Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Umulig å starte bil

Startet av THE, søndag 31. oktober 2021, klokken 10:48

« forrige - neste »

THE

Fikk plutselig problem med å låse opp og kjøre bilen går. Har en 2017 TMX med MCU1 og SW 20.48.37.8.

Bilen oppdager nøkkel og tenner lys når jeg nærmer meg, men bilen låses ikke opp. Ikke mulig å låse opp ved å trykke på nøkkel heller. Begge nøkler oppfører seg likt. Får låst opp med app, og får beskjed om "Nøkkel ikke oppdaget", gjelder begge nøkler. Får startet bil fra app, og den står i Park, men får ikke satt bilen i Drive. Har resette alt som går av knapper/hjul på rattet, power off, byttet hjulkonfigurasjon uten hell. Tesla veihjelp hadde ikke flere tips da jeg pratet med dem, ba meg bestille berging via forsikring da garanti er ute. Har også forsøkt alle steder å plassere nøkkel ved feil (under b-stolpe for å låse opp og et utvalg forskjellige tips til plassering i/ved midtarmlene for å starte), men ingenting fungerer. Har prøvd både med og uten batteri i nøkkel. Håper kanskje noen har tips til noe jeg ikke har prøvd før bergingsbil kommer da jeg er veldig skeptisk til hvor lang tid det tar før Tesla ser på bilen når den kommer inn på verksted uten avtalt servicetidspunkt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Audun Hagen

Skjedde meg og en gang. Bytte av nøkkelbatteri gjorde susen den gangen.
Hvorfor bilen «oppdager» nøklene men ikke vil åpne eller starte vet jeg ikke, men sånn var det nå. Også i mitt tilfelle skjedde det med begge nøklene samtidig.

THE

Har prøvd å bytte batteri uten at det gjorde noen forskjell.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Stig-Arne

Siden du ikke får i gang bilen med appen, så er det jo tydelig at noe er veldig galt.
Forsøkt ikke ha nøklene i nærheten mens du prøver med appen ?

Har selv hatt en del nøkkelproblem med min bil, men har alltid fått start med appen.
Ene nøkkelen viste seg å ha defekt NFC, så nødåpning ved b-stolpen og nødstart ved 12 v uttaket funket ikke.

Ellers hadde jeg også problemer når nøklene ble oppdatert, da fungerte kun app.

Så min teori er jo at app alltid skal fungere, om ikke, så er det ikke nødvendigvis ett nøkkelproblem

THE

Da kan jeg oppdatere saken med løsning på problemet. Bilen ble kjørt med bergingsbil til Tesla SC Åsane i dag tidlig. Mindre enn en time etter at bilen ble satt av ved verkstedet ringte tekniker og lurte på mer informasjon om hva som var problemet siden personen på Tesla veihjelp ikke hadde registrert detaljer i saken. Etter ytterligere en halvtime fikk jeg melding i appen om at bilen var klar til henting. Dette er over all forventning når det gjelder rask service, og mye skryt fra meg til SC Åsane.

Feilen på bilen var at en modul for nøkkelautentisering ikke startet opp riktig, og løsningen var en restart av modulen. I følge teknikeren som så på bilen burde dette vært gjort da jeg ringte veihjelp på lørdag da de kan restarte modulen remote.

Ikke så fornøyd med service hos Tesla veihjelp da det kostet meg mangfoldige timer og 400 km kjøring, styr med å låne bil og ekstra sjåfør for å hente bilen i Bergen i dag og et par tusenlapper i egenandel på bergingsbil, feilsøking hos Tesla og bensin og bompenger på bilen jeg lånte for noe som burde vært løst over telefon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Godt det ordna seg!

Veihjelpa har vært rimelig talentløs for min del, virker som en gjeng som sitter og omtrent blar i en perm med standardsvar. Helt annen hjelp på servicesentrene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA