Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris id4

Startet av ELvin2022, tirsdag 02. november 2021, klokken 18:12

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: ELvin2022 på onsdag 03. november 2021, klokken 11:12
Synes ikke man kan godta en prisøkning, selvom det står i kontrakten. Da burde de jo først lære seg å holde kontrakten mtp utlevering...

Det viktige for meg er å bli behandlet likt med kunder som har bestilt lik bil omtrent samtidig. Vi som kunder er helt uforskyldt i leveringsproblemene og burde ikke ta risikoen i dette lotto spillet der noen får plusset på sin pris, andre ikke ene og alene basert på når bilen kommer til forhandler.

Når man som kunde med kø nummer settes bak de som ikke hadde kø nr og i tillegg skal få økt sin pris - vel da er dette urimelig.  Jeg vet at kontrakten min har fått justert pris, mens en annen kontrakt som er levert nå nylig på identisk bil - ikke har fått oppjustert sin pris. Eneste forskjell er farge på bil og at den andre kunden jeg sikter til bestilte sin bil etter min, og den kunden hadde heller ikke kø.nr.

Jeg har ikke fått beskjed om endelig oppgjør ennå, men dersom den justerte kontrakten jeg har fått blir stående - så har jeg dokumentert at kundene som er uheldig med levering av sin bil - må betale ekstra for det i denne situasjonen.

Er mye på den justerte kontrakten jeg ikke forstår - helt andre priser på flere utstyrspakker og på bilen. Noen utfyllende forklaring på dette foruten at stålprisene skal ha gått opp har jeg ikke fått.  Jeg har vært borte i avtaler som har vært justert pga. avgifter - men aldri som dette. Og dersom regjeringen skulle komme med en avgift - så vil jo lotto prinsippet der leveringstidspunkt og ikke bestillingstidspunkt tydeligvis ha innvirkning. Mao. du som kunde kan gjerne ha satt deg opp i køen tidlig, betalt penger for å stå der -  men må uansett finne deg i at andre hopper forbi deg uten å betale en krone i kø samtidig som all risiko for avgifter og prisøkning dyttes over på deg som får bilen senest.


ELvin2022

Prisen blir ikke lagt på, til de som allerede hadde signert kontrakt før prisøkningen

Løytnanten

#17
Sitat fra: ELvin2022 på onsdag 03. november 2021, klokken 14:38
Prisen blir ikke lagt på, til de som allerede hadde signert kontrakt før prisøkningen

Vet ikke om jeg synes det er veldig betryggende med nok en udokumentert og referanseløs forsikring om at det ikke blir noen prisøkning - denne gangen fra ELvin.

Jo jeg vet jo det -  "forsikringer" av denne typen er selvfølgelig totalt verdiløse.

ELvin2022

Jeg var oppom selger istad, og da sa han det til meg personlig. Så regner med at det skulle være i orden da 👍🏻

Trond.m

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 03. november 2021, klokken 19:01
Sitat fra: ELvin2022 på onsdag 03. november 2021, klokken 14:38
Prisen blir ikke lagt på, til de som allerede hadde signert kontrakt før prisøkningen

Vet ikke om jeg synes det er veldig betryggende med nok en udokumentert og referanseløs forsikring om at det ikke blir noen prisøkning - denne gangen fra ELvin.

Jo jeg vet jo det -  "forsikringer" av denne typen er selvfølgelig totalt verdiløse.
Hvorfor kontakter du ikke din selger og får det skriftlig når du tydeligvis ikke stoler på andre ?

hELgenen

Jeg har kontaktet selger og fått servert en ny høyere pris som kontraktpris før justering av valuta og vp . Jeg har alt skriftlig.
Skal følge det opp videre da jeg også vet om en annen som akkurat fikk sin bil hvor da prisen ikke ble skrudd opp i forhold til kontraktpris,men justert ned fullt ut for lovet valuta og vp. Hans bil er identisk med min,bestilt ca en uke etter min. Det er 2 ulike forhandlere inne i bildet her. Mulig min forhandler vil sko seg...eller så roter de. Jeg vet ikke,men tar opp ballen når bilen min skal betales  Om det ender opp vil jeg naturligvis informere alle her om navn på forhandler og praksis.

Løytnanten


Hvorfor kontakter du ikke din selger og får det skriftlig når du tydeligvis ikke stoler på andre ?
[/quote]

Trond.m - fordi jeg (og du) har det skriftlig i kontrakten vi begge har signert at: "Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.

Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Med noen forbehold.."

Derfor finner jeg ingen grunn til å spørre selger.

EV_and_ICE

Har en enyaq i bestilling og som er til klargjøring nå i Norge. Reserverte med kø nummer i fjor og har fortsatt den samme prisen for bilen og utstyret som da jeg bestilte. Har snakket med selger om han bekreftet at når prisene på bil og utstyr går opp så skal ikke de med kontrakt belastes for dette. Det er kun når det blir tillagt avgifter fra staten  osv. at prisen går opp for de som har tegnet kontrakt. Typisk moms på elbiler. Har endret kontrakten min x-antall ganger og selve prisen på bil har ikke forandret seg, heller ikke på utstyr. Dette er hos en møller forhandler.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Trond.m

#23
Sitat fra: Løytnanten på onsdag 03. november 2021, klokken 23:21
Trond.m - fordi jeg (og du) har det skriftlig i kontrakten vi begge har signert at: "Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.

Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Med noen forbehold.."

Derfor finner jeg ingen grunn til å spørre selger.
Nei, da er det mye bedre å spre desinformasjon og usikkerhet på nettet. Kontrakten er en standardkontrakt og det står det samme hos alle. Det har hendt jeg har fått selger til å skrive «prisgaranti» i kontrakten, men som oftest har jeg glemt det og stoler på det selger sier. Det kontrakten sier er at dersom importøren øker prisen overfor din forhandler, så har de rett til å få den dekket av deg. Men importøren har gitt prisgaranti til forhandleren, forutsatt at kontrakten ikke overføres til andre. Men spør for all del ikke forhandleren, for da kan det hende at han bekrefter at du tar feil.

ID4

Har kontaktet forhandler. Forhandler bekrefter at prisen på kontrakt står. Blir ikke belastet for prisstigningen som nå har vært. Skrev til og med at de gir prisgaranti.

Zoe2017

Jeg kan bare bekrefte at vi beholdte prisen fra kontraktssigneringen, og fikk også med prisavslag som kom i mai (valuta) og juli (varmepumpe effekten), uten at prisøkningen som kom nylig ble satt på - bare de "negative" prisendringer ble inkludert. Vi hentet bilen nå på tirsdag, og forhandleren (EA Bryn) var ryddig rundt disse endringer. Ingen klager fra min side.
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Trond.m


SurSnasen

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 03. november 2021, klokken 23:21
Derfor finner jeg ingen grunn til å spørre selger.

Tillater meg å kopiere inn, og utheve og understreke:
"Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende."


Nøkkelen her er altså "som får betydning for selgers innkjøpspris". Når du signerer kontrakt med selger (forhandler), setter også denne selger (forhandler) opp en egen kjøpekontrakt med importør/fabrikk som låser prisen. Du har kjøpt etter en gjeldende prisliste. Det samme har forhandleren. Importøren likeså. Bilfabrikken har kjøpt inn komponenter etter sine prisavtaler. Det skal VELDIG mye til for at din forhandler skal kunne øke prisen på den kontrakten dere har inngått, selv om levering skjer etter en prisøkning på generell prisliste.

hELgenen

Da har jeg hentet ut min bil.

Den prisen jeg fikk skriftlig i ukene før overlevering stemte ikke med opplysningene jeg hadde sett opp mot avtalt kontraktpris.

Når jeg så påpekte dette rett før bilen skulle hentes - så rettet selger det iht. den informasjon jeg hadde mottatt skriftlig var importør - så alt ordnet seg.

En annen ting er at denne gangen så fikk jeg ikke med noe ladekort fra We-Charge. Har 2 biler her nå - og kun ett ladekort. Regner med at det kan la seg ordne.

Trond.m

Det ladekortet har vel ingen verdi ? Oppretter du en avtale, så får du vel et kort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA