Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2020 som familiebil

Startet av IK, søndag 31. oktober 2021, klokken 11:05

« forrige - neste »

IK

Hei
Hva synes dere om plass i Ioniq 38 kwh?
Trenger plass til 2 barneseter, en isofix og en beltesete. Må ha med en stor barnevogn av og til.

Zimon

28KW versjonen har nok mer eller mindre samme størrelser innvendig i bagasjerom og seteradene som 38KW versjonen.

Har 28 versjonen og fått en Easywalker vogn i bilen, eldre vogn med 2 front hjul, husker ikke hva modellen heter. Har også testet med lite barnesete og større barnesete bak passasjer sete og går fint det også. Så tips er ta med det du har av vogn og seter til der du vurderer å kjøpe fra og så prøv å monter og se om det får plass. Det får nok plass da Ioniq 28/38 versjonen er faktisk ganske romslige innvendige tatt i betraktning at det ikke er noen stor SUV/stasjonsvogn. Vi har bare 1 barn og liten hund, men bruker Ioniqen til hytteturer for sommerferie og slikt, får stablet alt inn der. Men er dere 2-3 barn så vurder plass deretter også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

nyogusikker

Jeg har brukt britax max Wayne pluss med god plass til mini i 2020mod. Helg ok plass foran om du ikke er super lang.
Har idag 2 beltestoler.
Husk at beltestoler tar "like mye" plass som bakovervendt da det skal være minst 55 cm mellom beltestolrygg og forsete rygg.

Bare hatt bilen noen uker, men enn så lenge pl. Vært på en tur med full oppakking.

Spørs på vogna men du får nok med en vogn og en bag eller3 ettersom str på vogn

Model Y

#3
Prøvekjørte en for et par dager siden. Endte med handel dagen etter.
Hvordan er det mulig å skaffe seg en helt ny bil billigere?

Fikk fint plass til bakovervendt stol + framovervendt. Enda MASSE plass i passasjersete foran.

Hadde en S-klasse tidligere, men syns likevel denne Ioniq'en imponerer med plass i kupéen.

Er selvsagt mer støy i en slik bil enn luksusmerkene, men med tanke på utstyrsmengde ved kjøring, og ikke minst 10" CarPlay etc (samme skjerm/Software som nye IONIQ 5)  så syns jeg dette er et godt kjøp.

Vi har en liten E-Up fra før også. Denne har 250L bagasjerom, mens IONIQ har 350L. Men bagasjeplassen i UP er ubrukelig grunnet kort dybde, mens IONIQ kanskje har 3-4 ganger dybden, men halve høyden. Så det er kanskje ikke bilen man frakter vaskemaskiner og TV'er i grunnet lav høyde, og er heller ikke typegodkjent for verken takstativ eller hengerfeste, men til hverdags er det mer enn nok.
Og det man sparer i forhold til andre biler i samme klasse går det fint an å bruke på leiebil/frakt ved spesielle behov.

Tregere lading enn 28kWh versjonen, men raskt nok på sommer. Og med småbarn er det uansett bare å gjøre ladestopp til en del av turen.

RJK

Kan ihvertfall få lastekrok til bilen, og da kan man få med sykler, eventuelt en bagasjeboks for ytterligere plass. Om det ofte nok skorter på plass...

https://www.hyundai.com/no/kjop/tilbehor/sykkelstativ-ioniq-electric.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KJE E

#5
Har en ioniq 38 som frøkenen i huset racer rundt i. Har inntil nylig hatt et massivt bakovervendt (concord reverso+) og en beltestol baki. Når vi hadde det bakovervendte bak førersetet kunne jeg (183cm) ikke justere sete helt  som jeg ville, men satt greit på kortere turer. Med et litt mindre sete, eller med bare forovervendte seter er det helt grei plass. Man kan eventuelt ha det bakovendte bak passasjerer siden alt etter hvem som kjører. God dyp fotbrønn på passasjerer side så symest det er litt mer å gå på der.
Kan også sitte bak meg selv om jeg justerer setet slik at jeg sitter komfortabelt.

Bagasjerommet er greit og relativt dypt. Men har lite høyde. Men rommer likevel en del.

Vi endte med å kjøpe med tilhengerfeste for å kunne ha sykkler ol bak ved behov.

Bilen synest jeg også er grei å kjøre. Personlig synes jeg den er mer komfortabel en det som var alternativene i ca samme prisklasse når vi kjøpte (ID3, Zoe, Soul etc). Utstyrsmessig var den og litt bedre rustet en soul og zoe. Er nok kommet noen flere greie alternativt i dag.

Til sammenligning med en e-up er Ioniq en romslig bil.

Om du ikke har en bedre halvdel som skal ha med seg ALT om man skal på turer litt lenger en til butikken kan nok Ioniq fungere greit som familie bil.

Største minus for vår del er fraværet av taklast. Dette gjør bilen uegnet til bruk når man skal ha med seg lengre ting som ski, snowboard øistverk etc.

De 360 andre dagene i året når man ikke har behov for dette er bilen super :+1:


Om man trenger litt mer bagasjeplass og mulighet for en liten tilhenger ser jo Renault Megane-E litt spennende ut. Prisen ser heller ikke ut til å bli så skummel.

Model Y

Etter litt lengre erfaring med bilen så blir jeg bare mer og mer fornøyd.
Det er å mye utstyr og mye plass i bilen, den er greit isolert etc og helt utrolig effektiv!
Jeg anbefaler (ved brukt) å kjøpe 38kWh versjonen, så er det litt lengre mellom ladestasjonene.

Bilen har langt mer enn de oppgitte 311km med rekkevidde. Jeg oppnår nært det nå om vinteren. (280+). Med 5C ute og 22C inne så har jeg på langkjøring kommet under 1.2kWh/mil. Rett og slett imponerende hvor effektiv denne bilen kan være.
Har hørt 5-6+ mil ekstra rekkevidde ved økonomisk kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA