Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming tiner ikke bil ?

Startet av Larsj84, fredag 05. november 2021, klokken 08:31

« forrige - neste »

Larsj84

Hei,

Har satt på formvarming av bil til avreise om morgenen, men opplever nå som det er kaldt at forvarmingen ikke tiner isen som er på rutene, eller speil.

Må bruke "Tin Bil" funksjonen manuelt i appen for å oppnå at bilen skal ha isfrie ruter.

Er det slik det skal være, og er det evt noen måte og  justere slik at bilen faktisk er isfri til ønsket tid uten og manuelt måtte gå inn i appen?

Rosstopher

Jeg visste ikke at den funksjonen fantes og måtte inn i appen for å lete nå. Det høres jo logisk ut at man bruker den for å tine bilen... Antar at den da sender varmen til vinduene i stedet for rett bakover i kupéen. Det er vel fint at man kan velge mellom å tine raskest mulig og å varme opp interiøret raskest mulig?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. november 2021, klokken 09:00
Det er vel fint at man kan velge mellom å tine raskest mulig og å varme opp interiøret raskest mulig?
Poenget er vel at når man bruker planlagt forvarming så forventer man å komme til en ferdig oppvarmet og isfri bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. november 2021, klokken 09:10
Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. november 2021, klokken 09:00
Det er vel fint at man kan velge mellom å tine raskest mulig og å varme opp interiøret raskest mulig?
Poenget er vel at når man bruker planlagt forvarming så forventer man å komme til en ferdig oppvarmet og isfri bil.

Selvfølgelig! Jeg tenkte ikke over at det var snakk om planlagt forvarming.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stjerneglis

"Tin bil" er vel fullguffe på "alt"? Det er kanskje bedre å øke temperaturen noe ifm forvarming slik at isen på rutene smelter?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

OlaM

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. november 2021, klokken 09:10
Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. november 2021, klokken 09:00
Det er vel fint at man kan velge mellom å tine raskest mulig og å varme opp interiøret raskest mulig?
Poenget er vel at når man bruker planlagt forvarming så forventer man å komme til en ferdig oppvarmet og isfri bil.

Da er det vel forventningen som er feil, ikke funksjonen. Datamaskinen vet ikke nødvendigvis hvor tykk isen er.
'21 3LR

Larsj84

#6
Sitat fra: Rosstopher på fredag 05. november 2021, klokken 09:00
Jeg visste ikke at den funksjonen fantes og måtte inn i appen for å lete nå. Det høres jo logisk ut at man bruker den for å tine bilen... Antar at den da sender varmen til vinduene i stedet for rett bakover i kupéen. Det er vel fint at man kan velge mellom å tine raskest mulig og å varme opp interiøret raskest mulig?

Jo, men jeg skulle ønske det var mulig å kunne ha "Tin Bil" til fast tidspunkt nå på vinteren, selv om formvarmingen nå gir deg varm bil innvendig, så må du fortsatt f.eks fjerne is fra speilene om du glemmer aktivere "tin bil" manuelt på forhånd

Det her er mine første dager med en Tesla med temperatur under 0, mulig jeg har mistforstått noe, men det virker som forvarming varmer bilen opp til den tempraturen varmeapparatet er stillt inn på sist man kjørte eller endret i appen?

Har normalt varmeapparatet på 20 grader, og det gir en god lunk inne i bilen, men tydeligvis ikke nok til å smelte isen på rutene. Kan jo selvfølgelig ha varmeapparatet på 25 grader, men tror det blir litt varmt i lengden når man kjører.
Burde være unødvendig å måtte skifte temperatur frem og tilbake når man forvarmer og ikke.


Kommer fra Leaf hvor man kunne stille ønsket temperatur på forvarming uahvengig av hva varmeapparatet til vanlig står på.
Her kunne jeg formvarme til 28c (som ga isfri bil) samtidig som varmeapparatet stod på 20c når jeg begynte kjør.

Å kunne valgt forvarmingstype til "Tin Bil" ville gitt samme funksjonalitet




Klykken

Holder å trykke på "tin bil" noen minutter før du drar hvis den allerede er forvarmet. Evt slå på bakrutevarmeren når du setter deg i bilen, så tines speil og slikt på kort tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Larsj84

Sitat fra: Klykken på fredag 05. november 2021, klokken 13:16
Holder å trykke på "tin bil" noen minutter før du drar hvis den allerede er forvarmet. Evt slå på bakrutevarmeren når du setter deg i bilen, så tines speil og slikt på kort tid.

Ja, må vel gjøre det til en rutine, får håpe det kommer noe funksjonalitet slik at man kan stille inn ønsket oppsett i appen i fremtiden..

Handyman

En måte å løse det på er en tredjepartsapp. Det er flere som har avanserte timer-innstillinger, som feks. den norske appen: https://www.getcharged.app/
Jeg bruker denne, og den gir i tillegg annen info, som logger for trip, lading mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Sitat fra: snakkesalig på fredag 05. november 2021, klokken 11:56
Men den vet hvor kaldt det er ute.
Men ikke luftfuktighet eller om bilen står i garasje eller under tak..

Merce

Sitat fra: snakkesalig på fredag 05. november 2021, klokken 11:56
Men den vet hvor kaldt det er ute.
Jo, men is på ruta har ikke bare med temperatur å gjøre, mest isdannelse i klarvær når utstrålingen er stor. Kan være kaldt og overskyet uten noe særlig isdannelse på ruta.

Voltz

Hvor finner man denne funksjonen i appen? Er den der kun hvis man har bil og app på norsk?

Rosstopher

Sitat fra: Voltz på mandag 08. november 2021, klokken 08:01
Hvor finner man denne funksjonen i appen? Er den der kun hvis man har bil og app på norsk?

Jeg måtte også lete litt. Du må inn i menyen for klima og så swipe opp nederst for å få flere valg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Voltz

Sitat fra: Rosstopher på mandag 08. november 2021, klokken 08:24
Sitat fra: Voltz på mandag 08. november 2021, klokken 08:01
Hvor finner man denne funksjonen i appen? Er den der kun hvis man har bil og app på norsk?

Jeg måtte også lete litt. Du må inn i menyen for klima og så swipe opp nederst for å få flere valg.
Takk! Der var det noe som gjemte seg ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA