Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva lader 12 volt batteriet på ID4 ?

Startet av ENTO, torsdag 04. november 2021, klokken 23:43

« forrige - neste »

ENTO


turfsurf

#1
Strøm! Neida, litt usikker på hva du spør om. 12V batteriet vedlikeholdes med strøm fra 400V batteriet. Men lurte du på når det lades? Det lades ihvertfall når "tenningen" er på, og så vidt jeg vet under AC lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENTO

Så det batteriet skal nødvendigvis ikke lades med hjemmelader en gang innimellom  som vi har gjort på fossilbiler ! Dvs vi kan bare glemme det ?!

unik42

Ja, med forbehold. I noen tilfeller har folk her erfart at batteriet har vært utladet på natta grunnet unødvendige oppvåkninger av bilens systemer.

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Er ikke helt sikkert på hvordan VW løser dette, men Nissan Leaf lader 12v batteriet ved behov selv når bilen er parkert og ikke tilkoblet lader.
Forventer VW har løst dette på samme måte, men jeg har dessverre ikke svaret på det.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Trond.m

En VW selger sa at bilen har en generator som lader bilen under kjøring som i gamle dager. Jeg håper virkelig ikke at det stemmer.

Erik Ola Ulvestad

Har ingen peil på ID.4 men enkelte elbilmodellar har vel hatt det problemet at den kun ladar 12V når bil er på. Dvs med mykje småkjøring med utstrakt bruk av lys, varme, vifte, osv, dvs alt utstyr som går på 12V så kan ein få same problemet som med fossilbil, at ladetid blir for kort ift forbruket. Lav spenning på 12V gir mange rare utslag på en elbil også. 12V batterilader kan altså hjelpe.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hELgenen

#7
Sitat fra: Trond.m på fredag 05. november 2021, klokken 17:07
En VW selger sa at bilen har en generator som lader bilen under kjøring som i gamle dager. Jeg håper virkelig ikke at det stemmer.

Det ville være for dumt - men det er flere elbiler som har lidd den skjebnen dessverre.
Savner egentlig teknisk informasjon når jeg handler. Selgere vet ikke nok og teknikere får man som regel ikke snakke med når man skal handle bil. Hvorfor har ikke produsentene utarbeidet en FAQ for hver modell der de tar for seg en del relevant teknisk informasjon som nerder liker å lese? I gamle dager kunne man kjøpe en 3 parts bilmekke bok om hver modell. Her stod alt ned til minste skrue. Nå er mye lurt bort i interne dokumenter som man, om man er heldig, kan få tilgang til deler av. Jeg har fått utskrift av noe dokumentasjon for id.4 - men dessverre ikke det som omhandler 12V batteriet.

Men her er litt info:

https://insideevs.com/news/464773/how-0783-update-avoids-id3-12v-issues/

Krokstein

I en annen tråd her er det klippet inn en statement fra volkswagen hvor det blant annet står at bilene skal få nytt 12v batteri. Hva som er så teknologisk oppgradert og fint med det nye batteriet aner jeg ikke, men det er kanskje litt smartere i forhold til både lading og utlading??

".....
Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which you will benefit in several ways:
You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign.
At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates.
Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3....."
ID.4 GTX

Bjoris

#9
Bilen har ikke generator nei:) Alle elbiler får sin strøm til 12 v fra hovedbatteriet. Problemet med elbiler har vært at denne løsningen ikke alltid har fungert bra, spes når bilene er slått av har det vært trøblete å få 12 volt til å lade fra hovedbatteriet. Her er det sikkerhets issues, nedtapping av hovedbatteri mv som må tas hensyn til, samtidig er det mye som trekker via 12 volt batteriet under kjøring så kjører du mye korte turer med mye bruk av varme, etc så trekkes 12 volt ned uten at det klarer å ta i mot nok strøm til å være toppladet hele tiden og til slutt har du fått så lite strøm at det blir ett problem.

Av en eller annen grunn bruker nesten alle elbiler blybatteri, disse er veldig treget til å ta i mot strøm så derfor er det ikke så lett dette, du tapper mer enn det som går ann å få inn av og til og dermed blir det problem om du ikke kjører litt lengre turer der 12 v får hentet seg inn igjen da tapping fra 12 v avtar når bilen har blitt varmet opp

Det er derfor ikke dumt å sette på en batterilader av og til på 12 v på en elbil, dersom du har mye småkjøring, spes vinterstid

Trond.m

#10
Kanskje VW har planer om å bytte til 12V LiPo batteri ? Det er jo egentlig rart at det ikke har blitt tatt i bruk, men det er vel bare et spørsmål om pris. Men jeg regner med at VW får en grei rabatt om de kjøper nye batterier til alle id4. Men større brannfare med LiPo er kanskje en viktigere grunn.

Locci

Her er litt data på hv batteri og systemer rundt det, blant annet lade systemet. :)
ID.4 1st Max

Trond.m

Sitat fra: Locci på mandag 08. november 2021, klokken 08:15
Her er litt data på hv batteri og systemer rundt det, blant annet lade systemet. :)
Takk, her var det mye spennende lesing. Hvor fant du dette ?

Limodriver

Jeg har vært på foredrag hos batterileverandører som er veldig klare på at det er veldig livsforlengende å «vedlikeholdslade» 12v batteriet med jevne mellomrom. Batteriet tar fort skade når spenningen er for lav som skjer når batteriet ikke får tilstrekkelig lading. Skaden oppstår raskere med lav spenning i varmt vær vs kaldt vær.

Jeg kobler på en smart lader en til to ganger i måneden på bilene mine og lar den stå over natten. Dette også på elbilene. Jeg har hittil ikke hatt noen utfordringer med 12v på elbilene. Dieselbilen har hatt samme batteriet i 12 år og uten noen form for problemer sommer eller vinter.

Trond.m

#14
Det burde jo være unødvendig å passe på når man har et batteri på 77 kwh i bilen. Har aldri opplevd å bytte 12V batteri på mine biler i løpet av 45 år. Men det kan ha sammenheng med at jeg har kjøpt ny bil i snitt mer enn 1 gang i året 😉 12 år på et blybatteri er imponerende levetid 👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA