Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris på iX50

Startet av Trond.m, mandag 01. november 2021, klokken 13:01

« forrige - neste »

Trond.m

Forstår ikke helt prisdifferansen mellom iX40 og 50. Den var tidligere 140.000, og det var litt i underkant av hva prisdifferansen er i andre land. Men den nye prisen på 220.000 henger ikke helt på greip når differansen i Tyskland er 20.000 Euro ink. VAT og i Sverige 200.000 SEK ink. mva.

Det kan virke som om de har satt en ny pris som i praksis inkluderer mva, så de kan holde nokså konstant pris med mva. Hvis de skulle legge mva på toppen av dette vil differansen bli 275.000 og det tror jeg det er marked for.
Det spørs om det blir som Audi som satte opp prisen på e-tron med 80.000 og satte den like mye ned igjen noen uker senere. Med den nye prisen og meningsløs lang leveringstid vil vi nok kunne se parallellimport om ikke lenge.
Først vil vel bare salget av iX50 stoppe helt opp, så de kan selge iX40 med kort leveringstid framfor iX50 med kunstig høy pris.

LMOR

Enig i antagelsen. Gjøre valget av xDrive40 enda lettere.
Så når moms kommer 01.01.23 (antatt dato), så blir det positivt at en setter ned prisen for å kompensere for momsen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#2
hmm...blir det ikke mva før i 2023, så er jeg ganske sikker på at Norge blir prioritert så leveringer i 2023 blir framskyndet til 2022. Blir interessant å se hva som legges fram 7.11.

LMOR

https://motor.no/bil/jekker-opp-prisene-pa-bmws-elbil-favoritter/211493

Vi ønsket en nærmere avklaring rundt mulig moms over 600.000 kroner i statsbudsjettet for 2022 før vi introduserte nye priser, derfor har heller ikke disse prisøkningene kommet før nå, sier Marius Tegneby.
Avklaringen om momsen har strengt tatt ennå ikke kommet, ettersom finansminister Trygve Slagsvold Vedum først på mandag presenterer tilleggsproposisjonene om endringer i budsjettet.
Men det har vært relativt klare indikasjoner på at momsinnføringen for elbiler vil utstå til 2023.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bmw2002

Så ikke nok med at de som bestiller nå får MVA før bilen leveres, men de får en relativt grei prisøkning også.

IX50 blir nå en bil til 1,2 millioner med utstyr. Personlig hadde jeg da heller ventet på noe annet. Er mye annet spennende som er tilgjengelig i 2023.

bobakka

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 03. november 2021, klokken 22:49
IX50 blir nå en bil til 1,2 millioner med utstyr.
Enig iat den blir dyr, men det blir vel alle andre biler som før kostet rundt 1 mill.

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 03. november 2021, klokken 22:49
Personlig hadde jeg da heller ventet på noe annet. Er mye annet spennende som er tilgjengelig i 2023.
Hvilken er det du ville ventet på? Det virker jo som om det er et problem for de fleste produsenter at det er veldig lang leveringstid. Så at den er lansert eller planlagt lansert er ikke garanti for at du får bilen i 1Q2023.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Chimp

Jeg må bryte inn og svare for egen del. Jeg ville ventet på audi q6 og porsche macan. De har sagt macan skal prises lavere enn taycan cross turismo.
Bmw ix har en svakhet som gjorde at jeg ikke kjøpte day 1 da jeg så den ene lille videoen som fantes av bagasjerommet: det er for dårlig utnyttet i en så stor bil. Jeg driter i stort baksete, bakseteplassen i en i4 er tilstrekkelig for mitt vedkommende.
Hvis q6 og macan er bedre på det området, og koster i samme leiet, så kan det fort bli dem.
Eller rivian sin suv hvis den kommer noen gang.

Men jeg er allikevel gira på en ix, i mangel på alternativer.

daktari

EQE suv og EQS suv.
Jeg er også bekymret for at en 5 meter lang bil har såpass lite bagasjeplass.
Ing3n sammenligning forøvrig, men Nio ES8 dytter 7 seter inn på samme størrelse bil (men mindre aero og høyere forbruk osv.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#8
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 03. november 2021, klokken 22:49
Så ikke nok med at de som bestiller nå får MVA før bilen leveres, men de får en relativt grei prisøkning også.

IX50 blir nå en bil til 1,2 millioner med utstyr. Personlig hadde jeg da heller ventet på noe annet. Er mye annet spennende som er tilgjengelig i 2023.

Jeg er en av de som nylig har fått behov for bil som iX50. Fikk mulighet til å kjøpe maks utstyrt kraftig rabattert iX40 og få den før nyttår. Men jeg konkluderte med for kort rekkevidde og for dårlige ytelser for mitt bruk og ønske. Levering av iX50 i 2023 gjør iX dermed uaktuell meg. Jeg er ikke typen som kjøper en overpriset bruktbil av en som har bestilt tidlig og skal flippe. Jeg venter da heller på EQE suv som trolig kommer samtidig, og det kommer som du sier mye annet spennende når man likevel må vente til 2023.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

Sitat fra: Chimp på torsdag 04. november 2021, klokken 12:04
Jeg ville ventet på audi q6 og porsche macan. De har sagt macan skal prises lavere enn taycan cross turismo.
Bmw ix har en svakhet som gjorde at jeg ikke kjøpte day 1 da jeg så den ene lille videoen som fantes av bagasjerommet: det er for dårlig utnyttet i en så stor bil. Jeg driter i stort baksete, bakseteplassen i en i4 er tilstrekkelig for mitt vedkommende.

Men jeg er allikevel gira på en ix, i mangel på alternativer.

Jeg har behov for stor bil, type Range Rover. Og velger muligens diesel dersom det ikke dukker opp alternativer. Model X er grusom og minivan er ikke noe for meg. IX50 er fin nok den og virker å være en bra bil, men ikke leveringsdyktig. Kinesiske biler frister ikke. Hva gjør man dersom en Hongqi blir en mandagsbil slik jeg har opplevd med min tidlig leverte etron 55. Den var mer på verksted enn på veien, så ille at forhandleren måtte kjøpe den tilbake etter et års tid da jeg rett og slett ikke kunne selge den videre fordi det var for mange feil hele tiden. Den gangen var jeg bare meg og kona, nå er vi 4.
Jeg kan ikke flytte over 2 barneseter hver eneste gang man henter ut en lånebil mens bilen er på verksted. Og hva slags lånebil får man hos Hobgqi?
Med EQC og I-pace er jeg aldri på verksted utover normale oppdatering og service. Så kan gjerne ha elektrisk Range Rover eller elektrisk EQE/EQS suv når de kan leveres.
Frem til da kan det være jeg må kjøpe en diesel eller bensin Range Rover eller kanskje en X5 med garanti.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

bobakka

Sitat fra: Chimp på torsdag 04. november 2021, klokken 12:04
Bmw ix har en svakhet som gjorde at jeg ikke kjøpte day 1 da jeg så den ene lille videoen som fantes av bagasjerommet: det er for dårlig utnyttet i en så stor bil.
Eller rivian sin suv hvis den kommer noen gang.
Men jeg er allikevel gira på en ix, i mangel på alternativer.
Enig i at bagasjerommet synes for lite. Jeg hadde en Landcruiser 120 og har nå en BMW iX3. Savner det store bagasjerommet hvor jeg kunne ha med "alt".
iX ordner et par andre ting fra iX3 - 4WD og hengervekt.
Jeg har ikke sett iX ennå, men synd om de ikke klarer å få til større bagasjerom enn iX3 når de nå bygger en elektrisk modell fra grunnen av.
De andre bilene som er nevnt har jeg ikke vurdert ennå, men er det grunn til å tro at de blir levert i 1Q 2023?

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Chimp

Sitat fra: Carboy på fredag 05. november 2021, klokken 06:32
Jeg har behov for stor bil, type Range Rover. Og velger muligens diesel dersom det ikke dukker opp alternativer. Model X er grusom og minivan er ikke noe for meg. IX50 er fin nok den og virker å være en bra bil, men ikke leveringsdyktig. Kinesiske biler frister ikke. Hva gjør man dersom en Hongqi blir en mandagsbil slik jeg har opplevd med min tidlig leverte etron 55. Den var mer på verksted enn på veien, så ille at forhandleren måtte kjøpe den tilbake etter et års tid da jeg rett og slett ikke kunne selge den videre fordi det var for mange feil hele tiden. Den gangen var jeg bare meg og kona, nå er vi 4.
Jeg kan ikke flytte over 2 barneseter hver eneste gang man henter ut en lånebil mens bilen er på verksted. Og hva slags lånebil får man hos Hobgqi?
Med EQC og I-pace er jeg aldri på verksted utover normale oppdatering og service. Så kan gjerne ha elektrisk Range Rover eller elektrisk EQE/EQS suv når de kan leveres.
Frem til da kan det være jeg må kjøpe en diesel eller bensin Range Rover eller kanskje en X5 med garanti.

Mulig jeg har undervurdert størrelsen av en helelektrisk macan/q6. Det er jo det som dessverre skjer, et par kameler som må svelges hver gang. Men følelsen er at ingen mediumstor/stor bil har mindre enn 500 liter bagasjerom, så det kan ikke bli verre enn ix ihvertfall? Jeg hadde også tenkt meg en range rover i størrelse, ikke pga baksetet, men pga bagasjerom. Synes det er en mangelvare i elbilverdenen, og derfor synd ix sin hovedprioritering var bakseteplass. Men misforstå meg rett, får jeg tilbud om en ix40 til god rabatt eller en ix50 med levering neste år (hvis noen hopper av), så kaster jeg meg nok på det.
EQE SUV ser veldig bra ut, den har jeg glemt i farta. EQS SUV blir nok for dyr for mitt vedkommende.

Sitat
De andre bilene som er nevnt har jeg ikke vurdert ennå, men er det grunn til å tro at de blir levert i 1Q 2023?

Vil tro det er umulig å vite før de har hatt lansering og åpnet bestillinger. Hvis man da er først ut, så vil man være som de i år som kanskje får ix50. Angrer bittert i dag, for et fantastisk kjøp det hadde vært. Hvis jeg hadde beholdt bilen i 1 år og solgt den etter det, ville jeg sikkert solgt den med 0 tap pga prisøkningene + storkunderabatt.

Trond.m

#12
Tror ikke man skal konkludere med at bagasjerommet er så lite før Bjørn har stablet banankassene side. Liter kan være så mangt. Så på Kia EV6 i går og har aldri sett mindre bagasjerom. Men i følge selger var det godt over 500 liter, men så grunt at alle kofferter må ligge på siden og maks en i høyden. Da forsvinner literne fort. e-tron har jo langt støtte bagasjerom i liter enn id.4, men får plass til færre banankasser. Men jeg har hverken flytende bagasje eller banankasser, så det blir interessant å se i praksis.

Trond.m

#13
Angående pris. Jeg slang inn en bestilling på ix50 få timer før prisøkningen. Hvis innføring av mva utsettes til 2023 vil jeg tro at BMW Norge vil jobbe for å få utvidet sin kvote eller prioritering for å få biler inn før årsskiftet. Norske kunder som ventet på Jaguar ipace ble jo skjøvet bakover i køen da Nederland innførte avgifter. Tror man ville godt ut av det med levering av iX50 i desember 2022 uten mva og salg av iX40 i janauar 2023 når mva er innført. Men det skal jo litt til å treffe innertier 😉 Men planen virker god 👍

Chimp

Sitat fra: Trond.m på fredag 05. november 2021, klokken 09:32
Angående pris. Jeg slang inn en bestilling på ix50 få timer før prisøkningen. Hvis innføring av mva utsettes til 2023 vil jeg tro at BMW Norge vil jobbe for å få utvidet sin kvote eller prioritering for å få biler inn før årsskiftet. Norske kunder som ventet på Jaguar ipace ble jo skjøvet bakover i køen da Nederland innførte avgifter. Tror man ville godt ut av det med levering av iX50 i desember 2022 uten mva og salg av iX40 i janauar 2023 når mva er innført. Men det skal jo litt til å treffe innertier 😉

Vurderte det samme, men tror prisen var enda lavere i våres fordi det var en kampanje som gikk ut 30.06.
Uansett var selgerene veldig PÅ i mai/juni, var fullt mulig å få litt ytterligere rabatt. Det toget har gått.
Og dessverre klarer ikke jeg se bort fra det at jeg kunne kjøpt bilen i fully charged til ca 900 000 med vinterhjul og gjort en sinnsyk deal, så da gadd jeg ikke engang prøve å få til noe nå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA