Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladeren viser ikke alltid nøyaktig hvor mye strøm man har

Startet av tomrh, lørdag 08. september 2012, klokken 09:58

« forrige - neste »

tomrh

I går hadde jeg ganske nøyaktig 4 streker igjen av 16 når jeg trillet inn på Lade Arena. Hadde mistet den 5. streken ca. 1 kilometer tidligere. Hurtigladeren viste 33% igjen på batteriet. Ergo må være tilgjengelig strøm tilsvarende 18 streker på batteriet.

Men er ikke så sikker på at hurtigladeren viser helt riktig:
http://www.greencarreports.com/news/1078977_quick-charging-your-electric-car-it-could-be-less-full-than-you-think
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Jeg tok dette opp med EV Power, for når vi hurtiglader bør vi jo kunne stole på at 80% virkelig er 80% og ikke bare 73% (som i artikkelen).

De videresendte spørsmålet til ABB og Nissan. ABB gav flg. svar:
Sitat
The ABB fast charger follow the official CHAdeMO protocol. Within the CHAdeMO specification the State-Of-Charge (SOC) is obtained from the vehicle and the charger displays this value on the screen. So basically ABB has no influence on the value which is displayed. Because we depend on this value obtained from the car it is basically a problem of the Nissan Leaf if the value displayed is not the real state of charge.
So far we have not heard about this "feature" with other cars like the Mitsubishi iMiEV.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA