Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor korrekt et speedometeret?

Startet av Fleur, torsdag 04. november 2021, klokken 00:07

« forrige - neste »

Fleur

Er det ikke slik at de fleste biler viser 10% for lav fart på speedometeret? Ligger man i 110 i 100-grense så går det fint.
Når jeg prøvekjørte Y føltes det som 100 km/t var raskere enn på min egen bil. Er det slik at Tesla viser den faktiske farten?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


oets

Min model 3 med 18" viser 2km/t for lavt i 80. Kan måles med å bruke en app på telefonen. GPS speedometer etc.

turfsurf

Sitat fra: Fleur på torsdag 04. november 2021, klokken 00:07
Er det ikke slik at de fleste biler viser 10% for lav fart på speedometeret? Ligger man i 110 i 100-grense så går det fint.
Når jeg prøvekjørte Y føltes det som 100 km/t var raskere enn på min egen bil. Er det slik at Tesla viser den faktiske farten?
Alle Teslaene våre har hatt ett avvik på 1-2%, gitt riktig hjulkonfigurasjon. Ellers er det ganske variabelt. Toyota pleier å ligge på 10-11%. De fleste Japanske har stort avvik. Tyskerne pleier å være litt bedre, gjerne best på premium merkene. BMWene våre hadde 2-3% avvik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Mine TMS har konsekvent vist 1 for mye opp mot disse målerne som står langs vegen (som man må kunne gå ut fra er riktig kalibrert etc?)

Altså hvis tavla langs vegen viser 80 viser speedometereet i Teslaen 81. Dette på standard 19" felger/dekk med riktig (evt litt høyt) lufttrykk.

Til sammenligning viser Leafen hele 7 for mye! O.o  Ikke rart elbilister beskyldes for å være sinker som sparer på strømmen når det er slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på torsdag 04. november 2021, klokken 10:56
Mine TMS har konsekvent vist 1 for mye opp mot disse målerne som står langs vegen (som man må kunne gå ut fra er riktig kalibrert etc?)

Altså hvis tavla langs vegen viser 80 viser speedometereet i Teslaen 81. Dette på standard 19" felger/dekk med riktig (evt litt høyt) lufttrykk.

Til sammenligning viser Leafen hele 7 for mye! O.o  Ikke rart elbilister beskyldes for å være sinker som sparer på strømmen når det er slik.
Leafen er vel helt på linje med det som er normalt blandt de fleste ICE-biler. Så liten feilvisning som Tesla har hører vel mer til sjeldenhetene, enn til normalen.
Jeg tror ikke feilvisningen er årsaken til at elbiler har rykte på seg for å kjøre under fartsgrensen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Amerikanske biler generelt har minimalt med feilvisning er min erfaring. Slik har det i hvertfall vært med de Chevrolet og Tesla jeg har eid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OlaM

Sitat fra: cra på torsdag 04. november 2021, klokken 10:56

Til sammenligning viser Leafen hele 7 for mye! O.o  Ikke rart elbilister beskyldes for å være sinker som sparer på strømmen når det er slik.

Kjørte en Leaf en gang som hadde 68 på GPS når speedometeret viste 80. Reglene er visst at den kan ikke vise mindre enn reell fart og ikke høyere enn reell fart + 10% + 4 km/t. Så i 68 var den faktisk 1,2 km/t over lovlig misvisning. Kan hende at Bildeleringen hadde fått tak i litt for billige vinterhjul.
'21 3LR

mj

Det ble utført en test i 2017 der mod S var 100% korrekt.
Mulig Y er annerledes men kan ikke helt se hvorfor den skulle være det.
De boksene i Norge som viser hastighet er ikke alltid 100% riktige. De varierer fra 2-4 km/t. Har testet flere ganger og alltid samme avvik på samme bokser. (S og X)
I utlandet har jeg ikke opplevd større avvik enn 1km/t.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

DagfinnN

Sitat fra: cra på torsdag 04. november 2021, klokken 10:56
Mine TMS har konsekvent vist 1 for mye opp mot disse målerne som står langs vegen (som man må kunne gå ut fra er riktig kalibrert etc?)

Altså hvis tavla langs vegen viser 80 viser speedometereet i Teslaen 81. Dette på standard 19" felger/dekk med riktig (evt litt høyt) lufttrykk.
Samme erfaring med de 4 Tesla jeg har eid. Dette stemmer 100% med gps måling av fart.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 04. november 2021, klokken 18:35
Sitat fra: cra på torsdag 04. november 2021, klokken 10:56
Mine TMS har konsekvent vist 1 for mye opp mot disse målerne som står langs vegen (som man må kunne gå ut fra er riktig kalibrert etc?)

Altså hvis tavla langs vegen viser 80 viser speedometereet i Teslaen 81. Dette på standard 19" felger/dekk med riktig (evt litt høyt) lufttrykk.
Samme erfaring med de 4 Tesla jeg har eid. Dette stemmer 100% med gps måling av fart.
Har ikke målt både Yen og 3ern min har jeg målte med GPS flere ganger, og de viser 2% for mye, uavhengig av nye eller brukte dekk. Jeg antar derfor at bilen kontinuerlig kalibrerer seg og legger på 2%.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

runarlan

Funker i alle fall med cruise control på 84 i gjennomsnittsmålinger på 80!
Det kan jo selvfølgelig likevel bety at den faktisk kjører over 80, bare at det er enda mer sikkerhetsmarginer i fotoboksene.

gutterhauk

Ble tatt i fotoboks i en 60 sone med min Model Y for en måned siden. Speedometeret viste 78 km/t, og forelegget kom inn med 74km/t (etter at sikkerhetsfaktoren på 3km/t var trukket fra) tror derfor speedometeret er ganske korrekt.
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA