Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på 19" og 20" dekk?

Startet av Fleur, søndag 31. oktober 2021, klokken 10:08

« forrige - neste »

Fleur

Har forsøkt inninellom en annen tråd å spørre hva forskjellen på 19" og 20" betyr i praksis på Tesla Y, men fikk kun svar om at 19" er fornuftig og 20" stilig.

Men leser så mye ulikt om dette. Jeg trodde at 19" gjorde bilen mer komfortabel men så leste jeg et sted at det var motsatt? For min del er komfort og rekkevidde viktigere enn kult utseende (sålenge det ikke ser helt håpløst ut da ).

20" er vel også vesentlig dyrere? Så hva gjør at det evt er verdt det?

Jeg har bestilt 19" både på sommer- og vinterdekk. Er det slik at noe er bedre om sommeren og noe annet om vinteren?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


SurSnasen

Jeg begynte med 20" og gikk over til 19". Støyen ble litt lavere. Bilen ble litt mykere. Men fremdeles altfor stiv for min smak. Fremdeles smårystelser i bilen hele tida. Tror faktisk jeg vurderer å gå ned til 18" neste sommer. Vinterdekkene gjorde livet langt mer behagelig. De er på 19" og Conti. Drøm i forhold til sommerdekkene.

Fleur

Sitat fra: SurSnasen på søndag 31. oktober 2021, klokken 10:42
Jeg begynte med 20" og gikk over til 19". Støyen ble litt lavere. Bilen ble litt mykere. Men fremdeles altfor stiv for min smak. Fremdeles smårystelser i bilen hele tida. Tror faktisk jeg vurderer å gå ned til 18" neste sommer. Vinterdekkene gjorde livet langt mer behagelig. De er på 19" og Conti. Drøm i forhold til sommerdekkene.
Har bestilt de samme vinterdekkene som deg, men originale 19". Høres ut som jeg trygt kan holde meg til det jeg har valgt da?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Vekt. 20" veier mer og spiser derfor av den allerede begrensede nyttelasten.
Vet ikke hvor mange kg mer 20" veier men ut fra egenvekt på ulike modeller kan det se ut til a de veier ca. 20kg mer totalt. Interessant å høre om noen har veid hjulene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: andy99 på mandag 01. november 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Handyman på mandag 01. november 2021, klokken 09:45
Vekt. 20" veier mer og spiser derfor av den allerede begrensede nyttelasten.
Vet ikke hvor mange kg mer 20" veier men ut fra egenvekt på ulike modeller kan det se ut til a de veier ca. 20kg mer totalt. Interessant å høre om noen har veid hjulene.
Her har du alle specs:
https://tsportline.com/blogs/owners-guide/the-tesla-model-y-wheel-and-tire-guide
Hmm.... kun i underkant av 2kg pr felg. Det var mindre enn jeg trodde.
Hadde vært interessant om noen kunne veie et 20" hjul.
Mitt Gemini 19" hjul veier 24.8kg (uten kapsel, og kjørelengde 25kkm).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Someone had weighted his Model Y empty with 20inch rims config and got 2000kg on the scale. 20kg more than 19inch config.

I weighted our Model Y empty with 19inch config and got 1980kg on the scale.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Pew

Mye skepsis rundt komfort og dekk ser jeg. Jeg kan bare si at jeg, grunnet all kritikken av TMY, valgte å prøvekjøre på dårlige veier og veier med masse fartsdumper. For min del så fremsto bilen som meget komfortabel og jeg følte ikke at den var for fast eller ubehagelig. Kan det ha litt mer hva en er vant til fra før? Jeg har kjørt Leaf de siste årene, og syns TMY var langt mer behagelig. Dette var riktignok med 19", mens jeg har bestilt 20" selv. Rett og slett fordi de ser så utrolig mye bedre ut.

Jeronan

Sitat fra: Pew på mandag 01. november 2021, klokken 10:39
Mye skepsis rundt komfort og dekk ser jeg. Jeg kan bare si at jeg, grunnet all kritikken av TMY, valgte å prøvekjøre på dårlige veier og veier med masse fartsdumper. For min del så fremsto bilen som meget komfortabel og jeg følte ikke at den var for fast eller ubehagelig. Kan det ha litt mer hva en er vant til fra før? Jeg har kjørt Leaf de siste årene, og syns TMY var langt mer behagelig. Dette var riktignok med 19", mens jeg har bestilt 20" selv. Rett og slett fordi de ser så utrolig mye bedre ut.

We don´t have any issues either.  The Model S 75D we had before with air suspension wasn´t exactly soft either (even with 19inch rims).
We also have a BMW i3, which is also very stiff in suspension.

We had a Volvo V60 before and that one was more comfortable and soft in suspension for sure.

So I guess both the Model S and BMW i3 has has basically conditioned us over 4-5 years to a more stiff suspension, that we now don´t really notice it anymore with our Model Y.  :P ;D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

#8
Kommer fra BMW'er med M-Sport understell, og skulle dermed være vant med stivt oppsett ;)
Ble allikevel litt overrasket over at Mod.Y var såpass stivt satt opp med 19'', og at den overgikk foregående biler ???
Har tidligere prøvekjørt EQC, og der fikk jeg mer "båtfølelse" i svingene, så Mod. Y er absolutt å foretrekke!
Kan som andre sier her også skrive under på at bilen ble faktisk litt mer behagelig med vinterdekk!
Alt i alt veldig fornøyd og har vel som nevnt blitt litt "herdet" opp igjennom årene ;D :+1:

P.S. Er jo enig i at Model Y ser bedre ut med 20'' hjul, men av økonomiske- og rekkeviddeårsaker valgte vi å X-bytte og sette vinterhjul på Geminifelgene. Kjøpte derfor noen Mak-felger i samme gråfarge som bilen til sommerdekkene som ser veldig greie ut 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

Ser at eiere i USA opplevde en vesentlig mer komfortabel reise da de gikk fra 20" til 19". Men der bruker de vel et slags helårsdekk (s+w), hvor 19" er Continental.

19" dekkene vi får i Norge er Hankock, eller hvordan det ikke skrives, og virker å prioritere forbruk over komfort. Men om noen år, når en kjøper nye sommerdekk til Model Y, kan en jo velge andre sommerdekk som har potensiale til å være mer tilgivende enn 20".
Tesla Model Y                         2021-

snhansen

Jeg har 20" på sommer og 19" piggfrie vinterdekk. Ikke noen merkbar forskjell når det kommer til støy, men litt mykere over fartsdumpene med vinterdekk.
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Handyman

Jeg har 19" Gemini på begge settene og merker også at vinterdekkene (Hakka R3) er mykere, og mer komfortable.
Støyen er annerledes, med det kjente "hvinet" fra som Hakka har i bestemte hastigheter, men jeg opplever dem ikke som mer støyene generelt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Kommer også fra BMW M, X5 med sportspakke og dynamic drive, Audi med sportsunderstell (ikke den mykere S-pakken), og har også en senket GT-bil i garasjen. Syns Y-en slår såpass at det hender jeg lurer på om de har glemt å fjerne transportavstivingen.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA