Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris på iX50

Startet av Trond.m, mandag 01. november 2021, klokken 13:01

« forrige - neste »

hELgenen

Markedet er helt i ubalanse og flippermulighetene har vel aldri vært større enn akkurat nå. Og med MVA grensen og prisstigningen som er varslet kan vel de som har hoppet tidlig på bare smile hele veien til banken en periode fremover. Men en skal også huske på at når prisene går opp - så går folks mulighet til å kjøpe og selve kjøpsviljen ned - så dette kan jo fryse til ut over våren.....Blir noen spennende tider frem til våren 2022 for å se om ting normaliseres eller om vi får en perfekt storm der alt knekker.....
Løper kundene vekk så må jo prisene ned igjen......
Men akkurat nå, rett etter prisstigningen og MVA varslingen, kan jeg ikke se for meg at så mange løper til BMW forhandlere...Det blir vel heller å trekke til finn.no og se hva som dukker opp der...Og det vil nok forhandlerene merke



daktari

Sitat fra: Carboy på fredag 05. november 2021, klokken 06:20


Jeg er en av de som nylig har fått behov for bil som iX50. Fikk mulighet til å kjøpe maks utstyrt kraftig rabattert iX40 og få den før nyttår. Men jeg konkluderte med for kort rekkevidde og for dårlige ytelser for mitt bruk og ønske.
Kan du si noe om pris/utstyr du fikk tilbud på? Jeg har fått Akademikerne-rabatt så ca 800k for iX40 FuCha med litt ekstra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bobakka

Sitat fra: hELgenen på fredag 05. november 2021, klokken 10:09
Markedet er helt i ubalanse og flippermulighetene har vel aldri vært større enn akkurat nå.
Nei, det er helt utrolig. Produsentene bruker også anledningen til å heve prisene og gi mindre rabatter slik at fortjenesten øker til tross for færre biler levert.
Jeg kjøper biler for å ha og bruke de, ikke for å flippe. Jeg angret lenge på at jeg ikke var mer på når det gjaldt Ampera-e, men ikke nå lenger hvor den nesten ikke kan brukes og ingen tar ansvar.
Tror det er noe annet med BMW. Jeg bestilte en iX 50 før prisoppgang med storkunderabatt og håper det står seg når den blir levert en gang i neste år eller tidlig 2023. Men skal jo selge en iX3 som forhåpentligvis ikke har tapt seg så mye, og så kommer mva spøkelset inn og gjør ting mer uklart.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Sitat fra: daktari på torsdag 04. november 2021, klokken 17:19
EQE suv og EQS suv.
Hvor finner du troverdig informasjon om funksjonalitet. rekkevidde, priser og leveringstid på disse to suvene som viser at de konkurrerer ut iX50 levert 1Q 2023 for 1,2 mill? Jeg har ihvertfall ikke funnet det.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

daktari

Sitat fra: bobakka på fredag 05. november 2021, klokken 18:11
Sitat fra: daktari på torsdag 04. november 2021, klokken 17:19
EQE suv og EQS suv.
Hvor finner du troverdig informasjon om funksjonalitet. rekkevidde, priser og leveringstid på disse to suvene som viser at de konkurrerer ut iX50 levert 1Q 2023 for 1,2 mill? Jeg har ihvertfall ikke funnet det.
Nei, det er bare tro og håp, du har helt rett. Med EQS-prisene er dog håpet ganske lite. 1,2 mill er for mye for meg uansett merke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#20
Jeg ser at iX50 egentlig var veldig lavt priset fram til 1.11, 812.000 før rabatt. EQC koster til sammenlikning 944.000. I Tyskland er det bare 6000 Euro ink. VAT som skiller de to bilene. Og storkunderabatt på iX50 er dobbelt så høy som for EQS. Så med prisøkningen blir vel egentlig prisen «riktigere» (892.000).

Egentlig har jo iX50 ikke så dårlig utstyrsnivå som standard. Sånn jeg vurderer det nå så er fully charged for iX50 ikke lenger en spesielt god deal, siden det er 0 kr i rabatt på pakken. 143.000 + 25 % mva er jo litt penger, og er man edruelig på utstyrssiden man får jo en super bil med bakhjulsstyring, luftfjæring, raskere lading og lang rekkevidde uten at differansen blir så stor fra en fully charged iX40. Tar man bort exclusive pakken med panoramataket som ikke kan åpnes og kan gi kaldras, så har man nesten redusert differansen med 50K ink. mva.

Chimp

Sitat fra: Trond.m på fredag 05. november 2021, klokken 21:15
Jeg ser at iX50 egentlig var veldig lavt priset fram til 1.11, 812.000 før rabatt. EQC koster til sammenlikning 944.000. I Tyskland er det bare 6000 Euro ink. VAT som skiller de to bilene. Og storkunderabatt på iX50 er dobbelt så høy som for EQS. Så med prisøkningen blir vel egentlig prisen «riktigere» (892.000).

Egentlig har jo iX50 ikke så dårlig utstyrsnivå som standard. Sånn jeg vurderer det nå så er fully charged for iX50 ikke lenger en spesielt god deal, siden det er 0 kr i rabatt på pakken. 143.000 + 25 % mva er jo litt penger, og er man edruelig på utstyrssiden man får jo en super bil med bakhjulsstyring, luftfjæring, raskere lading og lang rekkevidde uten at differansen blir så stor fra en fully charged iX40. Tar man bort exclusive pakken med panoramataket som ikke kan åpnes og kan gi kaldras, så har man nesten redusert differansen med 50K ink. mva.

Hadde du skrevet dette før 01.11 hadde jeg nok kjøpt  :D :D

Trond.m

Beklager...fant det ut først i går 😥

bobakka

Sitat fra: Chimp på lørdag 06. november 2021, klokken 08:19
Sitat fra: Trond.m på fredag 05. november 2021, klokken 21:15
Jeg ser at iX50 egentlig var veldig lavt priset fram til 1.11, 812.000 før rabatt. EQC koster til sammenlikning 944.000. I Tyskland er det bare 6000 Euro ink. VAT som skiller de to bilene. Og storkunderabatt på iX50 er dobbelt så høy som for EQS. Så med prisøkningen blir vel egentlig prisen «riktigere» (892.000).

Egentlig har jo iX50 ikke så dårlig utstyrsnivå som standard. Sånn jeg vurderer det nå så er fully charged for iX50 ikke lenger en spesielt god deal, siden det er 0 kr i rabatt på pakken. 143.000 + 25 % mva er jo litt penger, og er man edruelig på utstyrssiden man får jo en super bil med bakhjulsstyring, luftfjæring, raskere lading og lang rekkevidde uten at differansen blir så stor fra en fully charged iX40. Tar man bort exclusive pakken med panoramataket som ikke kan åpnes og kan gi kaldras, så har man nesten redusert differansen med 50K ink. mva.

Hadde du skrevet dette før 01.11 hadde jeg nok kjøpt  :D :D

Veldig lurt å ta avsjekk med andre markeder og hvordan de priser der.
Jeg bestilte før 1.11 - og håper det er det godt valg - "time will show :-)"
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

LMOR

Ser ikke ut som det blir noe moms fra nyttår.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på mandag 08. november 2021, klokken 12:23
Ser ikke ut som det blir noe moms fra nyttår.
Nei, og da framstår iX50 som veldig attraktiv for de som får levert bil i 2022.

bmw2002

Prisen på iX50 ble jo satt opp fordi de ikke klarer å levere iX50 (pga manglende deler til batteri), mens ingen ville ha iX40.

Nå som iX40 ble så mye rimeligere enn iX50 og kan leveres så raskt er salget på vei opp. Den markedsføres også aggressivt med reklame og lave renter.

Hvis BMW får løst leveringsproblemene på batterier kan det hende prisen går ned igjen.

Trond.m

#27
Ja, en del av forklaringen ligger nok der. Men prisen på iX50 har ikke økt mer enn i4 M50 i Tyskland, ca 2000 Euro som nok er mer pga. halvlederproblemene og generell prisstigning. Prisforskjellen mellom iX50 / iX40 (og i4 / I4 M50) var satt kunstig lavt i Norge i forhold til i andre markedet. Nå har dette blitt justert opp, men de har nok tatt litt for hardt i. At BMW også har tatt bort Fully Charged kampanjemodellen for iX50 hvor det normalt har ligget 20K i rabatt, tyder jo på at prisen vil gå ned så snart de får ned leveringstiden på iX50. Tipper salget av iX50 nå stopper nesten helt opp, så fra januar tenker jeg vi ser en korreksjon. Den tipper jeg vil bli minst 20K på grunnpris + 20K kampanjerabatt, men det blir ren gjetting fra min side.  Det forutsetter at Norge får økt sine kvoter, for med fulle ordrebøker ut i 2023 så har de nok is i magen. Men det forutsetter at salget av iX40 utvikler seg positivt. At «ingen» vil ha iX40 er nok en overdrivelse, men i Europa selger den nok veldig dårlig.

chargedup

Tipper BMW i Norge har funnet ut at mange av de som var interessert i ix ville ha ix50 pga liten prisforskjell. Jeg vurderte aldri ix40 pga den lave prisforskjellen. Ettersom ix50 ikke kan leveres før om minst et år er det helt naturlig å sette opp prisen på modellen. De interesserte (som ikke bestilte bil tidlig) ser da at ix50 har blitt for dyr og kjøper heller ix40 eller noe annet. Det er nok også mange som kjøper BMW som fortsatt er innom butikken (ettersom det er eneste måten man faktisk får pris, kampanje ditt og datt på internett er jo bare veiledende) og da er nok selgere flinke til å fortelle hvor mye dyrere ix50 er og at ix40 er et kupp, rekkevidden er ganske lik, trenger du så stor motor osv. Jeg tipper det bare er for å styre evt kjøpere i retning der man får et salg i 2022 og ikke 2023, de fleste som absolutt skulle ha ix50 har allerede bestilt den. Med andre ord solgte nok BMW Norge for mye ix50 ift ix40. Deres løsning er å sette opp prisen på ix50 (mye mer enn halvleder/batterimangel og tysk pris tilsier) og håpe at det vil styrke salget av ix40.

BMW gir villig rabatt til kunder uten storkundeavtale/agrol på i4 50 (kjenner kun en som har bestilt, men han har aldri hatt BMW eller storkundeavtale og fått grei rabatt) så de har nok ganske mye å gå på ift kampanjepriser/prislister. Derfor burde man ikke bli overrasket over prisavslag den dagen ix50 kan leveres "på dagen" (som normalt på biler som prises høyt pga høy etterspørsel).

Off topic:
Jeg må være ærlig å si at jeg ikke skjønner rabattmodellen til premiummerkene. At rabatt pga storkundeavtale/agrol/trynefaktor/pruting faktisk genererer flere salg enn å ha en "fast" lavere pris fatter jeg ikke, men så jobber jeg verken med bil eller salg. At BMW heller vil ha et salg på noe de kan levere "nå" ift i 2023 skjønner jeg, som økonom, veldig godt ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Chimp

#29
Tror du har helt rett her.

Vurderte heller ikke ix40 i starten fordi prisforskjellen opp til banebrytende rekkevidde på en SUV var svært liten. Det er de 200 siste kilometerene som gjør den store forskjellen, som gjør at man kan reise fra Oslo til Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Gøteborg uten å bekymre seg for å måtte ta 2 ladestopp på veien. Kanskje man må ta 1 ifbm et 20 min stopp, men man slipper å bruke masse energi på å planlegge reisen og bekymre seg for at hurtigladere alltid har ventetid på disse populære strekkene en fredag eller søndag.
Det gjør at bilen blir mye mer anvendelig.

Når det gjelder rabatt så er jeg skrudd sammen slik at jeg nesten utelukkende navigerer meg etter rabatt. Dum, men det er kjøpsmotiverende. Storkunderabatten til BMW gjør at jeg kjøper hos dem istedenfor hos et annet merke hvor det ikke er rabatt. Men jeg forventer også rabatt utover storkunderabatt, siden jeg vet hvor enkelt det er å få 8 %, så må de slenge på litt ekstra "faktisk rabatt". Her er inntrykket av forhandlere ikke har så mye å gå på. Jeg har til gode å få et skikkelig bra tilbud på ix40, da hadde jeg nok kastet meg på selv med rekkevidden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA