Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD, bra eller ikke?

Startet av ViktorS, mandag 01. november 2021, klokken 16:32

« forrige - neste »

olekvi

Logrer litt gjør den, men det er null problem når man blir vant med det.

Det viktigste for meg er at bilen oppfører seg forutsigbart og det gjør den.  Oppførselen på vinterføre er veldig lik den jeg hadde i min tidligere Audi S4, og firehjulstreksystemet til Tesla fungerer etter min mening veldig bra.

Hadde blitt skuffa om den var mer nøytral, og bruker innimellom Trackmode på vinteren for å øke trivselfaktoren - gjelder bare å huske at den ikke bremser noe fortere enn andre biler :-)
'19 TM3P

trykkertor

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. november 2021, klokken 15:52
:-1:
SitatTeslabjørn er god på elbil og ymse, men fyren kan ikke kjøre bil  (beviselig ref isbane)
..men jeg tenker slik når det gjelder TB:

TB har trolig rygget lengre enn mange har kjørt fremover.

Det tviler jeg meget sterkt på.
Hvorfor i all verden skulle TB rygge 12.000+ km i året?
Ikke er han så gammel heller.

ViktorS

Sitat fra: olekvi på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:20
Logrer litt gjør den, men det er null problem når man blir vant med det.

Det viktigste for meg er at bilen oppfører seg forutsigbart og det gjør den.  Oppførselen på vinterføre er veldig lik den jeg hadde i min tidligere Audi S4, og firehjulstreksystemet til Tesla fungerer etter min mening veldig bra.

Hadde blitt skuffa om den var mer nøytral, og bruker innimellom Trackmode på vinteren for å øke trivselfaktoren - gjelder bare å huske at den ikke bremser noe fortere enn andre biler :-)

Har LR trackmode? Eller er det kun performance?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

OlaM

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:30
Sitat fra: olekvi på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:20
Logrer litt gjør den, men det er null problem når man blir vant med det.

Det viktigste for meg er at bilen oppfører seg forutsigbart og det gjør den.  Oppførselen på vinterføre er veldig lik den jeg hadde i min tidligere Audi S4, og firehjulstreksystemet til Tesla fungerer etter min mening veldig bra.

Hadde blitt skuffa om den var mer nøytral, og bruker innimellom Trackmode på vinteren for å øke trivselfaktoren - gjelder bare å huske at den ikke bremser noe fortere enn andre biler :-)

Har LR trackmode? Eller er det kun performance?

Kun performance.
'21 3LR

VegarHenriksen

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 02. november 2021, klokken 12:43
Huff, dette så ubehagelig ut gitt. Slike forhold som du kjører på der, har vi mye av her oppe i Hammerfest-området også. Mye glatte veier... Tenker at piggdekk er ett musthave her for at man skal føle seg ett par hakk tryggere.

Dæsken, enda en Hammerfesting. Kjører RWD med pigg og det går overraskende bra selv på 0-føre. Kjører veldig mye, og er alt for ofte over sennalandet. Med mindre det er masse snø slik at batteri henger eller at det er sinnsykt glatt så har jeg heller ingen problemer opp verstingbakken bak Skaidi-hotellet. Asbjørn her inne kjører AWD med piggfritt og han sier det går fint det også.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Asbjornel

Er inne i andre sesong med piggfritt i Hammerfest på M3LR. Det går fint, men akkurat i omslaget med våt is ønsker jeg meg pigger. Det er heldigvis ikke så lenge dette varer, før det fryser på, strøs, eller smelter bort.

hemi

model 3 har mye feil og mangler, men kjøreegenskapene og programmering av ESP og antispinn er rett og slett bra.

dere som mener noe annet, har dere noen begrunnelse?

OlaM

Sitat fra: hemi på mandag 08. november 2021, klokken 12:19
model 3 har mye feil og mangler, men kjøreegenskapene og programmering av ESP og antispinn er rett og slett bra.

dere som mener noe annet, har dere noen begrunnelse?

Det er vel ingen i denne tråden som mener at den er dårlig, men at den kunne blitt enda bedre.

Hvor stort problem det er i praksis skal jeg ikke uttale meg om, har bare kjørt litt på glatta med S og 3 og det har vært veldig positivt. Får min egen 3 i desember og håper å få kjørt på masse skiturer. Skal helt klart ha Scan My Tesla så jeg kan følge ekstra nøye med!

Når fremhjulene først har begynt å drive, hvor lenge er de aktive? Kan man kanskje provosere frem AWD ved å gi litt ekstra på før en bratt bakke slik at den spinner litt og så holder AWD seg aktiv opp hele bakken?
'21 3LR

Atle3

Jeg hadde awd og scan my tesla. Var kun bakhjulene som var i drift hvis man ikke hadde friskt gasspådrag. Opplevde aldri at fremhjulene koblet inn ved glatt underlag uten at man fremprovoserte det. Som bakhjulsdrift er model 3 en bil med veldig god fremkommelighet. Kjører nå sr+ isteden. Det er begrenset hvor mye awd gir deg når bilen er så lav.
På fine vinterveier med aktiv kjøring var awd veldig artig :)

hemi

#24
model 3 har programmert systemet ala det du finner på GT-R og nye porscher etc. pek hjula der du vi og gi FULL gass så gjør bilen resten magisk. det fungerer helt fantastisk for fremkommelighet, og redder deg. Samtidig tillater det noen % overstyring slik at man ikke havner i understyrt fella som er mye farligere, mye av audiene og andre leke suv'er som bare skubber fremhjula på tvers og understyrer i grøfta på snøføre. Kollega gjorde den feilen over i motgående med ikke bra resultat, med teslaen kan du svinge rattet tilbake og den gasser/bremser/herjer og flikker deg tilbake. 0 sjangs å klare det bedre selv enn den gjør.

Dette ser man også elgtesten med Y nå vs mach-e

Jeg har kjørt min på lukka veier (tenk rally stage) og var imponert. kjørt den på jorder vi har måkt og is, rett og slett imponerende. Ikke prøvd noe særlig over 200-220 på ren is, men når du napper ratt side til side og vrir andre veien igjen retter den seg helt av seg selv, istedenfor å snurre og kreve masse kontrastyring og fører input (som du ofte har 0 sjangs til å gi)

For å ikke snakke om alle 05:00 turene til ymse fjell for å rekke først heis og første nedkjøring i snøstorm.


min påstand er at de som synes model 3 er dårlig, trolig ikke forstår systemet, eller  hvordan ting må virke for å være bra på glatta, eller i nødsituasjoner (elgtest)


for å svare konkret hvor lenge fremhjulene er aktive, så er de aktive til du går av gassen, eller kjører slik at de ikke trenger være aktive. har du sladd og styrer kraftig kontra vil den dytte kraften fremover" og dra seg inn feks.

ViktorS

Sitat fra: Asbjornel på mandag 08. november 2021, klokken 12:11
Er inne i andre sesong med piggfritt i Hammerfest på M3LR. Det går fint, men akkurat i omslaget med våt is ønsker jeg meg pigger. Det er heldigvis ikke så lenge dette varer, før det fryser på, strøs, eller smelter bort.

Kjentfolk her inne jo, hyggelig. Føler du at awd-en får deg fram i løpet av vinteren her? Godt å høre at piggfritt funker bra. Kjører piggfritt på gammelhondaen, og må ta det litt rolig  på glatta.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ViktorS

Ok, da har jeg vært å prøvd Asbjørn sin M3 LR, med piggfrie dekk, på temmelig glatte veier. Og den satt overraskende bra. Den slang litt med rumpa, men henta seg fort inn igjen. Gøy!

Spørsmålet mitt blir jo da, hvor "annerl des" blir en rwd å kjøre? Klarer systemet å hente inn igjen bilen når den slenger med rumpa på bortimot tilsvarende måte som med awd?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

hemi

Sitat fra: ViktorS på mandag 08. november 2021, klokken 21:51

Spørsmålet mitt blir jo da, hvor "annerl des" blir en rwd å kjøre? Klarer systemet å hente inn igjen bilen når den slenger med rumpa på bortimot tilsvarende måte som med awd?

noop. istedenfor å dytte kraft frem må den basere seg på kun bremsing av ymse hjul, blir ikke like bra, men den vil klare ganske mye.

VegarHenriksen

Sitat fra: ViktorS på mandag 08. november 2021, klokken 21:51
Spørsmålet mitt blir jo da, hvor "annerl des" blir en rwd å kjøre? Klarer systemet å hente inn igjen bilen når den slenger med rumpa på bortimot tilsvarende måte som med awd?

Traction og stability kontroll systemet til Tesla er ganske rått og det merkes bra på RWD. Det som blir den store forskjellen er at RWD kutter kraft og bremser på hjula for å hente inn rumpa, hvor AWD fortsatt vil kunne ha god framdrift ved å ha alle hjula i gang. Det skal også sies at på RWD er den sinnsykt flink på å hente seg inn og selv med aggressiv kjøring på det glatteste føre har jeg aldri måttet bli trekt ut av grøfta (slik som visse andre kompiser med Quattro, host host).. :laugh:

Den største forskjellen vil du merke opp glatte bakker eller ved aksellerasjon på glatt føre. RWD med pigg er absolutt ikke en dum kombo, men om du har økonomien til AWD så er det nok det beste kjøpet, iallefall med lengre rekkevidde på kjøpet.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

cra

Sitat fra: ViktorS på mandag 08. november 2021, klokken 21:51
Spørsmålet mitt blir jo da, hvor "annerl des" blir en rwd å kjøre? Klarer systemet å hente inn igjen bilen når den slenger med rumpa på bortimot tilsvarende måte som med awd?

Kan ikke svare for TM3, men min første TMS med RWD var helt syk på å hente seg inn! To ganger fikk jeg (begynnende) sleng på rumpa (ikke noe tullkjøring på gang; kjørte helt normalt, minding my own business), og bilen henta det inn før jeg rakk å reagere og gjøre noe som helst. Ble meget imponert!

Første gang var over ei bru med sving på høsten, og det hadde kommet en flekk med frost der. Ikke uvanlig, så jeg holdt kanskje 50 forbi der. Opplevde et brått lite glipp (nok til at hjertet slo et ekstra slag), men bilen var tilbake på riktig kurs før jeg engang rakk å kontrastyre.

Gang nr to var i et kryss/avkjørsel. Avkjøringsfelt og så 90 graders sving, så farten var lav. Isflekk der også. Veldig kraftig utslag med rumpa på bilen, men igjen var den tilbake på kurs før jeg rakk å gjøre noe som helst.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA