Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler må betale bompenger på E6 i Gudbrandsdalen

Startet av SHN, onsdag 03. november 2021, klokken 12:15

« forrige - neste »

SHN

https://www.vigga.no/nyheter/2021/11/01/Nå-er-det-ikke-lenger-gratis-for-elbiler-å-passere-bommer-i-Gudbrandsdalen-24768098.ece#cxrecs_s

Elbiler skal vel betale 50% av hva fossilbiler skal? Usikkert om det er tilfellet her. Tolker det som om det er kun elbiler som har brikke som får 50%, men samtid får fossilbiler med brikke 20%
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

arnkl

Elbilar med Autopass-abonement får 50% av rabattert takst for eksosbilar. Så når eksosbilar får 20% rabatt, så får elbilar 60% rabatt på ordinær pris.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

SHN

Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

filtvet

Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.

Daniel_0007

Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.

Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

Svein_H

Staten må ha inn sine fiskale avgifter uansett, så det er nok bare å betale og se glad ut, uavhengig om man kjører fossil, el eller hydrogen. Bilen har alltid vært en melkeku for staten, og det kommer nok til å fortsette slik i overskuelig fremtid.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.
Min spådom er at bompengar vil bli rabbatert endå lengre enn det, feks 80%, med mindre dei gjenværande 50% er veteranbiler som knapt blir brukt. Drivstoff til elbil vil uansett vere billegare enn bensin/diesel. :-)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Sitat fra: Svein_H på onsdag 03. november 2021, klokken 18:07
Staten må ha inn sine fiskale avgifter uansett, så det er nok bare å betale og se glad ut, uavhengig om man kjører fossil, el eller hydrogen. Bilen har alltid vært en melkeku for staten, og det kommer nok til å fortsette slik i overskuelig fremtid.
Hydrogen er i mindretall og derfor ikke av relevans for finansene på en vei, og kan inntil det blir populært slippe avgifter.

arthur

Sitat fra: Svein_H på onsdag 03. november 2021, klokken 18:07
Staten må ha inn sine fiskale avgifter uansett, så det er nok bare å betale og se glad ut, uavhengig om man kjører fossil, el eller hydrogen. Bilen har alltid vært en melkeku for staten, og det kommer nok til å fortsette slik i overskuelig fremtid.

Har du noen henvisning til et eller annet form for regnestykke som viser i hvilken grad bilen er en melkuku for staten (oss!) i et større bilde/regnskap? Er vel uansett et vanskelig regnestykke vil jeg tro, men mitt spørsmål er av nysjerrighet om det finnes troverdige regnestykker på dette. Spør ikke om hva FrPs politikere hevder!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

#9
FrP sier jo at bilen ikke lenger er en melkeku. Nå bruker staten mer på vei enn det bilistene betaler i avgifter.
https://www.tv2.no/a/9108981/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

filtvet

Blir heller ikke overrasket om det snart kommer en stor miljøavgift på batteripakkene også.

automat

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 03. november 2021, klokken 16:21
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.

Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da  ;D
Tror du bompengene for elbil blir høyere enn kostnaden for bilberging tilbake til hydrogenstasjonen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daniel_0007

Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 03. november 2021, klokken 16:21
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.

Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da  ;D
Tror du bompengene for elbil blir høyere enn kostnaden for bilberging tilbake til hydrogenstasjonen?

Vel hvis man bor rundt høvik hvor det er stasjon og pendler til jobb i oslo hver dag så blir litt å spare men ja en så lenge er hydrogen der elbiler var i 2013 i hvertfall i Norge, er litt bedre i Tyskland.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. november 2021, klokken 06:55
FrP sier jo at bilen ikke lenger er en melkeku. Nå bruker staten mer på vei enn det bilistene betaler i avgifter.
https://www.tv2.no/a/9108981/
Den artikkelen er fra 2017. FrP har gått hardt ut mot bompenger etter den tid. Men klart når de selv satt med makten sammen med høyre, så fik de altså til dette kunststykket. Ett år ihvertfall...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 04. november 2021, klokken 10:04
Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 09:53
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 03. november 2021, klokken 16:21
Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 16:01
Min spådom: Når 50% har elbil kommer det til å koste akkurat like mye å lade + bompenger som det koster å kjøre bensinbil i dag.

Ja bare å skaffe seg hydrogen bil da  ;D
Tror du bompengene for elbil blir høyere enn kostnaden for bilberging tilbake til hydrogenstasjonen?

Vel hvis man bor rundt høvik hvor det er stasjon og pendler til jobb i oslo hver dag så blir litt å spare men ja en så lenge er hydrogen der elbiler var i 2013 i hvertfall i Norge, er litt bedre i Tyskland.
Tråden handler om bomstasjoner på E6 i Gudbrandsdalen. Nærmeste hydrogenstasjon er på Hvam (Skjetten). Derfra er det 18 mil til Øyer, og 27 mil til Otta. Hvor langt opp i Gudbrandsdalen tør du å kjøre?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA