Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

daktari

PS i Toyota-forumet har en amerikaner testet hurtiglading. 0-80% sub 40 min. 100% nås på ca 140 minutter! Men vil bare koste ca 14 kWh...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:27


Har undersøkt litt selv og finner at det er gjennomført studier på dette :

https://agronomy.emu.ee/wp-content/uploads/2017/04/Vol15SP1_Berjoza.pdf

En av konklusjonene er denne :

SitatWhen purchasing an electric automobile, it is advised to carefully examine the
need for a large capacity battery pack (EAcum ≥ 50 kWh) and choose an electric
automobile that is best suited for the conditions of its exploitation and the average daily
range, thus reducing the energy cost per 1 km distance covered.

Så vekt har betydning - og hvor mye avhenger selvfølgelig av momenter som f.eks kjørestrekning og kjørestil.

Og EU er veldig på dette mhp energiøkonomisering - også for biler - dette har vi f.eks sett gjennom ulike forordninger som så har blitt norsk lov.

Eksempler på EU krav til ulike produkter og energi som har blitt lov kan være dette:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-02-23-190/KAPITTEL_2#%C2%A77


Den studien var en merkelig skrivebordsøvelse. Ser i alle fall ikke ut som de har vært ute og målt noen ting.

EU er sikkert interessert i energieffektive biler, men neppe gjennom den forskriften du fant frem til her.
"Forskriften får ikke anvendelse på transportmidler til befordring av personer eller varer."
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:27

Så vekt har betydning - og hvor mye avhenger selvfølgelig av momenter som f.eks kjørestrekning og kjørestil.

Ja, er jo bare å se på Motors sommertest der både iX40 og iX50 var med. Der ligger iX50 jevnt 10% over i forbruk.

Mye opp og ned, svingete vei, ujevn hastighet  vil alle bidra til ekstra forbruk med ekstra vekt. Kun rett frem på flat vei i jevn fart at vekt ikke har noe å si.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 10:33
Så kan man mene mye om dette er bra eller dårlig. Men ett poeng kan være å få inn fotavtrykk for miljø
på bruk også - ikke bare kjøp.
Om en bil bruker 1.5 eller 3.0 kwh/mil betyr jo ganske lite i kroner sett opp med hva forskjellen i kostnad
har hatt å si for på f.eks en bil som bruker 0.5/liter og 1.2 liter fossilt på mila. 

Poenget med dette kan da altså være å få inn merkostnad for fotavrtrykket på miljø på bruksssiden også - ikke bare på kjøp - der store biler har høyere kostad pga. større batteri.

Skal man ta slike hensyn så får man jo se på antall personer i bilen også. Avgiftene bør vel være pr personkm, ikke kjøretøykm? En familie SUV med fem i bilen har mindre fotavtrykk pr personkm enn en kompaktsuv med DINKS i.

Det er jo hele argumentet for kollektivtrafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. juli 2022, klokken 08:12
Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:27

Så vekt har betydning - og hvor mye avhenger selvfølgelig av momenter som f.eks kjørestrekning og kjørestil.

Ja, er jo bare å se på Motors sommertest der både iX40 og iX50 var med. Der ligger iX50 jevnt 10% over i forbruk.

Mye opp og ned, svingete vei, ujevn hastighet  vil alle bidra til ekstra forbruk med ekstra vekt. Kun rett frem på flat vei i jevn fart at vekt ikke har noe å si.
I en slik test er det også andre parametere enn vekt som kan gjøre store utslag.Forskjellige førere med forskjellig kjørestil. Med jevn vs ujevn kjørestil. Noen få km/t høyere marsjfart. Hadde en av bilene større felger eller var det samme dekkdimmensjon og dekktype?

Men å løfte de 150 ekstra kiloene opp 1000m koster selvfølgelig en gitt mengde energi. Det kommer man ikke utenom. Men det vil jo utgjøre en liten andel på en bil som allerde veier 2,5tonn. Og man skal ned/hjem igjen før eller siden. Da vil man få igjen 60-70% av høydeenergien i form av regenerering. Så totalt sett blir forbruksøkningen ved 150kg vektøkning temmelig marginell.

Oppgitt forbruk på iX40 og iX50 er 20,1-21,1 vs 20,7-21,5 kWh/100km. Den forskjellen kan trolig tilskrives vekt, men er jo svært liten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Truls Antonsen

Vet ikke hvor disse bmw'ene stoppet...men om den med store batteriet stoppet lenger opp i bakken enn den lille, så er sikkert mesteparten av ekstraforbruket relatert til opparbeiding av potensiell energi.
"Koster" ca 3kwh å løfte 1000kg 1000m opp, eller ca 6 på bmw"ene...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Truls Antonsen på søndag 03. juli 2022, klokken 22:34
Vet ikke hvor disse bmw'ene stoppet...men om den med store batteriet stoppet lenger opp i bakken enn den lille, så er sikkert mesteparten av ekstraforbruket relatert til opparbeiding av potensiell energi.
Nei, sammenlignet forbruk for samme passeringspunkt. Det ble registrert totalt forbruk for hver femte mil.

Sluttforbruk og total rekkevidde var egentlig ikke direkte sammenlignbart i denne testen, utenom for biler som gikk like langt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

#157
Da er det juli og ferietid for min del, jeg parkerer Twizyen hjemme og Ioniqen skal brukes/hurtiglades de neste 4 ukene.

Bildet viser lappen jeg har festet på innsiden av solskjermen, og som skal guide meg til "rett" valg av hurtigladere i sommer.  Dette er altså hva en typisk ladesession på 25 KWh koster meg når jeg regner med NAF og NAF Extra rabatter, Circle K Extra rabatt, COOP bonus og Eviny ladebonus.

Jeg håper mange gjør som meg fremover - og tar hensyn til pris når de de velger hvor de skal lade. Bare da kan vi få reell konkurranse og vise operatørene at det lønner seg å gi gode priser og lojalitetsrabatter etc.

Det som er verdt å merke seg er at mine priser blir helt annerledes enn den oversikten som vises i artikkelen https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/   fra Elbilforeningen.

Kort fortalt: For NAF medlemmer blir Circle K som oftest den rimeligste operatøren.

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hakotorg

Fin oversikt. Etter at de fleste gikk over til ren kwt-pris så har jeg laget meg en lignende oversikt selv. Tror det var Recharge som ble rimeligst for meg. Men jeg er ganske sikker på at jeg hadde en mye dyrere pris på Circle K, før NAF-rabatten, er det noe jeg ikke har fått med meg? Er ikke prisen på lynlading 6,59?

goggo

Sitat fra: hakotorg på mandag 11. juli 2022, klokken 08:39
Fin oversikt. Etter at de fleste gikk over til ren kwt-pris så har jeg laget meg en lignende oversikt selv. Tror det var Recharge som ble rimeligst for meg. Men jeg er ganske sikker på at jeg hadde en mye dyrere pris på Circle K, før NAF-rabatten, er det noe jeg ikke har fått med meg? Er ikke prisen på lynlading 6,59?

Du får 5% ekstra laderabatt med Circle K Extra medlemskap.
https://www.circlek.no/extra

Jeg ladet senest i dag På Circle K Ål i Hallingdal for 5,09 pr KWh på 50 KW lader.
Det er jo liten vits å ta opp plass på raskere ladere med min Ioniq 38 :)

Så jeg får definitivt en pris på 5,09 minus 15% NAF Extra rabatt hos Circle K.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

orodreth

Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 00:11
Sitat fra: hakotorg på mandag 11. juli 2022, klokken 08:39
Fin oversikt. Etter at de fleste gikk over til ren kwt-pris så har jeg laget meg en lignende oversikt selv. Tror det var Recharge som ble rimeligst for meg. Men jeg er ganske sikker på at jeg hadde en mye dyrere pris på Circle K, før NAF-rabatten, er det noe jeg ikke har fått med meg? Er ikke prisen på lynlading 6,59?

Du får 5% ekstra laderabatt med Circle K Extra medlemskap.
https://www.circlek.no/extra

Jeg ladet senest i dag På Circle K Ål i Hallingdal for 5,09 pr KWh på 50 KW lader.
Det er jo liten vits å ta opp plass på raskere ladere med min Ioniq 38 :)

Så jeg får definitivt en pris på 5,09 minus 15% NAF Extra rabatt hos Circle K.

mvh
Hugo

Du er sikkert klar over det, og mulig du ikke kjører nok per måned men NAF kortet har en begrensning:
* Det gis rabatter på en total hurtigladekostnad på inntil kr 750,- pr måned. Maksimal rabattbeløp er 112 kr/mnd.

DNB Mastercard som gir 10% har årsmaks på 12.500, ingen månedsbegrensning.

geear

På et eller annet tidspunkt de siste månedene har faktisk DNB økt rabatten til 16% med SAGA og Private banking Mastercard.  :+1: Ingen grunn til å stresse med ekstra kredittkort fra NAF. Med DNB kan man også opparbeide seg eurobonus-poeng, men om det er verdt noe disse dager er ikke godt å si...  :o

Orbit

#162
Sitat fra: goggo på tirsdag 12. juli 2022, klokken 00:11
Du får 5% ekstra laderabatt med Circle K Extra medlemskap.
https://www.circlek.no/extra

Jeg ladet senest i dag På Circle K Ål i Hallingdal for 5,09 pr KWh på 50 KW lader.
Det er jo liten vits å ta opp plass på raskere ladere med min Ioniq 38 :)

Så jeg får definitivt en pris på 5,09 minus 15% NAF Extra rabatt hos Circle K.
Jeg får likevel ikke regnestykket ditt til å gå helt opp. For å få 5,09 før NAF-rabatt, må du ha 15% rabatt på standardprisen for registrert kunde på 5,99 for 50 kW. Det får du bare dersom du også er strømkunde hos CK.
https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/ladepriser

(Filosofisk hjørne: Ble det egentlig mer oversiktlig med ren kWh-prising, når prisen likevel varierer mellom 4,28 og 7,59 hos samme leverandør, alt etter hvordan en ordner seg med kunderegistrering etc.....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:23
Jeg får likevel ikke regnestykket ditt til å gå helt opp. For å få 5,09 før NAF-rabatt, må du ha 15% rabatt på standardprisen for registrert kunde på 5,99 for 50 kW. Det får du bare dersom du også er strømkunde hos CK.
https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/ladepriser

(Filosofisk hjørne: Ble det egentlig mer oversiktlig med ren kWh-prising, når prisen likevel varierer mellom 4,28 og 7,59 hos samme leverandør, alt etter hvordan en ordner seg med kunderegistrering etc.....)

Vet ikke hvordan jeg fikk det til - har jeg fått ekstra gode priser på grunn av at jeg har skrytt av rene toaletter og hyggelig betjening på Circle K stasjonene?? :)
Jeg er nå i Bergen og sjekket akkurat nå prisene i APPen for nærliggende Circle K ladestasjoner, så her ser dere bevisene på kr 5,09 og 5,60


Og jeg kan være enig i dine filosofiske betraktninger der ja...
Men nå har i alle fall gjerrigknarker som meg muligheten til å tyne absolutt mest mulig ut av rabatt systemene...


mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

daktari

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:23
(Filosofisk hjørne: Ble det egentlig mer oversiktlig med ren kWh-prising, når prisen likevel varierer mellom 4,28 og 7,59 hos samme leverandør, alt etter hvordan en ordner seg med kunderegistrering etc.....)
Nei, og det eneste som skjedde var at prisen for biler som ladet rask ble økt 50-100%, og tregbilene kan få nesten gratis parkering og strøm mellom 80-20% i timesvis...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA