Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming av ID4 gtx

Startet av muggost, fredag 05. november 2021, klokken 10:08

« forrige - neste »

muggost

Hei,
Noen som vet hvor mye strøm kupevarmer osv bruker på gtxen? Har inntrykk av at den tar store jafser fra batteriet når forvarming blir aktivert.

daktari

Ikke merket noe til det på Pro Perf hvertfall, ca 2% på 30 min. Oftest holder 10 min for å få en god lunk. Savner dog at setet og ratt er varmet når jeg setter meg inn, de starter først når jeg låser opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Korrigerer meg selv, ca 6% SOC forsvinner ved 30 min varming utetemp ca 0 startet fra app. Testet flere ganger nå.
Det er 4,6 kWh og er litt mye synes jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. november 2021, klokken 15:07
Korrigerer meg selv, ca 6% SOC forsvinner ved 30 min varming utetemp ca 0 startet fra app. Testet flere ganger nå.
Det er 4,6 kWh og er litt mye synes jeg.

Ja - for 30 min så er det jo faktisk 9.2 KW som en drar ut av batteriet en halvtime om det er korrekt energiforbruk
du har ført opp. (4.6 kwh en halvtime = 9.2 kW * 0,5).  Visste ikke at bilen hadde så kraftig PTC varmer


Locci

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. november 2021, klokken 15:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. november 2021, klokken 15:07
Korrigerer meg selv, ca 6% SOC forsvinner ved 30 min varming utetemp ca 0 startet fra app. Testet flere ganger nå.
Det er 4,6 kWh og er litt mye synes jeg.

Ja - for 30 min så er det jo faktisk 9.2 KW som en drar ut av batteriet en halvtime om det er korrekt energiforbruk
du har ført opp. (4.6 kwh en halvtime = 9.2 kW * 0,5).  Visste ikke at bilen hadde så kraftig PTC varmer


Det der er faktisk batteri varme elementet :)

Har dog ikke noe oversikt over varmepumpen vi har i de nordiske bilene.

Antar også at når forvarming er aktiv så går varmeelementet til batteriet igang også.
Kan jo være verdt og ta en titt på batteri temperaturen etter at forvarmingen har gått i 30min for de som har EVnotify eller tilsvarende tilgjengelig for og se om den faktisk varmer opp batteriet også.

Det vill forklare ett eventuelt høyt  forbruk av strøm på kaldere dager.
ID.4 1st Max

hELgenen

Ja,det jeg tok frem batterivarme elementet. Men skjønner nå at det var snakk om kupevarme...my bad..

Men kupevarme OG batterivarmen må jo være på drift samtidig her ettersom forbruket er så høyt. Batterivarmer burde en strengt tatt sluppet å varme opp...i det minste kunne velge bort ifb forvarming. Jeg pleier å skru på forvarming 10 min før avreise..sånn sett kan det aldri bli noe særlig energi,og bilen er varm nok for meg etter 10 min

Bjoris

Skal komme oppdatering på dette. Tror nok dette forbruket er om bilen fysisk er startet, trodde ikke start fra appen iverksatte batterivarmeren, men kan ta feil

SveinJ

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 09. november 2021, klokken 18:51
Skal komme oppdatering på dette. Tror nok dette forbruket er om bilen fysisk er startet, trodde ikke start fra appen iverksatte batterivarmeren, men kan ta feil

Forvarming av HV-batteri er ikke mulig. Enda!!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Det står her at den varmer batteriet aktivt ved temperatur under 8 grader C.
Men det er vel under kjøring, og ikke ved forvarming.

Battery

The coolant temperature sensors are connected directly to the J840 Battery Regulation Control Module. The control unit uses the sensor information to regulate the V590 High-Voltage Battery Coolant Pump.
The battery cooling not only occurs when the vehicle is moving, but can also be activated during charging. This significantly reduces battery temperature increases, especially when using DC charging. This allows for a faster charging rate, even for repeated charging processes.
The high-voltage battery can be both actively cooled and heated. This happens depending on the internal battery temperature.
• < 46°F: heating by the Z132 Heating Element (PTC) 3
• > 95°F (in vehicle operation): cooling by the heat exchanger for heat condenser
• > 86°C (during charging): cooling by the heat exchanger for heat condenser
It can also be integrated into the low-temperature cooling circuit. Different operating states are shown on the following pages

daktari

Kan det hende at dette ble endret med 2.3? Slik at den nå varmer HV-batteriwt også?
Kan ikke huske at det gikk så mye strøm ved forvarming før 2.3, men det er jo kaldere nå.

(En annen ting er jo at de godt kunne varmet setene og ratt, selv om kupeen er varm er setet kaldt...)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Når jeg starter forvarming nå så opplever jeg at bilen ikke tar energien fra nettet - altså fra nettet en er tilkoblet, men bruker bilens batteri isteden.
Kan nevne at bilen står ladet til 80% - deretter startes forvarming og batteriet tappes ned - dette mens bilen altså står tilkoblet til lader...trodde i mitt eget hodet at bilen pleide å forvarme ved å ta energien fra nettet...

Ellers opplever jeg at alarmen nå har begynt å leve sitt eget liv og reagerer bare jeg åpner garasjeporten..

igniztion

Du har ikke satt opp planlagte ladetider på ladeboksen eller noe slikt eller har smartlading? Da vil vel ikke ladeboksen gi strøm til bilen dersom man er utenfor angitt periode/strømmen er dyr.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: igniztion på torsdag 15. desember 2022, klokken 12:38
Du har ikke satt opp planlagte ladetider på ladeboksen eller noe slikt eller har smartlading? Da vil vel ikke ladeboksen gi strøm til bilen dersom man er utenfor angitt periode/strømmen er dyr.

Nei - jeg åpner alltid laderen FØR jeg setter på forvarming for å være sikker på at den kan hente energi fra strømnettet...Bilen oppfører seg litt rart om dagen og fikk faktisk en rød lampe på ladeporten i dag - sammen med en alarm...Hmm..må nesten sjekke ut dette videre tror jeg......

carster

#13
@daktari. Forvarming av ratt og sete fungerer fint på min hvis det er kaldt nok. Vet ikke hva grensen er. Velg sone under innstillinger i app.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

ENTO

Det må vel være forvarming av batteriet ? Har sw 3.0.0 i min gtx. Har den siste tiden fått melding i appen hvor det står at det er registrert at bilen står i en posisjon hvor det er kaldt eller meldt kaldt vær. Da forklares det at det er anbefalt å forvarme batteriet før oppstart. Det er forklart to måter å gjøre det på: velge avreisetidspunkt i appen. Dvs kupevarmeren starter i god tid før avreise. Eller sette på ladingen frem til avreise.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA