Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?

Startet av Fleur, torsdag 04. november 2021, klokken 00:04

« forrige - neste »

Fleur

Vet at man ikke bør hurtiglade for mye pga at det tærer på batteriet. Men hva er for mye? Er jo fristende å lade bilen opp om man feks likevel er på kjøpesenteret (med teslaladere utenfor). Er 1 gang annenhver uke for mye?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Fleur

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 04. november 2021, klokken 08:04
Hvorfor vil du hurtiglade når du er på handletur? Hurtiglading er dyrt, så det gjør du bare når du må.
Fordi garasjen er ekstremt trang og det antagelig vil være fristende å lade den her og der om man likevel er ved en Tesla lader. Om jeg kun skal bruke den når jet virkelig trenger det er det kanskje 2 ganger i året på langtur, men jeg ser jo at teslaladerne nesten alltid er fylt opp utenfor kjøpesenteret her og tviler på at alle de er på langtur

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Hver eneste lading sliter på batteriet. Jo høyere effekt desto mer sliter det.
Å begrense hurtiglading er det beste for batteriet. I tillegg spiller en haug med andre faktorer inn. Du vil derfor ikke få et eksakt svar på spørsmålet ditt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Hurtiglading to ganger i året høres passe ut. Man hurtiglader når man må og saktelader ellers.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Det er en del myter og dårlige tester der ute som gjør at mange tror at superlading er verre enn det egentlig er.
Nå vet vi jo ikke hvordan Kina-batteriene er i forhold til Panasonic-batteriene på lang sikt, men erfaringene fra Tesla Model 3 viser at kjølesystemet er mye bedre enn det var på Model S, og at superlading dermed er mindre skadelig på Model 3 enn S. Tesla skiller på de som lader på Teslas ladere og de som lader på andre ladere, siden samspillet og beskyttelsen mellom en Tesla-lader og Tesla bil beskytter batteriet bedre. Derfor vil en ofte få lavere ladeeffekt på Tesla enn det en skulle håpe på...siden Tesla beskytter batteriet når det er fare på ferde. Tesla sier ikke at en bør la være å lade på superladere hyppig, men at effekten kan gå ned om en lader for mye (som f.eks. en fyr som brukte ChaDeMo-adapter på andre ladere veldig mye).
https://www.electriccarfaq.com/tesla/is-frequent-supercharging-bad-for-a-tesla-battery/
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Hvis du ikke har hjemmelading og det passer fint å hurtiglade mens du handler så hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Regner med at det ikke bare er for at du liker parkeringsplassene bedre.  ;)
'21 3LR

kodax

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 04. november 2021, klokken 08:04
Hvorfor vil du hurtiglade når du er på handletur? Hurtiglading er dyrt, så det gjør du bare når du må.
Noen har gratis lading ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. november 2021, klokken 08:52
Hurtiglading to ganger i året høres passe ut. Man hurtiglader når man må og saktelader ellers.
Hurtigladet X-en vår i området 40 ganger i året (selv om det kun var på langtur), og den hadde svært lite degradering etter 3,5 år. En håndfull kilometer.

Fleur

Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:46
Hvis du ikke har hjemmelading og det passer fint å hurtiglade mens du handler så hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Regner med at det ikke bare er for at du liker parkeringsplassene bedre.  ;)
Har lader hjemme men litt klønete å parkere i garasjen så lurte egentlig bare på hvor mye det skader batteriet å lade i ny og ne på hurtiglader?

Regner forresten med at det er en hastighet på hurtigladerne og at man ikke kan velge å nedjustere hastigheten?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Rosstopher

Sitat fra: Fleur på torsdag 04. november 2021, klokken 21:46
Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 12:46
Hvis du ikke har hjemmelading og det passer fint å hurtiglade mens du handler så hadde jeg ikke tenkt to ganger på det. Regner med at det ikke bare er for at du liker parkeringsplassene bedre.  ;)
Har lader hjemme men litt klønete å parkere i garasjen så lurte egentlig bare på hvor mye det skader batteriet å lade i ny og ne på hurtiglader?

Regner forresten med at det er en hastighet på hurtigladerne og at man ikke kan velge å nedjustere hastigheten?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Du kan ikke velge å begrense hastigheten ved hurtiglading, nei. Men du kan velge en tregere lader, f.eks. en på 50 kW. Altså ikke fra Tesla, men fra en annen operatør.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Syklist

Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Handyman

Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


RJK

Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Folk startet ikke turen samme sted, eller har lik rekkevidde på bilene, eller skal samme sted. Det vil derfor være behov for mange ladere på mange steder.

Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og må derfor lade andre steder. Da er det kjedelig å måtte kjøre til en saktlader og stå der i mange timer, om man ikke har andre ærend. Da velger man heller en hurtiglader om det finnes tilgjengelig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.
Man lader når man har behov. Dersom man kan klare seg med saktelading mener jeg det er å foretrekke fremfor hurtiglading. Jeg sier ikke at man skal unngå superlading. Ofte er det eneste aktuelle alternativet, og da gjør man det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA