Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity lanserer Plug & Charge

Startet av Tesla88, søndag 17. oktober 2021, klokken 03:04

« forrige - neste »

Tesla88

https://insideevs.com/news/540356/ionity-europe-plug-charge-feature/

SitatUnfortunately, it's not yet a feature that everyone can use, as there is only a handful of new models with enabled Plug & Charge. The list includes Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-E and Mercedes-Benz EQS.

Syklist

Spørsmålet er om andre biler med CCS ladeport etterhvert kan oppgraderes med programvare som støtter dette?
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

Alle biler med CCS (forutsatt at de følger CCS-protokoll) har en MAC-adresse som kan brukes til å identifisere bilen. Jeg vil anta at alle biler med CCS kan støtte Plug&Charge dersom produsenten er interessert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amatøren

Ikke alle som følger CCS standarden for kommunikasjonsprotokoll. Det har Fastned funnet ut.

Sitat fra: FastnedPlease note: Unfortunately it is not possible to use Autocharge with the following vehicles:

Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019)
DS 3 Crossback E-Tense
Maxus eDeliver
Mazda MX-30
Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3 & ID.4
Seat Mii electric
Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV

Man ser her at VAG konsernet er veldig overrepresentert. 🤬
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:14
Alle biler med CCS (forutsatt at de følger CCS-protokoll) har en MAC-adresse som kan brukes til å identifisere bilen.
Jeg tror ikke de bruker MAC adresse, men uansett er det jo bare en liten utvidelse til en protokoll, så alle kan støtte det om de vil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:24
Ikke alle som følger CCS standarden for kommunikasjonsprotokoll. Det har Fastned funnet ut.
Autocharge er vel noe annet enn plug & charge, selv om det i praksis fungerer likt for brukeren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Det er identifisering via CCS kontakten i stedet for brikke, app (, kredittkort) eller SMS.

Det er mer forskjellige navn på samme system. De forskjellige operatørene kan selvfølgelig ha forskjellige måter for registrering mot CCS data.

Sitat fra: FastnedHow does it work?
To use Autocharge you first need to create a Fastned account. In the registration process you will be able to add autocharge for your vehicle, if supported for your car. You have already a Fastned account? Great!

Open the Fastned app, go to your profile and choose under 'My Vehicles' the vehicle you want to connect to Autocharge. Choose "yes" for 'autocharge activated'.
Start the next charging session with the Fastned app. During this charging session your car is connected to your Fastned account. First insert the connector into the vehicle, wait until a message appears on the charger screen, and then start charging. When your car is connected you'll be notified in the app.
From now on you can charge at Fastned without the app or your EV charge card. Just plug in and your session will start.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:31
Det er identifisering via CCS kontakten i stedet for brikke, app (, kredittkort) eller SMS.

Det er mer forskjellige navn på samme system. De forskjellige operatørene kan selvfølgelig ha forskjellige måter for registrering mot CCS data.

Ja, vet hva det er. Poenget mitt er at Autocharge er noe Fastned har kommet opp med, mens Plug & Charge er en del av CCS standarden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. oktober 2021, klokken 16:10
Poenget mitt er at Autocharge er noe Fastned har kommet opp med, mens Plug & Charge er en del av CCS standarden.

Mja, Autocharge ser ut til å være helt basert på andre standarder.

Sitat
The Autocharge concept is developed within the open standards community and is based on standard OCPP communication and the default properties of the CCS protocol. Therefore the implementation is simple and fast as it only requires minimal adaptations to standard OCPP based backoffices.

https://www.greencarcongress.com/2017/10/20171018-abb.html

Så langt jeg forstår, er OCPP protokollen som brukes mellom laderen og operatøren, mens kommunikasjon med bilen er basert på CCS, og består primært i at bilen kommer med en unik id (EV-ID). Og da oppfatter jeg jeg «Autocharge» mer som et markedsføringsnavn enn som en teknisk betegnelse. Det betegner bare Fastneds implementasjon av standard protokoller.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jlan

#9
Her forklares både Autocharge (basert på MAC adresser) og ISO 15118 Plug&Charge (basert på digitale sertifikater).

https://www.linkedin.com/pulse/secure-user-friendly-ev-charging-comparison-autocharge-christian-hahn/

SitatAutocharge is a step into the right direction, as it eliminates the need for external identification tokens like RFID cards or smartphone apps and it enhances the overall level of security. It is far more difficult to spoof a MAC address than to copy an RFID card. Although Autocharge introduces a higher barrier for hackers, it is not a secure method to protect against man-in-the-middle attacks.

SitatISO 15118's Plug & Charge is considerably more complex than Autocharge, which also means that it includes higher implementation and operational costs. However, the added complexity of Plug & Charge means that there is a far higher level of data security and protection against fraud and misuse of credentials. It is up to the CPO and site owner to decide which is the enduring solution for their particular use case.

Sitat fra: Amatøren på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:24
Ikke alle som følger CCS standarden for kommunikasjonsprotokoll.
Det kan like gjerne være at VAG bruker "MAC address randomization" for å øke sikkerheten.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: hanche på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:07


Så langt jeg forstår, er OCPP protokollen som brukes mellom laderen og operatøren, mens kommunikasjon med bilen er basert på CCS, og består primært i at bilen kommer med en unik id (EV-ID). Og da oppfatter jeg jeg «Autocharge» mer som et markedsføringsnavn enn som en teknisk betegnelse. Det betegner bare Fastneds implementasjon av standard protokoller.
Nå er det vel ikke så interessant hva som brukes mellom backoffice og ladere. Poenget er at Autocharge benytter seg av at homeplug er Ethernet basert og alle biler som bruker CCS har dermed en unik MAC adresse som man kan bruke til å identifisere bilen. Utfordringen med det er at den er lett å jukse med. Og bytter man nettverksdelen i billaderen så endres MAC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA