Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva betyr stiv bil?

Startet av Fleur, søndag 31. oktober 2021, klokken 01:04

« forrige - neste »

Fleur

Leser at mange skriver at model y er ganske stiv, men hva betyr det egentlig?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Ampéreson

Det betyr at kjøreegenskapene er gode, krenger minimalt i svingene, er bedre i målbare kjøreegenskaper og fremstår som en sporty oppsatt bil fremfor komfort.

Om du ser for deg en amerikansk land yacht (stor amerikansk bil fra 60-70 tallet) bygget for komfort, kjører man en slik i Norge kan man fort bli bilsyk pga. den er så mykt satt opp. Tesla Model Y er motsatt av en land yacht, den er satt opp for sikkerhet og gode kjøreegenskaper. For mange vil dette beskrives som stivt, for de som liker det vil ordet sporty brukes.

Den er skikkelig god og kontant på Europaveier, men oppleves mer ukomfortabel jo mindre og ujevne veiene blir.

Skal man foretrekke noe fremfor annet med sikkerhet som hovedprioritering vil en sporty oppsatt bil være sikrere.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Rosstopher

Stiv betyr at den er ukomfortabel over humper rett og slett. Man merker humper bedre med stivere understell. Det gjør også bilen mer "sporty" som nevnt ovenfor, altså at den krenger lite. Er man bekymret så må man prøvekjøre før kjøp. For egen del kjenner jeg at den er stivere enn konkurrentene, men etter noen dager (en uke?) i Model Y tenkte jeg ikke over det lenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

I praksis betyr det at dersom du kjører over 30 fartshumper til dagen ville jeg valgt en annen bil om pengene er der...type en med luftfjærer f.eks. Mercedes EQC har f.eks. mykere fjærer, men er visst ikke en bil som elsker svinger.

Veien til hytta gir med alle svar på hvorfor de har valgt 19" 255mm brede dekk og stive dempere/fjører....litt gocartfølelse i svingene.

I USA har en del oppgradert med dyrere dempere som er litt bedre.
Tesla Model Y                         2021-

stue

Selv teslabjørn som har eid model 3 performance og er vant til stive biler klaget over at model y var rett og slett ukomfortabel med 19" felger.

geear

Y er stumpete i fjæringen. For min del virker det som den er satt opp for mye høyere tillatt totalvekt enn den har i Norge. Selv med fullastet bil er den skikkelig stiv.

Forøvrig så er ikke luftfjæring nødvendigvis mer komfortabelt enn spiralfjærer, de kan kjøres like harde og ukomfortable som Y, fordelen med luftfjærer, ift komfort, er at de kan tilpasses aktuell vekt på kjøretøyet. Men ofte så brukes de også sammen med justerbare dempere, som også kunne vært brukt medmspiraøfjærer.. har ikke studert Yen, men mistenker at det er relativt enkle dempere også.

Og man kunne hatt sporty kjøreegenskaper uten at den er så sykt stumpete. Fotgjengerfelt (malingen), kjenner man primært gjennom setet/ryggsøyla, ikke gjennom rattet.

Jeg syns den er kjempefin å kjøre, inviterer virkelig til å la det gå hardt og fort, men slagene kunne jeg vært foruten.

k1

Hvordan blir performance levert på 21'' hjul da?

SurSnasen

Her tenkte jeg at jeg skulle dra en viss sammenligning til anatomiens forunderlige verden.
Men jeg nøyer meg med å si: stiv betyr mindre bevegelig. Færre frihetsgrader. Stumpere bevegelser. Praktisk til sitt bruk. Men ukomfortabelt.

tornaldo

For min egen del så har jeg både kone/barn/hund, som ofte er med på tur. Det ligger litt i hele poenget med å f.eks kjøpe TMY, i stede for TM3. Aktiv/sportslig kjøring er da i all hovesak totalt utelukket, og andre ting er viktigere.

Aner ikke hvorfor TMY Long Range har blitt satt opp så stivt, når Tesla i større grad kunne brukt Performance som utgaven for de som er opptatt av sportslige kjøregenskaper. På den måten kunne man kjøpt bil etter behov, i stede for at alle må kjøre rundt i bil beregnet på banekjøring (jeg overdriver selvfølgelig).

Er man opptatt av å ligge limt til veien i rundkjøringer, eller drive "aktiv kjøring" på norske landeveier, har man jo alltid TM3.

Tesla burde absolutt differensiert mer i oppsettet av de ulike modellene de tilbyr. Men TMY er vel som en bitteliten bil å regne i USA, så kjøpegruppen er kanskje annerledes.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Sitat fra: tornaldo på søndag 31. oktober 2021, klokken 12:18

Tesla burde absolutt differensiert mer i oppsettet av de ulike modellene de tilbyr. Men TMY er vel som en bitteliten bil å regne i USA, så kjøpegruppen er kanskje annerledes.

Mja..Elon har vel selv nevnt at TMY er bilen for massene...
Jeg synes også det er litt skuffende at den er så hardt satt opp - videre er nyttelasten lav og mangel på lastekroker er jo rett og slett tullete.  Men Tesla utvikler løpende og disse svakhetene vil nok forsvinne etterhvert. Tesla burde bli flinkere til å diffensiere litt mer på kjøreegenskaper og bruksområder. 

trykkertor

Sitat fra: stue på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:41
Selv teslabjørn som har eid model 3 performance og er vant til stive biler klaget over at model y var rett og slett ukomfortabel med 19" felger.
Jeg vet ikke om det er forskjell på bilene. Fikk vår Model Y ca 1 måned senere enn de første i Norge.
Har kjørt mars 2019 Model 3 Long Range 19" Sport wheels, 18" CVC7. Den er/var stiv.
Vår Model Y er langt mykere på 19" Gemini sommerhjul. Merkbart mykere både i forbindelse med fartsdumper, og diverse små ujevnheter. Fremdeles en "stiv" bil, men mer behagelig enn TM3-en vår.

Da jeg skulle bestille vinterhjul hos Fagdekk ba jeg om 18" CVC7. Fagdekk responderte rimelig raskt med at 18" ikke var en godkjent hjuldimensjon på denne bilen. Så venter i spenning på 19" CVC7 som kommer nå i november.

tornaldo

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. oktober 2021, klokken 14:00Da jeg skulle bestille vinterhjul hos Fagdekk ba jeg om 18" CVC7. Fagdekk responderte rimelig raskt med at 18" ikke var en godkjent hjuldimensjon på denne bilen. Så venter i spenning på 19" CVC7 som kommer nå i november.

Hva ligger i at de ikke er godkjent, hvis hjulene er innenfor originaldimensjon mtp felg, rullomkrets og vekt/fart?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

#12
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. oktober 2021, klokken 14:00
Sitat fra: stue på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:41
Selv teslabjørn som har eid model 3 performance og er vant til stive biler klaget over at model y var rett og slett ukomfortabel med 19" felger.
Jeg vet ikke om det er forskjell på bilene. Fikk vår Model Y ca 1 måned senere enn de første i Norge.
Har kjørt mars 2019 Model 3 Long Range 19" Sport wheels, 18" CVC7. Den er/var stiv.
Vår Model Y er langt mykere på 19" Gemini sommerhjul. Merkbart mykere både i forbindelse med fartsdumper, og diverse små ujevnheter. Fremdeles en "stiv" bil, men mer behagelig enn TM3-en vår.

Da jeg skulle bestille vinterhjul hos Fagdekk ba jeg om 18" CVC7. Fagdekk responderte rimelig raskt med at 18" ikke var en godkjent hjuldimensjon på denne bilen. Så venter i spenning på 19" CVC7 som kommer nå i november.

Godkjent og godkjent.
18" står foreløpig ikke i noen vognliste, fordi det ikke er noe Tesla leverer. Kun 255bredde og 19+20" er det Tesla leverer til TMY, og da følger saueflokken etter.
Kun ett fåtall dekkbutikker tar seg bryet med å prøve 18", men de som har det (dekksjekk blandt annet), har sett at det meste av 18" passer fysisk og er bare begrenset av at mange felger i 18" ikke matcher tillatt akselvekt (min 750kg pr felg). Men mange har nok vekt, og riktig innpress (40/45) slik at sporvidde ikke endres over lovlige verdier.

Ihht loven , kan du fint bruke 18", men det må jo være plass + tåle vekta det skal, ikke endre innpress mer enn 7,5mm pr hjul + hastighet må passe bilen (sommerdekk).

Selv kjører jeg 18" med 235/55-18 X-ice North4 pigg nå, på 8x18 ET40 Zennen ZP6 felger. Ca liggende tommestokk klaring til caliper forran og bak gjør loddplasseringen litt kritisk. Ville kanskje valgt noen litt romsligere felger om jeg hadde fått testa flere typer felger, som feks Brock B32 som er en drøy cm større innvendig ved ventilen og ville gitt mer enn tilstrekkelig klaring. 900kg vekt tar dem også, dog litt dyrere enn mange rimelige alternativer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Radial, hvor i loven hjemler du påstanden din over her?

Kjøretøyforskriften paragraf 13-1 sier følgende:

Sitat
2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

Det blir ikke praktisert, men syns ikke det er feil av en dekkskappe å presisere dette. Det er nok ganske mange bileiere som hadde fått problemer om de måtte legge frem dokumentasjon på dette. Større enn å sette av noen kilo pga. nyttelasta...

ToWalkOrDrive

#14
Sitat fra: hELgenen på søndag 31. oktober 2021, klokken 12:40
Sitat fra: tornaldo på søndag 31. oktober 2021, klokken 12:18

Tesla burde absolutt differensiert mer i oppsettet av de ulike modellene de tilbyr. Men TMY er vel som en bitteliten bil å regne i USA, så kjøpegruppen er kanskje annerledes.

Mja..Elon har vel selv nevnt at TMY er bilen for massene...
Jeg synes også det er litt skuffende at den er så hardt satt opp - videre er nyttelasten lav og mangel på lastekroker er jo rett og slett tullete.  Men Tesla utvikler løpende og disse svakhetene vil nok forsvinne etterhvert. Tesla burde bli flinkere til å diffensiere litt mer på kjøreegenskaper og bruksområder.

Når brukte du festekroker i en bil sist gang? Synes det er ganske ille hvor lang tid det tar med hengerfeste, når de markedsfører bilen med mulighet for hengerfeste. En vil jo kunne ta tunge ting på hengeren, som ting en normalt ville snurre fast. Men en kompressor på 55cm lang x 55cm høy går rett oppi brønnen. Veldig fornøyd med det.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA