Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021.40

Startet av OhmPaPa, tirsdag 02. november 2021, klokken 20:04

« forrige - neste »

glx-rider

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 17. november 2021, klokken 10:49
SitatUnntaket har er vel FLAC som er det jeg har forstått er eneste vei å få virkelig utnyttet høyttalerene, men det blir kun for bruk i bilen som igjen er for mye pes og vi er tilbake i tidlig 2000 med å laste ned før man kjører tur :)

Er det egentlig så mye "styr" når Tesla har en Tidal-løsning integrert? Etter det jeg forstår består "styret" av å trykke på "Download" på skjermen når bilen er koblet til WiFi. Regner med at dette virker selv om man har forlatt bilen?

Kan du utdype hvordan FLAC og Tidal henger sammen?
Evt en beskrivelse på hvilken kvalitet Tidal benytter på Tesla?

Motorwatt

Vil ikke gå inn i en diskusjon med noen som er mye bedre enn meg på dette, men det er dette Tidal sier. Selv har jeg aldri opplevd at det å høre på musikk har gått ut over kroppslige funksjoner.  ;)

Allows you to stream audio using the lossless format FLAC, creating a crisp and robust music streaming experience.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

docadhoc

Siden dette er blitt en lyd-diskusjon melder jeg meg på. Som referanse har jeg - i tillegg til min TM3LR 21 - et lydanlegg i stuen som koster mer enn TM3, og en 2016 modell BMW 3 serie.

Lydopplevelse er subjektivt, og avhengig av mange faktorer. Kvaliteten på opptaket, kvaliteten på mediet, kvaliteten på anlegget, og rommet anlegget er plassert i. Mye lyd er i dag mikset for å låte bra på dårlig anlegg, for ikke å snakke om på mobiltelefoner. Om det er positivt eller negativt er en annen sak.

I digital overføring er det generelt slik at større datamengder gjør det enklere å generere god analog lyd, men hvor vidt man hører forskjell kommer også an på de andre delene - og øret. Vanlig CD overfører ca 1.400 kbs (tusen bits per sekund), Spotify typisk 320 kb for høykvalitet, 160 kb for lavkvalitet og 96 for mobiltelefoner. Hvilken de bruker i TM3 har jeg faktisk ikke klart å finne - men antagelig er det det samme som for mobiltelefoner. DAB-radio kan fort overføre 80 kb, men det varierer mellom kanaler og varierer typisk mellom 64 og 160.  To tjenester (i alle fall) streamer lyd i CD-kvalitet - eller bedre; Tidal og Quobuz. Tidal opererer med fire kvalitetsnivåer: Normal (96), høy (320), HiFi (1.400) og master (3.000). Den begrensende faktor for oss med mobilt utstyr er imidlertid hva mobil-nettet og vårt tilkoplete utstyr klarer. De nevnte overføringshastigheter er beregnet på nett eller wi-fi, ikke 3G og 4G. Derfor må høy-oppløselig lyd lastes ned over wi-fi før det spilles av.

Det er imidlertid ikke bare et spørsmål om antall bit som overføres - men også hvordan de overføres. Lyden streames komprimert, og det finnes forskjellige komprimeringsteknikker (algoritmer) - noen er ment å skulle bevare originalen fullt ut - andre prøver å bevare det de synes er viktigst. FLAC er en slik komprimeringsteknikk som brukes en del til å bevare originalen fullt ut. Den er populær fordi den er uavhengig av plattform-leverandører (apple, microsoft).  Dataene som representerer lyden pakkes således ned komprimert, overføres, og pakkes opp igjen. DAB+ bruker en annen teknikk: basert på AAC. I tillegg må de digitale signalene kodes om til analog lyd, Også her brukes forskjellige teknikker - Tidal Master har for eksempel sin egen (MQA).

Kvaliteten på anlegget spiller selvsagt en rolle - dyrere biler har gjerne dyrere og mer påkostet anlegg, uten at det dermed nødvendigvis blir så bra. Jeg har hørt mange varianter. TM3 opplever jeg som midt på treet.

Det som imidlertid er vel så viktig er rommet du spiller i. Og her er det et problem at TM3 har dårlig støydemping. Både når du står stille - men ennå mer når du kjører. Duren fra dekkene blander seg bort i bass-mellotone-området, og vindsusen i diskanten. Om man opplever det hele som trettende og slitsomt kan det tenkes at det er verd å forsøke å dempe vidstøyen. Jeg har gjort det, og synes det hjalp. Litt. Det forandrer ikke nevneverdig på det totale støybildet - men litt på frekvensområdet. Et tips kan også være å justere opp bass - lyd høres ofte «hard» ut når det er ubalanse i lydbildet - og det hjelper ikke å skru opp lyden. Her er det verd å forsøke seg frem.

Det hadde vært flott om TM3 fikk elektronisk støydemping, slik jeg forstår den nye TMS har fått. Men det er vel å drømme om for mye.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

Motorwatt

Jeg installerte Tidal, og konverterte noen spillelister fra Spotify på min Mac. 70% av låtene fikk label Master (3000 kb). Nå har jeg "bare" 2021.36.5.8 uten Tidal, så må vente på å få testet.

Takk til docadhoc for flott beskrivelse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Da får vi se om Norge blir et av landene som får støtte av live sentry mode fra versjon 2021.40.5
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

#35
Kan se ut som om 2021.40.6 begynner nå å komme for alle modeller og land ref. Teslafi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Mulig 36.8 er FSD Beta, og derfor bare USA? Alle påfølgende 36.8.x er iallfall FSD Beta.

Her er nyhetene i 40.6, og Sentry Live er ikke nevnt:

https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2021.40.6/release-notes
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 23. november 2021, klokken 08:52
Live sentry kom vel med 2021.36.8?
https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/623/tesla-sentry-mode-live-now-available-in-2021-36-8

Ser ikke ut som den eller påfølgende versjoner er rullet ut andre steder enn USA, Canada og Australia? Men mulig jeg bare er dårlig til å navigere i TeslaFi.
I siste versjon av iOS-appen står det:
-Tilgang til live kamera i Sentry Mode på støttede biler i utvalgte land (*)
*Programvareversjon 2021.40.5+ kreves.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Med EUs GDPR tror jeg kanskje vi ikke får dette hit.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Har dere premium allerede, eller kommer dere til å velge premium for å få live view? Hva er behovet for å trenge dette? Eller er det bare moro?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på tirsdag 23. november 2021, klokken 12:00
Har dere premium allerede, eller kommer dere til å velge premium for å få live view? Hva er behovet for å trenge dette? Eller er det bare moro?
Jeg har 1. år premium inkludert i kjøpet på Yen. Gadd ikke betale for det på 3ern etter at den perioden gikk ut.
Betalte den mnd. vi skulle på ferietur (primært for strømming og live kartdata), og tenker å gjøre det samme på Yen. Ser ikke behovet for Live view i det daglige.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vaduz

#41
Sitat fra: glx-rider på onsdag 17. november 2021, klokken 10:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 16. november 2021, klokken 20:01
Lyd i bil er så dårlig uansett med dekk og vindstøy, at lydkvaliteten klarer ingen å høre forskjell på om det er Spotify, lossless, tidal, DAB eller annet. Det er de samme som kjøper gullkabler fra hi-fi klubben og liker vinyl selv om det fullstendig mangler bass. Selv proffe musikere med perfekt gehør klarer ikke høre forskjell på 128 og 256kb/s.

Tja, ikke enig. (hilsen en med rimelige kabler på middels dyrt hjemmeanlegg og lite kjærlighet for vinyl ;) )

Har vært så heldig å komme fra en bil med fantastisk anlegg (nyere Volvo med B&W) og kildemulighetene her var blant annet:
- DAB
- Bluetooth
- Carplay
- Spotify i app (low, normal, extreme bandwith)

Ingen tvil om at når man satt stille så var det lett å høre forskjell på alle de nevnt over, hvor spotify extreme var en tydelig vinner på de fleste sanger.
Noen sanger var tydelig at ikke lå ute i spotify med høy kvalitet og da skilte det lite mellom alternativene, spesielt når man hadde kalibrert inn lyden. Det morsomme er at det kom veldig tydelig frem på sanger dette gjaldt. :)

Så skal jeg ikke påstå at lyden var så fantastisk at jeg kunne de aller minste detaljene mens jeg kjørte på motorveien i 120, men det som jeg har merket veldig er at i Tesla så oppleves lyden flat og hard uavhengig av innstillinger. Ved litt høy lyd så blir man rett og slett sliten i både hode og kropp. Dette har også venner som har sittet på en del i begge biler nevnt uoppfordret slik at jeg vet det ikke bare er jeg.
De første turene så måtte jeg rett og slett skru ned og slappe av etter få sanger, nå klarer jeg litt mer så kroppen venner seg vel... (opplevelse jeg aldri hadde i volvoen)

Høyttalerene er sikkert bra de, men med elendige alternativer på kildesiden så er vi på shit in-shit out prinsippet.

Unntaket har er vel FLAC som er det jeg har forstått er eneste vei å få virkelig utnyttet høyttalerene, men det blir kun for bruk i bilen som igjen er for mye pes og vi er tilbake i tidlig 2000 med å laste ned før man kjører tur :)

Synd man ikke kan få i pose og sekk! Selve UI på spotify i Tesla er jo så bra!

Jeg tviler ikke på at en stor, lydisolert Volvo med beste anlegget de har låter bedre enn en tesla, derimot er jeg skeptisk til hvorvidt noen klarer å høre forskjell på de ulike oppløsningene uavhengig av anlegg. Her er en video av rick beato som utforsker dette, https://youtu.be/YgEjI5PZa78 han tester en ung musiker med perfekt gehør og snakker med erfarne produsenter. Jeg vil tippe de fleste her inne også er over 30, og en del sikkert over 50, da begynner hørselen å bli så dårlig i mange frekvensområder at det blir meningsløst å snakke om hi-fi uansett.

Edit: glemte link

Handyman

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:04
... han tester en ung musiker med perfekt gehør og snakker med erfarne produsenter. ....
Ikke et innlegg om lydkvaliteten, men gehør har svært lite med dette å gjøre:
https://no.wikipedia.org/wiki/Absolutt_geh%C3%B8r
Absolutt gehør forteller ikke noe om en persons evne til å vurdere lydkvalitet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:02
Mulig 36.8 er FSD Beta, og derfor bare USA? Alle påfølgende 36.8.x er iallfall FSD Beta.

Her er nyhetene i 40.6, og Sentry Live er ikke nevnt:

https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2021.40.6/release-notes
Men waypoints er jo moro, da, selv om det ikke er så veldig avansert foreløpig:
https://www.teslarati.com/tesla-waypoints-demo-first-look-video/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Og nå kommer 2021.40.6 til min bil!

Software version 2021.40.6 is currently downloading to xxxx
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA