Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Potensielle showstoppere

Startet av daktari, lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

LMOR

En trykker nederst på skjermen?
Ellers skal dette skje automatisk på iX, slik at en ikke trenger tenke på det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Automatisk setevarme, finnes det?
Fingerbevegelser høres også interessant ut, men litt usikker på stabiliteten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: LMOR på lørdag 30. oktober 2021, klokken 11:41
Men nummer 1 forstår jeg absolutt ikke.
Jeg er helt enig med daktari her. Unødvendige ting er bare irriterende. Start / stopp knapp og ikke automatisk åpning / låsing av bilen er kjipt. Ikke enkeltstående showstoppere dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#18
Der er vi forskjellige. Keyless generelt er noe av det mest upraktiske jeg vet om. Foretrekker å trykke på nøkkelfob for å låse bilen. Da vet jeg at den er låst, og jeg får en påminnelse om hvor jeg sist hadde nøkkelen. Ellers må jeg lete etter den støtt og stadig. Men jeg innser at jeg kanskje bruker en time ekstra i løpet av livet for å trykke på en knapp på nøkkelen, istedet for å trykke på dørhåndtaket.

daktari

Jeg elsker keyless! Heldige iPhone-brukere som kan ha telefonen som nøkkel.
BMW skriver jo at det har laget et velkomsthilsen når man er nær bilen som gjør alt klart. Rart de må ha startknapp allikevel.

Men låsing kan være ymse, på i-pace måtte man trykke på en kjip knapp på håndtaket, på etron var det berøring men litt ustabil, på ID.4 bare lett berøring og funker nesten alltid. Teslaene låser seg selv men ubehagelig når man er 10 m unna og den fortsatt ikke har låst seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det har nok litt med bruksmønsteret å gjøre. Jeg bruker bilen bare til lengre turer, så hvordan jeg låser og starter bilen blir da uvesentlig.

LMOR

Tror kanskje vi snakker forbi hverandre om start stopp.
Alt åpnes og klargjøres automatisk hvis det er det dere mener er start.
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.
Det blir tullete å la være å kjøpe en bil fordi en må trykker på en knapp ved spaken og så sette den i riktig «gir», eller om en kan sette den rett i gir.

Det som er irriterende er biler som skrur av alt bare fordi du reiser deg. Det må eventuelt skje når en låser bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bobakka

Sitat fra: Trond.m på søndag 07. november 2021, klokken 09:54
Der er vi forskjellige. Keyless generelt er noe av det mest upraktiske jeg vet om. Foretrekker å trykke på nøkkelfob for å låse bilen. Da vet jeg at den er låst, og jeg får en påminnelse om hvor jeg sist hadde nøkkelen. Ellers må jeg lete etter den støtt og stadig. Men jeg innser at jeg kanskje bruker en time ekstra i løpet av livet for å trykke på en knapp på nøkkelen, istedet for å trykke på dørhåndtaket.
Jeg er på linje med deg her - fint å ha en nøkkel som styrer låsing og åpning.
iX3'en har Keyless og litt utfordring da jeg hadde nøkkel i lomma samtidig som bilen var satt til lading ved inngangen vår og jeg gikk frem og tilbake. Lading stadig avbrutt og bilen låste seg opp da jeg gikk forbi, selv om jeg hadde 0 intensjon om å kjøre.
Poenget er at bilen prøver å finne ut av mine intensjoner. Standard for Keyless er at når du nærmer deg bilen med nøkkel så skal du ut å kjøre. Det er ikke alltid tilfellet!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Øyvind.h

Det kan du vel justere i menyen? Dvs velge om den skal automatisk låse når du går, og låse opp når du nærmer deg. Individuelt.
Det var en av de smarte valgene i sw jeg satt pris på da jeg også går forbi bilen i blant uten at jeg skal kjøre. Men mener at den da låste opp om jeg faktisk tok i håndtaket.

Hadde én uke med ID4 uten keyless. Det holdt for min del :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Keyless er gull. Elsker løsningen på Model 3 med nøkkelen på mobilen. Har aldri med verken nøkkelknippe eller lommebok lengre, kun mobil. Yale Doorman lås på husdøren, Apple Pay på mobilen samt Tesla-nøkkel i Tesla-appen. Genialt.

Om bilen stopper lading fordi man kommer nærme med nøkkelen er det bare en dårlig implementasjon. Teslaene gjør ikke det, lading må du stoppe selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
Tror kanskje vi snakker forbi hverandre om start stopp.
Alt åpnes og klargjøres automatisk hvis det er det dere mener er start.
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.
Det blir tullete å la være å kjøpe en bil fordi en må trykker på en knapp ved spaken og så sette den i riktig «gir», eller om en kan sette den rett i gir.

Det som er irriterende er biler som skrur av alt bare fordi du reiser deg. Det må eventuelt skje når en låser bilen.
Både og tror jeg. etron som eksempel: Går til bil, drar i håndtak, bil låses automatisk opp, men våkner ikke. Sitte ned, trykke brems, ta på beltet, trykke startknapp, vente, veente (er man for tidlig med Drive så får man en alarm) oj der våknet bilen, sette i Drive og kjøre.

ID4: åpne døra, sitte ned, trykke på brems, bil våkner mens man tar på beltet, Drive og kjør.

Når etron da i tillegg skrur seg av når man går ut (som ID4) så går tiden.

På iX, som gjenkjenner føreren på utsiden av bilen så hadde vært kjekt at den fyrte opp og var klar til Drive umiddelbart når man setter seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. november 2021, klokken 11:59
Det kan du vel justere i menyen? Dvs velge om den skal automatisk låse når du går, og låse opp når du nærmer deg. Individuelt.
Det var en av de smarte valgene i sw jeg satt pris på da jeg også går forbi bilen i blant uten at jeg skal kjøre. Men mener at den da låste opp om jeg faktisk tok i håndtaket.

Hadde én uke med ID4 uten keyless. Det holdt for min del :)
Enig, på ID.4 og Tesla skrudde jeg av "opplesing ved nærhet". Holder at den låser opp når jeg tar i håndtaket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jan E-28

Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.


Plaid trenger en kun å sette seg inn og holde brems, så gå på gassen. Så begynner den å kjøre den retningen den antar du skal. Om den ikke har antatt riktig så kan en swipe til det retningen en ønsker. Så teknologien er tilstede for at en ikke trenger å trykke på noe som helst.
Dette kommer vel snart på de nye S og X modellene også?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

bobakka

Sitat fra: Jan E-28 på søndag 07. november 2021, klokken 20:40
Sitat fra: LMOR på søndag 07. november 2021, klokken 10:39
En må uansett bil velge å sette på D eller R. Så for å begynne å kjøre så må en fremdeles trykke på 1 eller 2 knapper.


Plaid trenger en kun å sette seg inn og holde brems, så gå på gassen. Så begynner den å kjøre den retningen den antar du skal. Om den ikke har antatt riktig så kan en swipe til det retningen en ønsker. Så teknologien er tilstede for at en ikke trenger å trykke på noe som helst.
Dette kommer vel snart på de nye S og X modellene også?

Dette har ingenting med teknologi å gjøre.
Det er kun brukergrensesnitt som implementeres ved hjelp av noen linjer kode.
Personlig syns jeg brukergrensesnittet med å trykke inn start og så sette den i "gir" er helt OK - særlig fordi jeg kjører flere biler med lignende brukergrensesnitt. Men mulig jeg begynner å bli gammel..

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

LMOR

Ift hele comfort access utvikling er vel dette er tegn på at en begynner å gå tom for nyttige ideer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA