev55 på lørdag 13. november 2021, klokken 13:23
Forstår tankegangen din. 
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.
Bilen lades så sjeldent til hundre at den trenger det for å få balansert cellene skikkelig. Så tregt går det ikke fra 90 til 100. Bilen min står også i garasje som er 10-15 grader hele året.

RJK

Sitat fra: ev55 på lørdag 13. november 2021, klokken 13:23
Forstår tankegangen din. 
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.
Hvor mye tregere er det å lade en elbil fra 90 til 100 % versus 10-20 % på AC? F.eks. på en bil som støtter hhv 3,6 kw, 7,4 kw, 11 kw og 22 kW lading? Jeg gjetter at det er minimalt. Det som eventuelt trekker tid på den siste prosenten, er som @ev sier, at bilens BMS balanseres når du går til 100 %, og dette trekker bittelitt strøm i tiden.

Den andre tingen er at ved hjemmelading så er det ikke tiden her som er viktig, det lades mens du sover, pakker i bilen eller gjør andre ærend, om ikke du startet ladingen for seint. Om du må hurtiglade fordi du ikke ville lade opp de siste 10 %, så kaster du bort langt mere tid enn du "kastet bort" hjemme. Og det koster tildels langt mere.

Men klart, skal du uansett stoppe for en hvil, så lad selv om du kanskje ikke trenger det siden litt energi i reserve aldri er å forakte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Wisd0m på søndag 14. november 2021, klokken 18:45
Sitat fra: ev55 på lørdag 13. november 2021, klokken 13:23
Forstår tankegangen din. 
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.
Bilen lades så sjeldent til hundre at den trenger det for å få balansert cellene skikkelig. Så tregt går det ikke fra 90 til 100. Bilen min står også i garasje som er 10-15 grader hele året.

Høres ikke så veldig økonomisk ut i disse strøm-dyre tider...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ev55

Sitat fra: Wisd0m på søndag 14. november 2021, klokken 18:45
Sitat fra: ev55 på lørdag 13. november 2021, klokken 13:23
Forstår tankegangen din. 
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.
Bilen lades så sjeldent til hundre at den trenger det for å få balansert cellene skikkelig. Så tregt går det ikke fra 90 til 100. Bilen min står også i garasje som er 10-15 grader hele året.

Så vidt jeg vet, så balanserer M3 også på andre SOC nivåer enn 100%. Den har en avansert BMS.
Ioniq 28 kWh 2018
Model 3 LR RWD 2019

BE

Sitat fra: ev55 på mandag 15. november 2021, klokken 21:28


Så vidt jeg vet, så balanserer M3 også på andre SOC nivåer enn 100%. Den har en avansert BMS.
Det er korrekt, det gjelder egentlig alle moderne elbiler.
Men! Det er et unntak på Tesla, og det er bilene med LFP batterier, disse batteriene har en veldig horisontal utladingskurve, og er derfor vanskelig å balansere skikkelig i det "normale"  20-80% SOC-vinduet som anbefales på de fleste andre batterier. Dette er grunnen til at disse batteriene anbefales topplading med jevne mellomrom (f.eks. en gang i uka). Til gjengjeld tåler disse batteriene mye bedre å bli ladet til 100%, så det har veldig lite å si på levetiden.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

rwilthil

Det er mye bra informasjon ute både fra kunnskaps rike enkelt personer og nettet.

Men, jeg mener at mye av denne informasjon er mer skadelig enn til nytte for de mange brukere av El biler. Det er absolutt ikke noe galt med informasjonen om de forskjellige Lithium kjemiene/batteriene. Men jeg føler mange glemmer at de aller fleste El biler har avansert BMS som styrer lading nøye.

De aller fleste har en buffer både på bunn og topp, dvs at når bilen er full ladet/viser 100%. Så er i realiteten batteriet bare ladet til f.eks 90% om dette er lagt inn som øvre buffer. Likeså i bunn. Når bilen er "tom"  så er gjerne nivået på 20%.

Dette vil nok variere fra produsenten osv. Men på min e-golf ser jeg det ligger programmert 20% på bunn og 10% på topp. Altså får jeg bruke 70% av batteriets totale kapasitet.

Jeg vil tro det er flere årsaker til dette. Blant annet å forlenge batteriets levetid, samt å beholde bilens oppgitte rekkevidde etterhvert som batteriet slites/degraderes.

Dette gjøres ved å gravis øke den tillatte Soc/Dod, da i et eksempel om dod er 20% og soc er 90%. Så endres dette til f.eks 19%-91% osv. Da vil tilgjengelig effekt være den samme og rekkevidde opprettholdes.


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA