Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

hELgenen

Nå ser det ut som noen flere aktører begynner å prise ren kWh pris:

Fikk følgende fra Circle K nå :

AC lading 22 kw : 4.29 kr/kWh
Opp til 50 kW : 5.39 kr/kWh/6.39 (kunde/drop-in)
Opp til 150 kW : 5.79 kr/kWh/6.79 (kunde/drop-in)

Opp til 350 kW (Ionity) : 0.852 € = 8.31 kr/kWh

Billig blir det ikke - en gjennomsnittelig elbil med snitt forbruk på ca 2 kwh/mil vil jo her måtte belage
seg på å betale alt fra 8.58 (22 kw AC ) til 16.62 kr/mil (Ionity).

Dersom vi sier 20 kroner literen for diesel og et forbruk på 0.5 liter - så er det altså 10 kroner mila her.
Stort sett vil det koste mer å kjøre elbil gitt hurtiglading enn å bruke fossilt slik jeg kan se det.
50 kW lader og 5.39 kr/kWh gir jo en kostnad på ca 10.78 kr/mil

Kanskje ikke noe nytt - men det er jo lettere å sammenligne nå som prisen er ren kWh pris

OlaM

Fortum/Recharge har ren kWh-prising på 150 kW CCS og ren tidsprising på de andre. Kople har kombinasjonspris om dagen, ren kWh om natten. GK/Mer og Bilkraft er de igjen som har kombinasjonspris hele tiden.
'21 3LR

1317142119

Circle K har hatt kWh-prising lenge. Forskjellen er at prisen har gått opp. Er vel med nesten 1 krone?

espenri

Gikk opp fra 4.49 for 50kw og 4.99 for lynlader, så ganske stor oppgang i pris. I tillegg synes jeg godt de kunne hatt større differanse på 50kw og lynlading.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

goggo

Hmm... Ser ut som det blir slutt på kaffekopp og lading og hjemmestrøm fra Circle K for meg nå med disse prisene. Det er synd, for de har de reneste dassene og mest hyggelige betjeningen på min faste rute mellom Kristiansand og Oslo. Da blir det nok MER lading og YX kaffe og boller/pølser og dass tenker jeg. Og hjemmestrøm får jeg se på hvilke tilbud som er i markedet på nyåret når jeg har brukt opp startbonusen hos Circle K.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TJV

Sitat fra: OlaM på mandag 01. november 2021, klokken 15:29
Fortum/Recharge har ren kWh-prising på 150 kW CCS og ren tidsprising på de andre. Kople har kombinasjonspris om dagen, ren kWh om natten. GK/Mer og Bilkraft er de igjen som har kombinasjonspris hele tiden.

Stemmer vel ikke helt at Fortum kun har ren kWh pris på 150kW CCS.
Søker jeg opp stedet Aksdal får jeg på 150kW prisen  3,1kr min.

Altså meget gunstig å lade med slik prising.
Er vel flere biler som klarer å holde bortimot maks hastighet på slike ladere i 15 min. Da får vel man ca 35kWh til under en femtilapp visst jeg ikke bommet helt med hoderegning.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

filtvet

Men diesel koster ikke 20,- men ofte 14-15.50,- på selvbetjente stasjoner.



Sitat fra: hELgenen på mandag 01. november 2021, klokken 13:14
Nå ser det ut som noen flere aktører begynner å prise ren kWh pris:

Fikk følgende fra Circle K nå :

AC lading 22 kw : 4.29 kr/kWh
Opp til 50 kW : 5.39 kr/kWh/6.39 (kunde/drop-in)
Opp til 150 kW : 5.79 kr/kWh/6.79 (kunde/drop-in)

Opp til 350 kW (Ionity) : 0.852 € = 8.31 kr/kWh

Billig blir det ikke - en gjennomsnittelig elbil med snitt forbruk på ca 2 kwh/mil vil jo her måtte belage
seg på å betale alt fra 8.58 (22 kw AC ) til 16.62 kr/mil (Ionity).

Dersom vi sier 20 kroner literen for diesel og et forbruk på 0.5 liter - så er det altså 10 kroner mila her.
Stort sett vil det koste mer å kjøre elbil gitt hurtiglading enn å bruke fossilt slik jeg kan se det.
50 kW lader og 5.39 kr/kWh gir jo en kostnad på ca 10.78 kr/mil

Kanskje ikke noe nytt - men det er jo lettere å sammenligne nå som prisen er ren kWh pris

Roy Aasen

Kan ikke huske at jeg noen gang har tanket for over 15kr/L. Så det ble nok tatt i ordentlig der med 20kr/L :).

(Meeeeen... nå reduseres jo elavgiften noen helt voldsomt så da er vi ovenpå igjen  :laugh: :laugh:.)

Med ett forbruk som jeg har, rundt omkring 2,2 til 2,3kw/10km (senhøst/vinter), så blir det med strøm sånn rundt 13 kr/mil på hurtiglader, dieselpurka klarer seg med 10>11kr/mil.

Hjemmelading med dagens priser sånn bortimot 4,5kr/mil.





Orbit

Sitat fra: TJV på mandag 08. november 2021, klokken 12:04
Stemmer vel ikke helt at Fortum kun har ren kWh pris på 150kW CCS. Søker jeg opp stedet Aksdal får jeg på 150kW prisen  3,1kr min.
Sannsynligvis en konfigurasjonsfeil som snart blir rettet. Det virker generelt som det er mye manuelt oppsett ennå ved oppsett av nye stasjoner med følgefeil på prisingen, spesielt for roaming. F.eks. er det en del Recharge/Kople-lokasjoner hvor det [utilsiktet] er gratis lading ved bruk via en av deres roaming-partnere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TJV

Tror også mye er manuelt.
Ved IKEA Åsane var det i sommer gratis på én 50kW lader i lengre tid. Alle de andre laderne med div hastigheter kostet (naturlig nok) penger.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Radiobil1

Har prisene steget på hurtigladerne pga høy strømpris?

snillekim

Circle K økte prisene sine pga strømprisene.

TJV

Ved et kjapt søk i Bergen er det følgende priser:
CirkleK: 6,39kr kWh på 50 kW lader.
Fortum: 5kr kWh på 150 kW lader
Mer: 1,25kr min + 3,75kr kWh på 50-150kW lader
Bilkraft: 1,25kr min + 3,65 kWh på 50-150kW lader

Alle priser er før evt rabattavtale.
Med strømprisen som har vært i det siste har det faktisk lønnet seg å lade på Fortum når prisen enkelte timer i døgnet på de verste dagene har vært på topp (spotpris + nettleie regner jeg da).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

overskyet

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. november 2021, klokken 13:14
Nå ser det ut som noen flere aktører begynner å prise ren kWh pris:

Fikk følgende fra Circle K nå :

AC lading 22 kw : 4.29 kr/kWh
Opp til 50 kW : 5.39 kr/kWh/6.39 (kunde/drop-in)
Opp til 150 kW : 5.79 kr/kWh/6.79 (kunde/drop-in)

Opp til 350 kW (Ionity) : 0.852 € = 8.31 kr/kWh

Billig blir det ikke - en gjennomsnittelig elbil med snitt forbruk på ca 2 kwh/mil vil jo her måtte belage
seg på å betale alt fra 8.58 (22 kw AC ) til 16.62 kr/mil (Ionity).

Dersom vi sier 20 kroner literen for diesel og et forbruk på 0.5 liter - så er det altså 10 kroner mila her.
Stort sett vil det koste mer å kjøre elbil gitt hurtiglading enn å bruke fossilt slik jeg kan se det.
50 kW lader og 5.39 kr/kWh gir jo en kostnad på ca 10.78 kr/mil

Kanskje ikke noe nytt - men det er jo lettere å sammenligne nå som prisen er ren kWh pris

Det blir en veldig kunstig sammenligning, gitt at de som skal hurtiglade mye gjerne har et abonnement og starter med fult batteri hjemme, ladet over natten, til helt andre priser. Ikke er literprisen 20 kroner heller. 

daktari

E-tron og Ionity er en dårlig kombinasjon... 24,- pr mil på farten.
Jeg mener sammenligningen er relevant. Det er ikke uten grunn at elbiler er lite populære i land med billigere drivstoff og dyrere strøm. Hurtiglading, men også AC-lading i DK f.eks. er ille.

Vi beveger oss med stormskritt den veien dessverre nå som hjemmeladingen er så dyr + et par-tre hundringser ekstra i nettleie/måned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA