Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjøring av motorrom

Startet av tomrh, lørdag 11. august 2012, klokken 13:55

« forrige - neste »

tomrh

Åpnet dekslet til motorrommet bak i miev'en i dag. Det hadde samlet seg mye støv og dritt siden vi har 1,6 km grusvei fram til nærmeste asfaltvei. Jeg fikk lyst til å gjøre rent, men siden dette er en elbil og det er høyspenningskomponenter nedi der er jeg litt skeptisk til å bare sette i gang. Kan jeg bruke vann nedi der? ??? Hvordan bør jeg gå fram?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

STOPP ! "Legg" på lokket,skru til. Ikke gjør det igjen.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på lørdag 11. august 2012, klokken 15:49
STOPP ! "Legg" på lokket,skru til. Ikke gjør det igjen.  ;)

Greit med elbilforum der mer erfarne folk kan holde en fersking i hånda så han unngår å gjøre generaltabber. Lover å aldri gjøre det igjen. :)

Men i manualen står det faktisk noe om et kjølevæskenivå nedi der som skal sjekkes, så luka er jo ment å skulle åpnes fra tid til annen. Nå var plasten så tilgriset av støv at jeg ikke kunne se nivået uten å dra vekk skitten med fingeren først.

Da er vel ikke vaskeautomatprogram med underspyling å anbefale heller da? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eblogg

Dekkreperasjonssettet ligger jo også nede i denne luka i følge manualen så å åpne luka kan jo okke være farlig. Vann derimot kan vel være farlig. Jeg åpnet dette lokket selv da jeg lette etter jekken  :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

gbzdoc

Tror nok ikke bilen er konstruert så den ikke tåler vann fra undersiden. ;-)

Finnes egen video hvor den kjører med vann opp til oppå dørene i tester hos Mitsubishi. :)

Eblogg

Ved nærmere ettertanke mener jeg å huske at jeg så tvers i gjennom bilen og ned i asfalten da jeg åpnet dette lokket. Ergo må vel pakningen være der for å hindre vann å trenge inn i bagasjerommet og ikke omvendt. Tar jeg feil . I så fall bør man vel kunne vaske med vann der ????
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

tomrh

Samme observasjon her, men etter å lest brukerveiledningen mer nøye så står det at det ikke må komme vann nedi der. Det er mulig at den tåler vannsprut fra undersiden men ikke fra oversiden? ???

Nå står det jo også i manualen at man skal teipe fast vindusviskerne før man vasker den i automaten. Makan til forsiktighet! ..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Stjerneglis

Har i-Miev dekkrep.sett og jekk? Hvor finner jeg dette? Vi fikk beskjed om å ringe Mitsubishi-veihjelp hvis vi punkterte...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

erik e

"Lappesaker" ligger under baksete,ikke jekk.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Eblogg

Jekken fant jeg ikke og fikk bekreftet at denne ikke følger med i prisen merkelig nok, I følge min brukermanual så ligger dekkrepsettet nede i denne luken det snakkes om. Fant ikke repsettet heller. Bør kanskje sjekke under baksetet jeg også
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Aspiranten

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 11. august 2012, klokken 13:55
Åpnet dekslet til motorrommet bak i miev'en i dag. Det hadde samlet seg mye støv og dritt siden vi har 1,6 km grusvei fram til nærmeste asfaltvei. Jeg fikk lyst til å gjøre rent, men siden dette er en elbil og det er høyspenningskomponenter nedi der er jeg litt skeptisk til å bare sette i gang. Kan jeg bruke vann nedi der? ??? Hvordan bør jeg gå fram?

Bruk såpen "Chemical Guys - Green Clean" blandet 1:5 eller 1:10 (sannsynligvis siste, siden dette ikke er en motor med olje på seg)
Ha den i sprayflaske, og spray lett
Bruk en detailerbørste for å skrubbe komponentene
Tørk av med en billig mikrofiberklut
Nyt rent motorrom


Vi gjør dette fordi mange biler, spesielt biler fra VAG (VW, Audi spesielt) ikke tåler å bli vasket med vannslange i motorrommet. Det har vært flere episoder hvor biler utrolig nok må på verksted etterpå. En ting er vannsprut fra nedsiden og dråper som renner over pakningene. Å introdusere en vannslange med trykk er noe helt annet igjen, og kan føre til at vannet presser seg forbi de underdimensjonerte pakningene som konsernet har spart latterlige 10kr på. Men klart, på 1.000.000 biler er det snakk om 10 mill... Nok en gang er vi offer for superkapitalismen. Jeg liker solide produkter skapt av konkurranse om å være best, heller enn anbudsprosjekter skapt for å gjøre aksjeholderne rikere...

Såpe, børste og kluter kjøper du her: www.scandicshine.no
Nissan Leaf

Bjornt

Har mest lyst til å si hvorfor ikke bare holde lokket igjen ? Service er det en gang i året, da blir det vel rengjort er det behov. Kjøleveske skal de jo også sjekke. Men kan jo også godt skjønne at folk vil vaske ogvedlikeholde bilen sin litt ekstra. Dersom du gjør noe skade av et slag vil nok ikke verkstedet ta det på noen garanti.  Ta heller en liten vask under pansert foran. Mye støv der og, ikke så mye "farlig" som kan gå i stykker.  ;)
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA