Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris id4

Startet av ELvin2022, tirsdag 02. november 2021, klokken 18:12

« forrige - neste »

ELvin2022

Ser salgsprisen på id4 gtx (sikkert id4 og) har gått opp en del. Hva skjer da med oss som allerede har signert kontrakt (signerte i juni) til den prisen den først hadde? Noen som har fått noe info fra selger ang dette? Selv har jeg ikke hørt noen ting,  verken om det ene eller andre forsåvidt 😝. Vet ikke eksakt når den nye prisen kom, jeg hadde egentlig utlevering uke 41, kan det da ha noe å si om prisen ble justert opp før eller etter dette tro?

Trond.m

Prisen på inngåtte kontrakter endres ikke, selv om kontraktene har en standardklausul om prisøkning.

hELgenen

Jeg hadde egentlig utlevering uke 31,venter ennå på bilen. Kjenner flere som har bestilt identisk bil som min,etter meg, som ikke hadde stått i kø med kø.nr, slik som meg, som allerede har fått sin bil. Dersom Møller skulle prøve å dra opp prisen på min blir det et sant helvete da det blir fullstendig galskap  om jeg som har lånt Møller penger i ett år,stått i kø, skal lide i dette leveringslotto rotet.

Trond.m

Ingen grunn til å forkorte livet ved å stresse seg opp over dette. Det blir ingen prisøkning for biler i bestilling.

Løytnanten

#4
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:01
Ingen grunn til å forkorte livet ved å stresse seg opp over dette. Det blir ingen prisøkning for biler i bestilling.

Jeg vil nok råde alle til å ta denne "forsikringen" fra Trond.m ikke bare med en stor klype salt, men til å se på den som rent tøv. Salgs- og leveringsvilkårene som man aksepterer ved signering av kjøpekontrakten sier følgende om dette under pkt. 3 PRIS:

Dersom det før levering, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:
- importørens/fabrikkens bilpris
som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.

Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Med noen forbehold..

Ingen her på forumet tror vel at "m-en" i Trond.m står for Møller, og at Trond Møller har en slik posisjon i konsernet at han kan komme med forsikringer om at importøren ikke vil utøve sin kontraktsfestede rett til å heve prisene for inngåtte kontrakter.

Dieselgubben

Jeg tror prisen låses i kjøpsøyeblikket selv om kontrakten kan åpne for justering. Årsaken til at jeg tror det, er at det nylig  ble solgt en gtx fra vw forhandler. Dette var et videresalg pga kunde som ikke ville ha bilen likevel, og den ble solgt til gammel pris selv om prisene på gtx var satt opp.

hELgenen

#6
Regner med å få svar på dette i løpet av et par uker. Dersom Møller/forhandler setter opp prisen på biler som er ferdig produsert,men ikke levert så vil jeg be om utfyllende dokumentasjon. Det ville være temmelig merkelig dersom personer uten kø.nr sniker seg forbi køen og samtidig slipper billigere unna på identisk utstyrt bil. Da snakker vi ekte lotto med ekte penger og det blir umulig å ta selskapet seriøst fremover. En ting er avgifter,men når biler bestilles fra fabrikk så må en jo anta at importør og fabrikk gjør opp seg imellom etter avtalt pris ved bestilling. Og dette med kø systemet har de jo ikke produsert og levert etter, hvilket i seg selv er ille nok. Mange har jo lånt penger til Møller i lang tid for å få tilgang til bilen så tidlig som mulig. Den biten har de jo ikke klart å levere på. Det kan jeg dokumentere også. Og dersom kunder som har lagt penger på bordet skal sitte igjen med svarteper her sett opp mot drop in kunder som bestiller lik bil og får den levert tidligere...vel da er begeret fullt for å si det slik.

Men skal vel ikke hisse meg opp helt ennå,men jeg har kontaktet selger for et par uker siden og der faktisk fått en ny pris som ikke stemmer med kontraktpris og den skriftlige informasjon om prisjusteringer som følge av valuta justering og varmepumpe. Selger nevnte noe om stålpriser som hadde gått opp..men totalen var ikke mer enn 1250 kroner mer enn avtalt, så har ikke begynt å bråke om det. Men det viser vel at de driver å justerer priser fra bestillings tidspunkt og fremover mot levering..Når prisen fryses er jo det interessante her og som jeg føler det mangler noe informasjon om. Prinsippielt finner jeg det ille nok at jeg allerede nå har fått en ekstra regning på 1250 servert sett opp mot de som tryllet seg frem i køen uten kø nr og slapp denne økningen. Men forløpig er ingenting betalt her,så ennå har jeg ingen fasit

Trond.m

#7
Jeg har så langt bare opplevd å få prisavslag på min id.4 og id.4 GTX i forhold til det som står på kontrakten. Forstår ikke folk er så engstelige for dette. Og det denne @Løytnanten lirer av seg er noe av det dummeste jeg har lest her på lenge. Jeg kjøpte også e-tron dagen i 2020, dag før importøren økte prisen med 12 %. Med prisgaranti så fikk jeg bilen 6 mnd senere til gammel pris, på tross av at standardkontrakten sier noe annet. Er man engstelig, så får man me selger om en skriftlig bekreftelse om prisgaranti.

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:31
Jeg har så langt bare opplevd å få prisavslag på min id.4 og id.4 GTX i forhold til det som står på kontrakten. Forstår ikke folk er så engstelige for dette. Og det denne @Løytnanten liser av seg er noe av det dummeste jeg har lest her på lenge.

Så du synes ikke det er dumt av deg å legge ut prisgarantier på importør og fabrikk sine vegne, Trond.m?

hELgenen

Vel,jeg fikk altså oversendt en justert kontrakt med nye priser som var 1250,- kr høyere enn opprinnelig justert for de valuta justeringer og varmepumpe som jeg har fått skriftlig tidligere.
Bilpris,utstyrspris osv. er endret og netto effekten er 1250 mer...
Aldri vært borti noe lignende...

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:41
Vel,jeg fikk altså oversendt en justert kontrakt med nye priser som var 1250,- kr høyere enn opprinnelig justert for de valuta justeringer og varmepumpe som jeg har fått skriftlig tidligere.
Bilpris,utstyrspris osv. er endret og netto effekten er 1250 mer...
Aldri vært borti noe lignende...
Du fikk likevel bilen mange tusen kr rimeligere enn prisen du har signert på i kontrakten ? Hva har man da å klage på ? Enig, jeg har heller ikke opplevd før at bilen blir billigere enn den var ved bestilling.

Trond.m

#11
Sitat fra: Løytnanten på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:37
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:31
Jeg har så langt bare opplevd å få prisavslag på min id.4 og id.4 GTX i forhold til det som står på kontrakten. Forstår ikke folk er så engstelige for dette. Og det denne @Løytnanten liser av seg er noe av det dummeste jeg har lest her på lenge.

Så du synes ikke det er dumt av deg å legge ut prisgarantier på importør og fabrikk sine vegne, Trond.m?
Nei, jeg har aldri utgitt meg for å være hverken importør eller forhandler.
Hvem er du ? Ansatt hos en konkurrent til Møller ???
Min «garanti» bygger på et ti-talls bilkjøp fra Møller der de alltid har praktisert prisgaranti.
Men jeg får kanskje en «prisøkning» på en drøy 1000-lapp på min siste bil, men det er etter at importøren har redusert prisen med 7800 kr i forhold til inngått kontrakt. Det kaller jeg ikke prisøkning, men redusert prisreduksjon.

ihaal

Jeg har bare gode erfaringer med Møller. Prisen ble satt ned både på 1st og GTX. Regner med at forhandler forholder seg fornuftig til prisøkninger og gir gammel pris til de som allerede har bestilt. Det har de gode nok marginer til, og de slipper dårlige forhold til kundene sine. Det er vel enkelte her som har kjøpt mange biler opp gjennom årene og har gjort seg den erfaringen mange ganger.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:44
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:41
Vel,jeg fikk altså oversendt en justert kontrakt med nye priser som var 1250,- kr høyere enn opprinnelig justert for de valuta justeringer og varmepumpe som jeg har fått skriftlig tidligere.
Bilpris,utstyrspris osv. er endret og netto effekten er 1250 mer...
Aldri vært borti noe lignende...
Du fikk likevel bilen mange tusen kr rimeligere enn prisen du har signert på i kontrakten ? Hva har man da å klage på ? Enig, jeg har heller ikke opplevd før at bilen blir billigere enn den var ved bestilling.

Vel,om de justerer inn siste annonserte prisoppgang så blir min bil dyrere enn opprinnelig kontrakt. Videre så er det dette med de som allerede har fått utlevert bil til en lavere pris uten å gå veien om reservasjon...Sett opp mot disse som jeg vet bestilte identisk bil etter meg så har forhandler allerede varslet et netto tap for meg på 1250,-

Det er mitt netto tap som følge av lotto køen. Om det stopper ved 1250 vet jeg ikke ennå...men klart det føles ikke rett og dersom det kommer ytterligere et beløp på toppen der igjen...vel da kan jeg vel med rette føle meg snytt...Men forløpig har jeg ikke endelig fasit..vi får se

ELvin2022

Synes ikke man kan godta en prisøkning, selvom det står i kontrakten. Da burde de jo først lære seg å holde kontrakten mtp utlevering...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA