Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille Polestar 2 long range dual motor eller standard range single motor

Startet av Wintor, søndag 31. oktober 2021, klokken 16:42

« forrige - neste »

Wintor

Hei,

Jeg og min kone bestilte en Polestar long range dual motor til 429 000 kr for et par uker siden. På tidspunktet ønsket vi egentlig å bestille innstegsmodellen med standard range single motor (349 000 kr), men den var ikke tilgjengelig for bestilling. Det er den imidlertid nå, og det åpner opp for muligheten til å bestille på nytt og dermed spare 80 000 kr.

Vi er ikke veldig kresne når det kommer til bil, og ønsker egentlig bare i grunn en trygg og fin bil med ok rekkevidde og en ålreit pris. Vi er sjeldent på fjellet, og vil primært bruke bilen fram og tilbake til jobb, og til og fra hytta i ny og ne (1.5t unna). Like viktig er det at vi kan ha bilen i lang tid, 5-10 år. Også verdt å nevne at mens kona har hatt lappen i snart 10 år, og kjørt en gammel sliten bil uten noen særlig motorkraft, har jeg hatt lappen i et par måneder og dermed besitter lite erfaring på veien.

Det leder over til to spørsmål:
1. En ekstra motor og større batteri gir definitivt "mer bil for pengene". Er det rimelig å anta at mye av merkostnaden på 80 000 "spises opp" ved et bruktsalg, altså at vi får igjen deler av dette senere? Det må vel være lettere å få en god pris ved awd og større batteri, sammenlignet med innstegsmodellen?

2. Er det overkill med modellen vi har i bestillingen, gitt beskrivelsen av oss ovenfor? Eller er det dumt å "cheape out" på motor og batteri til 80 000, når vi først er villig til å bruke 349 000?

Hjertelig takk for innspill her.

BubbaJoFet

Er mest spørsmål om hvorfor dere valgte polestar. Var det utseende eller utseende med kjøreegenskaper. Er det sistnevnte viktigst, så må en nesten ha dual motor.

Men for 80k ekstra kan dere gå opp til long range single motor med pilot pakken. Pilotpakken inneholder noen av markedets beste frontlykter, 360° kamera og ekstra sikkerhetssystemer.

https://youtu.be/E-klptggKwQ



hELgenen

Sitat
ønsker egentlig bare i grunn en trygg og fin bil med ok rekkevidde

Dersom dette er eneste kravet og Polestar 2 er bilen dere liker,så er Long Range Single motor den dere bør gå for.

Dersom frekommelighet betyr mye,så er AWD veien å gå.

Vurdering av verditap mellom de ulike modellene er vanskelig. Jeg tror at den lavest prisede av alle,altså standard range single motor taper seg minst i rene kroner. Jeg tror også at du vil tape kroner på alle pakker som velges sett opp mot å ikke velge noen. Bilen er ikke like ribbet som mange andre i basis utgaven.

Bilvalg og utstyr er ofte et kompromiss mellom fornuft og følelser.

Forrige skribent foreslo LR single motor med pilot pakken og jeg synes den treffer mye rett. Men jeg tror også AWD varianten uten pilot og plus kan økonomisk sett være på samme linje...

Oppsummert: Billigst bilhold : SR single motor uten noen pakker
Mest fornuftig kjøp : LR single motor med plus

Om jeg selv skulle velge et kompromiss :
AWD uten noen pakker...men jeg liker å kjøre...







jonnyjb

Om du tenker å bruke bilen en del til langtur kan det være verdt å tenke på at LR lader raskere enn SR. Selve ladetiden er omtrent identisk fra 10% til 80%, men du vil komme lenger med LR mellom hver ladepause siden batteriet er større.

Jeg kjører sjelden langtur (bruker nesten aldri hurtiglader) og har derfor bestilt SR (med både Pilot- og Pluss-pakke).
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

hELgenen

Og nå er SuC til Tesla i ferd med å åpnes - og denne bilen har ladeport på Tesla siden - så da er det vel bare tut og kjør.

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. november 2021, klokken 22:04
Og nå er SuC til Tesla i ferd med å åpnes - og denne bilen har ladeport på Tesla siden - så da er det vel bare tut og kjør.
Prisen blir nok så høy at Tesla sitt ladenett neppe vil være førstevalget for andre enn Tesla-eiere. Men bra at det blir tilgjengelig som nødløsning.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. november 2021, klokken 07:36
Prisen blir nok så høy at Tesla sitt ladenett neppe vil være førstevalget for andre enn Tesla-eiere. Men bra at det blir tilgjengelig som nødløsning.
Nettverk som Tesla og Ionity vil vel først og fremst bli brukt mye av de som hurtiglader ofte og har abonnement. Og så vil det flyte over mange i ferier o.l. som ikke bryr seg om den ekstra kostnaden de få gangene og gjerne betaler for å slippe kø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. november 2021, klokken 08:00
Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. november 2021, klokken 07:36
Prisen blir nok så høy at Tesla sitt ladenett neppe vil være førstevalget for andre enn Tesla-eiere. Men bra at det blir tilgjengelig som nødløsning.
Nettverk som Tesla og Ionity vil vel først og fremst bli brukt mye av de som hurtiglader ofte og har abonnement. Og så vil det flyte over mange i ferier o.l. som ikke bryr seg om den ekstra kostnaden de få gangene og gjerne betaler for å slippe kø.

Flertallet vil vel hjemmelade uansett.
Hurtiglading er dyrt og vil nok som nevnt her kun brukes på ferieturer og andre lange turer man kanskje sjelden foretar seg. Men å få tilgang til SuC nettverket har jo en merverdi for alle elbil eiere - da gjerne som backup nettverk eller kanskje gjøre en planlagt tur over lengre avstander i det hele tatt mulig på en fornuftig måte.

Polestar 2 har nesten samme plassering av ladeport som Tesla og således burde det være null praktisk stress å bruke SuC nettverket. 

rmi

Sitat fra: hELgenen på søndag 31. oktober 2021, klokken 21:28
Mest fornuftig kjøp : LR single motor med plus

Skal du bare ha 1 pakke er pilot etter min mening mer fornuftig pga matrix lysene og 360 kamera.

hELgenen

Sitat fra: rmi på onsdag 03. november 2021, klokken 21:50
Sitat fra: hELgenen på søndag 31. oktober 2021, klokken 21:28
Mest fornuftig kjøp : LR single motor med plus

Skal du bare ha 1 pakke er pilot etter min mening mer fornuftig pga matrix lysene og 360 kamera.

Det har du helt rett i - støtter den selv om du går glipp av VP.  VP vil trolig bare kompensere for glasstaket uansett - mao. glasstak medfører trolig at kupeen må varmes opp noe mer - kaldras har også en lei tendens til å medføre at man vil ha temperaturen ennå et hakk lengre opp for å føle komfort. Så sett opp mot det - er det pilot pakken som gir mest mening - så er 100% enig der.

rmi

Det kommer sikkert sammenligninger i løpet av vinteren som vil vise hvor mye VP vil ha å si i praksis, så skal bli interessant å se :)

bårdk


Skal du bare ha 1 pakke er pilot etter min mening mer fornuftig pga matrix lysene og 360 kamera.
[/quote]
Takk for tipset. Visste ikke om det med automatisk fjernlys. Genialt  :)

rmi

Sitat fra: bårdk på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Visste ikke om det med automatisk fjernlys. Genialt  :)

Langlysene er de desidert beste jeg har hatt på noen bil så langt, og automatikken fungerer faktisk veldig bra med langlysene på og skjerme for biler i mot og de foran.

Jeg har jo lurt på hva de bak meg tenker iom de ser langlysene mine er på, og kanskje ikke ser at det blir skygget for bilen foran meg og de som kommer mot  :D

Teslalita

Vi valgte forhjulstrekk og håper det vil funke bra i vinter. Det er ikke alle sjåfører som har godt av å ha 450 hk for å kjøre på Kiwi for å handle. Halvparten er mer en nok, raskere en en superbil for 15 år siden....
Trenger du det ikke så trenger du det ikke. Har aldri kjøpt bil for å spekulere i hva den kan selges for igjen :-)

ViktorS

Polestar en en spennende bil.
Kunne tenkt meg single motor longrange med noen av funksjonene fra både pilot og pluss...
360cam, ledmatrix, stereoen, trådløs lading og varmepumpe. Trenger ikke feks panoramatak.

(Jeg som er sjåfør legger ALDRI merke til panoramatak, og er helt unødvendig for mitt bruk)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA