Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mobilapp (Android) viser plutselig miles og fahrenheit

Startet av drumfrodo, mandag 20. desember 2021, klokken 13:34

« forrige - neste »

drumfrodo

Har en MX 2019 Raven P, og mobilapp-versjon er 4.4.0-810 (Android). Bilens sw-versjon er 2021.44.5 nå, men hadde samme problem før bilen ble oppgradert også. Problemet oppstod plutselig, men formodentlig etter siste app-oppdatering, da kilometer og celcius plutselig en dag var byttet ut med miles og fahrenheit ved visning av rekkevidde og temperatur. Det er verifisert at bilen fortsatt er satt til å vise metriske verdier, og den viser det korrekt. Men ikke appen, og som sagt ser det ikke ut til å være noe sted å justere dette i selve mobilappen. Noen andre som har vært borti dette, og evt har noen løsning..??

sjokomelk

Bytt til fahrenheit og tilbake til celsius i bilen, så tipper jeg det ordner seg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

drumfrodo

Dessverre, ingen endring.. Byttet på alle settings, skiftet også region til United States og deretter tilbake igjen til Norge - no dice..

raypettersen

Snakket med tesla om dette og de hadde ikke peiling. Etter litt testing så fant jeg ut at det er mobilen som overstyrer. Etter å ha endret språk til English Great Britain, så fikk jeg tilbake km og celcius. Samboer som har norsk språk på mobilen hadde forøvrig aldri dette problemet. Hvorfor skjedde det nå? Sannsynligvis etter en app update...

Sitat fra: drumfrodo på mandag 20. desember 2021, klokken 17:22
Dessverre, ingen endring.. Byttet på alle settings, skiftet også region til United States og deretter tilbake igjen til Norge - no dice..

drumfrodo

#4
Sitat fra: raypettersen på mandag 20. desember 2021, klokken 21:44
Snakket med tesla om dette og de hadde ikke peiling. Etter litt testing så fant jeg ut at det er mobilen som overstyrer. Etter å ha endret språk til English Great Britain, så fikk jeg tilbake km og celcius. Samboer som har norsk språk på mobilen hadde forøvrig aldri dette problemet. Hvorfor skjedde det nå? Sannsynligvis etter en app update...

Sitat fra: drumfrodo på mandag 20. desember 2021, klokken 17:22
Dessverre, ingen endring.. Byttet på alle settings, skiftet også region til United States og deretter tilbake igjen til Norge - no dice..

Jeg hadde en liten mistanke om at dette kunne være problemet, og ble irritert når jeg fant ut at det stemte...! Har engelsk (US) som språk på menyer på telefonen da oversettelser ofte har "kårni" navn på menyvalg osv, og dette har da tydeligvis noen overivrige app-utviklere hos Tesla tenkt at de skulle bruke som grunnlag for å bestemme om det skal vises imperial eller metric som verdier i appen...!! Aaargh , blir provosert av sånn "over-automatisering" som de innbiller seg er så smart, men som virker fullstendig mot sin hensikt..... *sukk* Men, takk for tips - da var det som jeg fryktet. Endret til English (Denmark) da jeg tenkte det var sikrest for å få metriske enheter, og da ble det som før med kilometer og celsius i appen igjen (Norway var ikke et valg for å ha engelsk språk, men de 218 andre landene i verden var alle tilgjengelig som "regional utgave" av engelsk... yay Android...) Dagens kaktus går til app-utviklerne hos Tesla. Dagens andre til Android...   :laugh:

raypettersen

Appen min oppdaterte samtidig som varmeapparatet i Xn rauk, så jeg endte opp med å være grinete kunde som påsto at det kunne være noen sammenheng. Føler meg veldig lur i etterkant når jeg fant ut hva den egentlige grunnen var.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA