Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kan man hurtiglade før det tærer på batteriet?

Startet av Fleur, torsdag 04. november 2021, klokken 00:04

« forrige - neste »

Fleur

Sitat fra: RJK på mandag 08. november 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Folk startet ikke turen samme sted, eller har lik rekkevidde på bilene, eller skal samme sted. Det vil derfor være behov for mange ladere på mange steder.

Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og må derfor lade andre steder. Da er det kjedelig å måtte kjøre til en saktlader og stå der i mange timer, om man ikke har andre ærend. Da velger man heller en hurtiglader om det finnes tilgjengelig.
Hadde vanskeligheter med hjemmelader selv. Selger hos tesla mente det ikke var et problem å kun hurtiglade, mens i alle forumer på Internett frarådes det. Dermed måtte vi skaffe oss lademulighet hjemme. Rart om mange kun lader på hurtigladere om det er så skadelig for batteriet

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


hELgenen

Flere destinasjonsladere og AC ladere på p plasser hadde nok vært å foretrekke. Hurtiglading/lynlading sliter nok noe på batteriene. Selv prøver jeg å unngå hurtiglading og foretrekker maks 50 kW ladere der jeg må stoppe på langtur. Ja det blir nok sikkert 15 min ekstra stopp eller kanskje ennå litt mer,men kan leve med det.

RJK

Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:44
Sitat fra: RJK på mandag 08. november 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Folk startet ikke turen samme sted, eller har lik rekkevidde på bilene, eller skal samme sted. Det vil derfor være behov for mange ladere på mange steder.

Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og må derfor lade andre steder. Da er det kjedelig å måtte kjøre til en saktlader og stå der i mange timer, om man ikke har andre ærend. Da velger man heller en hurtiglader om det finnes tilgjengelig.
Hadde vanskeligheter med hjemmelader selv. Selger hos tesla mente det ikke var et problem å kun hurtiglade, mens i alle forumer på Internett frarådes det. Dermed måtte vi skaffe oss lademulighet hjemme. Rart om mange kun lader på hurtigladere om det er så skadelig for batteriet

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Kommer an på størrelse på batteri, rekkevidde og kjørelengde/behov. Må man lade ofte fordi man kjører langt hver dag, så sliter man batteriet (unødvendig?) fort ut. Men har bilen god rekkevidde, og man kjører sjeldent og kort, så lader man kanskje bare en eller 2 ganger i måneden. Da er det ikke fullt så ille.

Men helt klart, ville ikke anbefalt elbil til folk som ikke kan ordne seg med saktelading på en eller annen måte. Men som en mellomløsning til man får ordnet seg med AC-lade-mulighet, så mener jeg det går helt greit.

Jeg føler og at enkelte er særdeles hysterisk på dette. Det var nok et problem på eldre elbiler som ikke benyttet li-Ion-batterier, og som måtte lade bare du åpna døra for mange ganger. Dagens biler og batterier er laget for langt tøffere bruk.

Batteriene tåler i utgangspunktet et visst antall ladesykluser (1000-1500) som altså er fra helt tomt til helt fullt. Siden man gjerne har noen prosent (fort 10 % +/-) når man starter, og stopper ved 80 % til vanlig, så kan man fort doble det tallet.

Med små batterier man må lade ofte, når man maks ladesykler kanskje allerede etter nesten 9 år, gitt 2000 sykler á 5x i uken, 47 uker i året. Når batteriet er stort nok til at man kun lader det 1x i uken, så tar det tilsvarende 42 år å nå 2000 sykler.

Dette er derfor konservative anslag på bruk, der jeg som sagt har satt det så lavt som 2000 sykler, og ikke 3000 sykler, fordi jeg antar at man noen ganger lader helt opp til 100 %. Om man holder seg til 10-90-intervallet eller alternativt 20-80 eller 30-70, så skal batteriet veldig lett tåle et normalt bil-liv (12-18 år) om ikke rust eller andre ting dreper bilen først.

Problemet er mer dårlig temperaturkontroll, så om du opplever at bilen "chargegater", så har man midlertidig temperaturproblemer. Det vil redusere levetiden noe. Om det inntreffer ofte, er det selvsagt ikke bra for bilen i det lange løp. Veldig kalde vintrer og ofte overgang fra kald bil og batteri til varm bil og batteri, og så kald igjen, vil selvsagt virke negativt på levetiden. Samme med mekanisk slitasje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Fleur på mandag 08. november 2021, klokken 21:26
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Syklist på mandag 08. november 2021, klokken 20:16
Spørsmålet er hva som sliter mer på batteriet, saktelading til 100% eller hurtiglading?

Når man skal ut på en tur, si på 50 mil annen hver uke, er det bedre å lade til 100% og droppe hurtiglading, eller å lade til 80% og ha en superladerstopp på veien?

(Lader oftest til ca. 95% før langtur og hurtiglader når det trengs og passer i forhold til pause.)
Å lade til 100% rett før du drar mener jeg er å foretrekke. Det betinger at bilen ikke står med 100% lenge...mange timer. Jeg er nokså sikker på at hurtiglading sliter mer.
Det er tross alt superlading som har resultert i redusert effekt på enkelte modeller.
Er dumt spørsmål. Men de bygger enormt med hurtigladere overalt. Hvorfor det, hvis det kun er beregnet at folk skal lade på langtur? Hadde det ikke da holdt med et fåtall ladere på de store veiene hvor folk pleier å dra på langtur? Nå er det jo superladere (eller blir det) overalt, også på kjøpesentre midt i byene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Når det selges over 100.000 elbiler i året, og nå veldig mange familie-elbiler, og det tar en halvtime å lade, så trenger en mange ladere særlig i forbindelse med ferier hvor folk kjører veldig mange mil. Tesla tar høyde for at du skal slippe å stå i kø også i ferier/peaks. Men Tesla har og sagt at de også vil hjelpe de som ikke har lademulighet i byene, så ja, de sier det går greit å lade mye på Tesla-superladere.

De har forøvrig og begynt å få opp mange semi-sakte-ladere ved hoteller osv, sånn at folk kan våkne opp på hotellet med fulladet bil, kalt Destination Chargers i gult.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA