Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. juli 2022, klokken 17:31
Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:23
(Filosofisk hjørne: Ble det egentlig mer oversiktlig med ren kWh-prising, når prisen likevel varierer mellom 4,28 og 7,59 hos samme leverandør, alt etter hvordan en ordner seg med kunderegistrering etc.....)
Nei, og det eneste som skjedde var at prisen for biler som ladet rask ble økt 50-100%, og tregbilene kan få nesten gratis parkering og strøm mellom 80-20% i timesvis...

Jo, det ble betydelig mer oversiktlig. Prisene varierte på samme måte med kunderegistrering også for operatører som opererte med kWh + minuttprising, men det var da betydelig større avhengigheter til vær og føre om man skulle regne seg frem til faktiske priser for en ladeøkt. Nå kan man enkelt se makspris og så står man fritt til å velge å registrere seg eller via andre avtaler senke denne prisen.

Circle K er riktignok ikke optimalt for mitt eksempel siden de alltid har operert med rene kWh-priser, men for Grønn kontakt / Mer er det også merkbare rabatter knyttet til medlemskap og mengde man lader per måned.

overskyet

Tja, for meg er det en dramatisk prisøkning, så oversiktlig, betyr bare at man kan garantere at det er dyrt. I vinter pleide det å koste meg ca 4.20,- for å lade hos Eviny, før kunderabatten er trukket fra. Det er lading 10-80%. Total pris 262 kroner.

Nå derimot må jeg betale 398,- for samme lading, før bonus er trukket fra. Det opplever jeg ikke akkurat som en forbedring.

Det som også er en konsekvens er at før, så pleide jeg å passe på å ha lav SOC når jeg ladet, for å lade mest mulig effektivt, fordi jeg kunne påvirke prisen, som jeg allerede da syntes var altfor høy. Nå  derimot gidder jeg ikke det. Plugger bare inn når det passer meg og minuttprisen over 80% gir jeg jamt blaffen i, fordi det utgjør så lite på en allerede svindyr lading når bilen uansett lader med 70 kilowatt over 90% SOC. 

Plugger gjerne inn med 60% og lader til 96% hvis det passer meg sånn. Dette har blitt bedre enn før, men til en drøyt mye høyere pris.

RJK

Det ser ut som noen her har glemt av at strømmen er blitt dyrere, og at leverandørene/ladeoperatørene har bakt inn denne prisstigningen samtidig. Dersom de ikke hadde lagt om til ren kWh-prising, så hadde uansett prisene gått opp, sikkert like mye i snitt.

Så fordelen nå, i tillegg til at det er rett frem å kalkulere prisen, er at prisen ikke lengre økes eller senkes ettersom batteriet er varmt eller kaldt når man ankommer om vi ser bort fra eventuelt tap pga oppvarming av batteriene. Og det er fordel for alle, også de med såkalt hurtigladende biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på torsdag 14. juli 2022, klokken 02:41


Så fordelen nå, i tillegg til at det er rett frem å kalkulere prisen, er at prisen ikke lengre økes eller senkes ettersom batteriet er varmt eller kaldt når man ankommer om vi ser bort fra eventuelt tap pga oppvarming av batteriene. Og det er fordel for alle, også de med såkalt hurtigladende biler.

Er det egentlig en fordel for alle? Det betyr jo at folk risikerer å oppta plass mye lenger, fordi de ikke passer på å ha varmt batteri om vinteren. Virker egentlig mer som en ulempe for alle.


geear

Er det virkelig noen som endrer hurtigladebruken sin basert på om det er prising etter tid og mengde eller kun mengde? En ting er i byene der sikkert noen bruker hurtiglading i stedet for hjemmelading, men på tur så lader jeg det jeg trenger enten det prises på den ene eller andre måten. Og jeg lader akkurat der det er mest praktisk å lade. I praksis har det ingen betydning om det koster noen tiere fra eller til.

Sitat fra: overskyet på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:38
Tja, for meg er det en dramatisk prisøkning, så oversiktlig, betyr bare at man kan garantere at det er dyrt. I vinter pleide det å koste meg ca 4.20,- for å lade hos Eviny, før kunderabatten er trukket fra. Det er lading 10-80%. Total pris 262 kroner.

Nå derimot må jeg betale 398,- for samme lading, før bonus er trukket fra. Det opplever jeg ikke akkurat som en forbedring.
I januar var snittprisen for strøm i "krana" hjemme hos meg på 177 øre. I februar var den 152 øre. Nå i juli er den 280 øre.

Fra 262,- kroner til 398,- kroner er en økning på 52%.

Fra 177 øre til 280 øre er en økning på 58%.
Fra 152 øre til 280 øre er en økning på 84%.

Altså har hurtiglading økt mindre enn prisen for hjemmelading, iallfall her jeg bor. Alle som kjører flat prisstruktur landet over må ta høyde for at alle laderene skal gå i pluss, og både belastningen og antallet ladere er garantert størst i sør, i områdene med høyest priser.

overskyet

Stiller meg veldig tvilende til at en pris på nesten syv kroner er en god deal, når snittprisen i kranen din er 280 øre.

THE

Sitat fra: overskyet på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:18
Stiller meg veldig tvilende til at en pris på nesten syv kroner er en god deal, når snittprisen i kranen din er 280 øre.
+ nettleie. Da blir prisen i krana noe mellom ca 330 og 370 øre/kWt avhengig av nettselskap. I tillegg til ren kWt pris skal ladeprisen dekke investeringskost, leie av areal (der det er aktuelt), drift og vedlikehold av ladere, drift av kundeservice, drift av administrasjon ++. Tror ikke fortjenesten til ladeoperatørene er veldig mye å skryte av når de selger strømmen til 6-7 kr/kWt på hurtigladere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: overskyet på torsdag 14. juli 2022, klokken 09:48
Sitat fra: RJK på torsdag 14. juli 2022, klokken 02:41


Så fordelen nå, i tillegg til at det er rett frem å kalkulere prisen, er at prisen ikke lengre økes eller senkes ettersom batteriet er varmt eller kaldt når man ankommer om vi ser bort fra eventuelt tap pga oppvarming av batteriene. Og det er fordel for alle, også de med såkalt hurtigladende biler.

Er det egentlig en fordel for alle? Det betyr jo at folk risikerer å oppta plass mye lenger, fordi de ikke passer på å ha varmt batteri om vinteren. Virker egentlig mer som en ulempe for alle.
Forvarming ved navigering til lader, som nå vil komme på stadig flere biler, vil nok hjelpe endel på ladefart. Og så tror jeg folk ikke liker å kaste bort unødvendig tid, så jeg tviler på at så mange vil betale i både tid og kWh på å varme de kalde batteriene på en lynlader.

De vil derfor lære, om de ikke kan det allerede, at det lønner seg å kjøre bilen varm først, og så lade når man begynner å få lite strøm. Uavhengig om de ikke prises per minutt som endel av opplevelsen.

Men forvarming øker også forbruket noe, så man må som resultat lade mere. Og det gir deg ikke helt sommer-hastigheter heller, selv om det reduserer gapet endel.

Så ja, jeg tror absolutt alle vil oppleve fordelen på vinterstid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: overskyet på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:18
Stiller meg veldig tvilende til at en pris på nesten syv kroner er en god deal, når snittprisen i kranen din er 280 øre.
Har ikke sagt at det er en god deal, prøvde bare å nyansere påstanden litt med å presisere at prisstigningen i prosent er mindre hos Eviny enn hjemme. Forøvrig var THE spot on med sitt svar.

hanche

Jeg har aldri skjønt hvorfor dette med forvarming skal være knyttet til navigering til lader. Etter at jeg har besøkt en lader en gang eller to, er det vanvittig unaturlig å skru på navigering til en lader jeg utmerket godt kan veien til! Jeg ønsker meg bare en mulighet til å fortelle bilen at jeg har tenkt å hurtiglade snart, vennligst begynn å varme opp batteriet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på torsdag 14. juli 2022, klokken 20:38
Jeg har aldri skjønt hvorfor dette med forvarming skal være knyttet til navigering til lader. Etter at jeg har besøkt en lader en gang eller to, er det vanvittig unaturlig å skru på navigering til en lader jeg utmerket godt kan veien til! Jeg ønsker meg bare en mulighet til å fortelle bilen at jeg har tenkt å hurtiglade snart, vennligst begynn å varme opp batteriet.
Forsåvidt helt enig, begge deler burde finnes. Et trykk på en dedikert bryter/knapp, eller tilsvarende (lade/forvarmings)knapp i menyen for å aktivere dette, hadde vært det beste alternativet, selv om jeg mener det aller beste er begge deler.

Men bilprodusentene sliter jo allerede med viljen til å knytte det til navigasjon i bilens programvare, så tenker det er lettere å få den knappen når forvarming ved navigasjon til lader allerede eksisterer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: hanche på torsdag 14. juli 2022, klokken 20:38
Jeg har aldri skjønt hvorfor dette med forvarming skal være knyttet til navigering til lader. Etter at jeg har besøkt en lader en gang eller to, er det vanvittig unaturlig å skru på navigering til en lader jeg utmerket godt kan veien til! Jeg ønsker meg bare en mulighet til å fortelle bilen at jeg har tenkt å hurtiglade snart, vennligst begynn å varme opp batteriet.

Til dels enig. Men bilen (Tesla i alle fall) justerer oppvarmingen etter hvor langt det er til laderen. Det bruker jo ekstra strøm å varme opp batteriet, så det er ikke vits å fyre for kråka hvis det er fire timer igjen til lading og batteriet uansett kommer til å bli varmere av bruk. Så bilen må vite hvor langt det er igjen sånn at den kan begrense ekstra oppvarming til det som er nødvendig.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA