Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 winter test

Startet av icreate, lørdag 30. oktober 2021, klokken 18:04

« forrige - neste »

icreate

Är det någon som har sett eller själv gjort en ordentlig vintertest av Ioniq 5?
Jag vet att Hyundai testade bilen i svenska Arjeplog innan lansering, men jag har inte kunnat hitta några resultat. Om någon av er som bor norröver har egna erfarenheter av hur den är i snö, kyla och halka så får ni gärna dela med er!

ara1

#1
Kjørte over Dovre til Trondhjem fra -1 til ca +2 i Trondheim, sludd våt veg fra Hjerkin. Forbruk 18.3 til Oppdal, fikk bare ca 60kW på Mer Oppdal 150 kw(SOC 30-50 ish). Derfra ti Ionity Klett forbruk ca 1,5 Kwt/mil: Startet ladingen igjen på 60 Kw og et lite øyeblikk 118 KW (SOC 22-50 Ish). kjørte videre nordover på snitt ca 17.3. Fornøyd med forbruk, men vi må få forvarming av batteri. Kjørte lovlig 50/50 ECO/Normal winter mode og SW fra august,
Grå 85 D levert mai 2015

Farbil

Når det gjelder halka/glatt føre, var på hytta i helgen, 15 cm våt nysnø over natten. Må opp en svært bratt bakke og hadde påkoblet en tom 1000kg henger, helt problemfritt. Ikke antydning til hjulspinn. Kom senere ned på hovedveien hvor det var brøytet og fikk kjørt noen mil på glattpolert veibane. Foreløpig konklusjon: svært bra👍

Ørjan

Kjørte tur/retur Bergen- Oslo over Filefjell i helgen.
Hadde også noe småkjøring på fjellet da vi var 2 netter på hytten også.

På hovedveiene på fjellet var det isete og snø. Sideveien som ikke var brøytet ca 15 cm snø.
Bilen opplevdes stabil og fin å kjøre og AWD systemet hadde ikke problemer i det hele tatt.

Litt uvant å se forbruk over 2 tallet nå en er vant med Kona og E-Niro.
Kjørte i temperaturer mellom 6 og -5.

Helt vill synsing men med normal kjøring føler jeg Ionic 5 bruker en 0,4-0,6 mer en Hyundai Kona/ E-Niro noe jeg er veldig fornøyd med. Da Ionic 5 er en mye større bil og har firehjulstrekk.

Stor plass, god komfort og stabil ved forbikjøringer med litt pådrag !
Ladehastighet peaket på Ionity lader på 128 KW



Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Palle22

Hej. Hvordan oplever i bilen, når den står ude i frostvejr? Fryser ladekabel, ladeklap, vinduer, døre og spejle fast, som jeg har hørt det gør på Tesla model 3?

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

trykkertor

Sitat fra: Palle22 på lørdag 04. desember 2021, klokken 09:03
Hej. Hvordan oplever i bilen, når den står ude i frostvejr? Fryser ladekabel, ladeklap, vinduer, døre og spejle fast, som jeg har hørt det gør på Tesla model 3?
Ja.

Tesla88

Sprett-ut håndtak og innoverfelte speil fryser fast? Blir de ikke ødelagte av dette?

trykkertor

Sitat fra: Tesla88 på lørdag 04. desember 2021, klokken 13:56
Sprett-ut håndtak og innoverfelte speil fryser fast? Blir de ikke ødelagte av dette?
Deaktiverer innfelling av speil.
Dunker bort is fra håndtak.
Bruker silikon for å forebygge.

Er man flink til å forebygge, og forsiktig når is skal fjernes, er det ikke noe som går i stykker.

Jeg har klart meg fint med TM3 i 2,5 år. Men jeg er nøye med vask, blåstørking og silikon på håndtak og lister. Speil står alltid ute.
Har samme prosedyre nå på Model Y.

Forstmann

Jeg skrudde alltid av innfellbare speil om vinteren tidligere, men har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det på Ioniq 5. Har aldri opplevd at noe har fryst i stykker, men fikk ødelagt en vindusvisker når den plutselig begynte å røre på seg mens jeg skrapte is på ruta.....

trykkertor

Sitat fra: Forstmann på mandag 06. desember 2021, klokken 13:31
Jeg skrudde alltid av innfellbare speil om vinteren tidligere, men har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det på Ioniq 5.
Står i bruksanvinsingen side 5-5.
Tok ca 30 sekunder å finne det.


Forstmann

Sannelig, nå fant jeg det også, ca 1cm inn i den tykke bruksanvisningen. Der står det pedagogisk under overskriften «Låse kjøretøyet»: Det utvendige sidespeilet vil foldes inn hvis «Aktiver når døren låses opp» er valgt i menyen innstillinger ....... Velg: Oppsett-Kjøretøyinnstillinger-Komfort-Velkomstspeil-Aktiver når døren låses opp

De to siste bilene jeg har hatt var nok ikke så avanserte siden det var intuitivt å finne det ved å kikke på skjermmenyen, det fulgte heller ikke med noen 5cm tykk bruksanvisning.

Synes bilen er fin, men menyer og innstillinger holder ikke mål, men kan forhåpentligvis forbedres etterhvert. Jeg har ikke funnet innstilling for å deaktivere den teite startknappen, direktetilgang til varme i setene, rask bytting mellom brukerprofiler eller autolåsene heller, men hvis noen finner det på 30 sekunder blir jeg glad. Å vite om man har klart å sette på oppvarming med BlueLink er også like spennende hver gang.


scoot

Tilgang til varme i seter og ratt har en snarvei på klimakontrollen. Trykk på "warmer" så kommer det opp direkte på skjermen :)

Startknapp kan ikke deaktiveres.
2009 Revai

Forstmann

Snarveien til varmesetene hjelper, men er ikke helt i mål. Først trykke "warmer", deretter trykke på ønsket nivå på varmesetene, tilslutt trykke "warmer" å komme tilbake, dvs tre tre trykk for å skru på varmen. Har også opplevd å ikke komme tilbake til opprinnelig skjerm når jeg har brukt CarPlay (med kabel). Burde vært gjort mye enklere.

Stoppprosedyre: Sett gir i P, trykk på startknappen, trykk/dra i parkerinsbremsknappen på andre siden av rattet, lås bilen med nøkkel, forlat bilen.

Stoppprosedyre hos konkurrerende merke: Sett gir i P, trå litt hardt på bremsen, forlat bilen......

Øyvind.h

Sitat fra: Forstmann på onsdag 08. desember 2021, klokken 12:15
Stoppprosedyre: Sett gir i P, trykk på startknappen, trykk/dra i parkerinsbremsknappen på andre siden av rattet, lås bilen med nøkkel, forlat bilen.
Bilen låser da gearet når du setter den i P? Jeg trykket aldri på håndbrekket når jeg parkerte min I5? Bortsett fra ett tilfelle hvor jeg stod i bratt bakke med tilhenger og ikke ville at bilen skulle bevege seg noe som helst når jeg slapp bremsen.

Bilen kan du låse ved å trykke på feltet på dørhåndtaket. Trenger ikke finne frem nøkkel. AKkurat som eksempelvis ID4.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Forstmann

Ja, dersom man ikke trenger parkeringsbrems er det bare å hoppe over trinnet med knapp/ hardt trykk på bremsepedalen.

Takk for tips om nøkkelfri låsing, men ville helst hatt automatikk. Det meste av det jeg ønsker meg på denne bilen burde det være mulig å fikse ved oppdatering av software, evt en liten tilleggsmodul for trådløs CarPlay, så jeg håper det skjer noe her etterhvert. Ingenting er så moro som å finne ut at bilen har blitt "ny" over natten mens den har stått i garasjen hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA