Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gul Think selges! Blinkende tankmåler varsellampe og skiftenøkkel lampe lyser.

Startet av Marsto, torsdag 04. november 2021, klokken 10:15

« forrige - neste »

Marsto

Da ser det ut til at vår gode gule Think City 2010 mod. med lithium batteri har tatt kvelden. Idag skjedde det midt i rushtrafikken. Tankmåler lampa begynte å blinke samt at skiftenøkkel lyser konstant. Den stoppet og er nå umulig å starte samt lade. Energimåleren viser 100% men når tankmåler lampa blinker indikerer det tomt batteri. Kjøreturen startet med 80% fullt batteri. Det bør være omtrent 70% igjen nå. 12V batteriet er toppladet og etter mange år med gode råd og tips her på forumet har jeg greid å holde denne på veien i over 11 år. Nå er jeg kommet til veis ende og er helt rådvill om hva som har skjedd. Har mistanke om at problemet ligger i kretskortene som kontrollerer batteripakken, men er det noen her som har opplevd det samme?
Tenker å selge bilen så skulle noen være interessert i en gul Think City 2010 mod. med mange gode deler eller ser seg råd for å fixe dette problemet så er det bare å ta kontakt. Jeg har selv bygget om og montert PTC varmer, demontert hele bakakslingen og skiftet lager til torsjonsfjæring, demontert PCU og skiftet de berømte sikringene for uttaket til varmeapparatet.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Har du definitivt gitt opp?
Om du ikke har det, så burde du få tatt en diagnose av batteriet. Det er sannsynlig at feilen er slik du selv nevner. Problemer med kretskortene inni batteriet. Vann/fuktighet i kassa.
Lenge var slike styrekort omtrent umulig å få tak i, men det dukket nylig opp et lager med kort i USA. Foreløpig tror jeg han har noen igjen.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Dette var nyheter jeg ikke har fått med meg. Thinkèn er pent brukt og egentlig for bra til å skrotes. Den har gått 114000 km så den er klar for mange flere kilometer. Jeg har den filosofien at det er viktig å holde disse på veien så lenge som mulig. De er vel snart samleobjekter men jeg holder til i Trondheim. Her er det snart bare jeg som har en med skiltene på. Er det mulig å få utført og fixet problemet gjennom noen her i Trondheim? Jeg har inntrykk av at det bare er Elbilmek i Asker som kan gjøre slike jobber.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Jeg har fått mye hjelp her på forumet. Kan gjerne prate deg gjennom det som trengs for å ta denne diagnosen.

Støtter deg i at vi bør prøve å holde disse på veien. Lithium-bilene tror jeg kan gå ganske langt, om ikke elektronikken svikter. Ut fra antall oppladinger som cellene skal tåle, så er 300k km ikke umulig.

Så spør det hvor ivrig du er. Det koster litt å få det til selv. Og det blir noen timer mekking om du må fikse batteriet. Jeg har selv et i småbiter nå. Fikk reddet det fra en eier som rakk å skrote bilen, men heldigvis kunne vi ta batteriet. Foreløpig vet jeg ikke hva som er galt, men jeg tetter og maler kassa først.
Du trenger først et P-CAN adapter. Det koster ca 3000,- fra Tyskland. Så en laptop å kjøre programmet på. Programmet får du av meg eller andre på forumet. Men vi kan jo håpe at en kollega med ca adresse som deg kan hjelpe til med diagnosen. Mange har kjøpt en slik. Søk "P-can adapter" her på forumet, så finner du sannsynligvis alt du trenger.
Dersom problemet skulle vise seg å være mer enn det jeg mistenker, så sliter jeg. Det finns andre med mer peiling. Men mange av de som kan dette, gidder ikke å drive med Think lenger.
Think lithium

Marsto

Mange takk worry, for tilbudet om å lose gjennom denne operasjonen. Jeg ble mer optimistisk når du sa at det er mulig å skaffe RLEC kort. Da kan det være håp. Jeg har av og til kontakt med et par personer fra ei gruppe her i Trondheim som engang i tiden kalte seg Trondheim Thinkers. 
Skal sjekke opp med noen av dem om det er mulig å finne batteridiagnose utstyr for utlån. Jeg skal komme tilbake med mer info når jeg vet mer om mulighetene her i Trondheim.  :+1: :+1:

Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus


Warlock

Ja, Trondheim Thinkers hadde alt av diagnoseutstyr i "gamledager". Tror det var hma som satt på utstyret, så det beste er nok å høre med de om du får lånt noe.
Ellers bor jeg på Buran og har PCAN-adapter. Tror ikke jeg har noen windoze satt opp til å benytte seg av den for øyeblikket, men er vel muligheter for å få til noe om nøden er stor  ;)

Marsto

Hei Warlock.
Suverent at det fremdeles kan være noen som har diagnoseutstyr. Skal sjekke med HMA om han vet hvor det er. Ser at du nevner Windows i ditt innlegg. Betyr det at diagnose programvaren ikke kjører på Windows 10?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Det er meget mulig ingen har sjekka om det funker på noe nyere en Windows XP :P

worry

Hei. Jeg har installert Enerdel CommTool på WIN10. Det har fungert til det jeg har prøvd meg på.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Det var utmerket informasjon. jeg ble litt mer optimistisk når det kan være mulig å skaffe deler til en eventuell batterireparasjon. Warlock har vært innom her på forumet og kommet med god informasjon og jeg har sendt ut et par forespørsler til noen av de som drev Trondheim Thinkers. Jeg har selv en helt grei bærbar pc med Win 10. Har du litt info om hvordan den eventuelt kan installeres?   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Så bra at du prøver å få liv i den igjen. Artig å se litt norsk industrihistorie på veien. :-)
Jeg er ingen pc-guru, men får til litt når jeg kan få instruks fra andre med peiling. Tenkte på noe etter det jeg skrev om win10 og programmet.
Selve adapteret skal også ha sin driver til å fungere. Jeg kjøpte nytt adapter, og det fulgte vel med programvare tilpasset dagens pc'er. Om man skal bruke et eldre PCAN-adapter, så kan jo dette fungere annerledes. Her har jeg ikke peiling. Man må vel bare prøve.
Programmet installerte seg uten problemer på win10. Men det er noen settinger som må velges for å få kontakt. Det fikk jeg tips om i en av mine tråder. Skal se om jeg finner rett sted.
Det eksisterer (minst?) to versjoner av CommTool også. Jeg vet ikke forskjellen. Har kun benyttet den eldste.
Think lithium

Marsto

Hei igjen worry. Norsk bilindustri historie er superartig å kjøre rundt i. Det som er synd er at det går så lang tid mellom hver dang noen i Norge prøver å lage en norsk bil.
Når det gjelder p-can adapteret kom jeg over en engelsk tråd som beskriver litt problemene med tilkobling til diagnose programmet.
https://forum.peak-system.com/viewtopic.php?t=5055
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

hehe, ja det tar vel lang tid før det kommer en ny bil. vi får drive med det vi kan. Pumpe olje...  8)

I denne tråden finner du tipset jeg fikk om PCAN og Commtool.
https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.0

Think lithium

Arnie

Jeg representerer vel siste rest av Trondheim Thinkers og har diagnoseutstyr for Think City. Ta gjerne kontakt, Arne Asphjell, Mob 918 97 598.

Ellers er jeg helt enig i det som hevdes i denne tråden - det er viktig å ta vare på den norske elbil-arven ved å holde norskproduserte elbiler i live, og i trafikken. Jeg forsøker å gjøre mitt, men Think og Buddy i trafikkbildet minker fort:

Norskproduserte elbiler i trafikk ved årsskiftet 2020/2021:

Think      365    (herav 124 Classic, 241 City)
Buddy      240    (herav 30 på vanlige skilt, 210 registrert som motorsykkel)

Sum      605

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA