Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Potensielle showstoppere

Startet av daktari, lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

daktari

Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

#1
Har du funnet bilen som har alt?
En del irriterer seg over at id.4 starter og stopper ift om du sitter i sete.

Her er min liste:
AWD
Mindre enn iX
Tilhengerfeste min 1300kg
Lang rekkevidde med rask lading og lite forbruk!
Komfortseter
Adaptiv cruisecontrol med radar og god støtte for fartsgrenser og rundkjøringer osv.
Selvkjøring som ikke vingler
Liten svingdiameter
Adaptive lys - helst laserlys, minimum Matrix
Varme i ratt!
HUD!
360 graders kamera! Med høy oppløsning
Keyless
Helst nattkamera, i hvert fall på en dyr bil.
Trådløst CarPlay med kobling til HUD
God lyd
Varmepumpe!
Automatisk parkering
Panoramaglasstak
OTA oppdatering av software!
God app, med støtte for tredjeparter som Tibber og med alle funksjoner du må kunne fjernstyre

iX har dessverre ikke alt dette, så langt er det id.4 GTX og iX som kommer nærmest for meg.
Så for meg er det showstopper hvis det blir for mange ting som mangler.
Eller irriterende ting som biler med trådløs lading av mobil, men du må ha i kabel for å bruke CarPlay..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Enig, summen av mange små ting er en showstopper. Men jeg har 3 store. Det var dem jeg lurte på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

#3
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
Nei, men knappen er ved siden av «gir» spaken, så det tar ca 1s mer. Så da blir det en VW konsern bil på deg. Jeg liker å ha på musikk mens jeg går rundt i garasjen el.l. Det er mer styr på id.4.
-forvarming via app
Ja, siden 2014
-justere SOC fra app
Vet ikke, men tipper ja på iX.

Ellers interessant å se hvor forskjellig vi er. Mangel på forvarming via app er helt klart en stor for meg også, men visste ikke at det fantes elbiler uten den muligheten. Siste forstår jeg for de som er overbevist om behovet. Men nummer 1 forstår jeg absolutt ikke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Startknapp er jo totalt unødvendige klikking. Det er jo omtrent som å ha holder for nøkkel på rattstammen. Hvor mange trykk er passe, hvor mange er for mye? Man kunne jo gjort som et gammelt fly: start vannpumpe, start oljelampe, start bensinpumpe, start magneter.,  vri startmotor osv.

Når vil man egentlig sette seg inn i bilen når skjermen er helt dau? Hva sparer man av strøm på det?

Men enig med deg at VAG kunne latt bilen stå på lenger når man flytter seg ut av setet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Man kan dessverre ikke justere ladegrense i app. Det er heller ikke noen mulighet for å starte eller stoppe lading. Jeg klarer meg uten, men forstår ikke hvorfor ikke det er støtte for det i appen. Og å trykke på en knapp for å starte bilen lever jeg godt med.

LMOR

Sist jeg hadde VW så gikk bilen tom for strøm xx antall ganger, ofte når bilen var pakket klar til å dra på tur, så måtte vi vente på hjelp. Grunnen var at automatikken feilet, og bilen trakk strøm etter at den var låst og forlatt.
På BMW har det på de 5+ bilen jeg har hatt aldri vært noe problem. Er strømmen av, så er den av.
Jeg vil gjerne ha av en på/av knapp, og vil helst ha en håndbrekk knapp jeg hører bremsene bli satt på.
Godt vi er forskjellig, så er det kunder til alle bilmerker  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Man kan dessverre ikke justere ladegrense i app. Det er heller ikke noen mulighet for å starte eller stoppe lading. Jeg klarer meg uten, men forstår ikke hvorfor ikke det er støtte for det i appen. Og å trykke på en knapp for å starte bilen lever jeg godt med.
Så nå at det var kommet en mulighet for å stoppe pågående forvarming via appen. Det er noe jeg setter pris på. Ellers veldig irriterende at forvarming på i3 "deaktiveres" hvis den er satt på 2 ganger uten at en har kjørt i mellomtiden. Da må en inn i bilen for å aktivere det igjen. Håper iX ikke har denne begrensingen. Greit nok at ukeprogrammet stoppes når bilen ikke er tilkoblet, men manuell forvarming i appen burde ikke deaktiveres.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: Trond.m på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:37
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:10
Det er noen småting jeg bare må ha i en bil. Hva er status for iX?
-start stopp med bremsepedalen, ikke med egen knapp
-forvarming via app
-justere SOC fra app
Man kan dessverre ikke justere ladegrense i app. Det er heller ikke noen mulighet for å starte eller stoppe lading. Jeg klarer meg uten, men forstår ikke hvorfor ikke det er støtte for det i appen.
Dette betyr vel at Tibber smart lading ikke kommer til å funke heller? Tibber må jo snakke med bilen og starte/stoppe lading?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

amrois

Tibber smartlading fungerer uten å snakke med bilen. Ladegrensa settes i bilen, og når den er forsynt stopper lading.  Begrensningen ligger på beregning av når lading skal starte. Tibber antar at bilen har 50% soc når lading starter, og fortsetter å gi strøm til bilen sier stopp. Dersom man har vesentlig lavere soc enn 50% og ønsker å lade til feks 100% innen neste morgen kan det være lurt å starte ladingen manuelt på easee-boksen eller i Tibber appen.
ID4 Pro Perf Tech

daktari

Sitat fra: amrois på lørdag 30. oktober 2021, klokken 13:51
Tibber smartlading fungerer uten å snakke med bilen. Ladegrensa settes i bilen, og når den er forsynt stopper lading.  Begrensningen ligger på beregning av når lading skal starte. Tibber antar at bilen har 50% soc når lading starter, og fortsetter å gi strøm til bilen sier stopp. Dersom man har vesentlig lavere soc enn 50% og ønsker å lade til feks 100% innen neste morgen kan det være lurt å starte ladingen manuelt på easee-boksen eller i Tibber appen.
Det må du forklare hvordan rent teknisk skjer. ID.4 har ikke Tibberstøtte fordi noen APIer mangler. (Lokasjon)
Tibbers system må starte og stoppe strømmen, og det skjer ikke i sikringsskapet men i bilen tror jeg. Har man Easee kan de ta det i laderen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

#11
Det er her det er en stor forskjell mellom merkene.
BMW tillater kontroll av Tibber gjennom appen, og jeg får full kontroll ift prisen gjennom Tibber.

Det er 2 måter hvis du har Easee lader, bare første hvis du ikke har det.
1. Tibber leser % fra api grensesnittet til BMW. Da tar det det noen minutt før den skrur av ladingen på bilen. Måten de skrur av på er å endre klokkeslett på lavprisvindu.
2. Med Easee så må en i Tibber appen si hvilken bil som står koblet til laderen. Da henter den % status fra bilen, og antar altså ikke at den et på 50%. Da endrer den umiddelbart, og styrer boksen i stedet for bilen.
Ulempen for meg er at jeg har 3 ladere på 2 steder og snart 2 BMWer. Hadde jeg kun hatt 2 ladere hjemme og alltid ladet samme bil på samme lader, så er det beste løsning med to BMWer også.

Ref irritasjonen min over er det viktig å ikke ha avreisetid satt både i Tibber appen og i BMW appen. Da blir klimatisering fort deaktivert. Men smartlading virker fremdeles.

Mercedes appen tillater ikke dette og sammen med trådbasert Cardplay er det full showstopper for meg.
ID.4 tror jeg kommer med støtte, og de har så god CarPlay støtte at den kan kjøpes.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Svolar


Hvordan er det med slik Lane keeping assist på BMW, helt nye BMWer (2021), går det an å permanent skru den av eller er den på ved hver oppstart?

daktari

https://youtu.be/dPWWbvcs4Dw
Styring av klim, video fra BMW. Ingen snarvei til ratt- eller setevarme? Bare meg (og Autogefühl) som synes dette ser litt kronglete ut? Jeg er så dårlig på å få talestyring til å funke stabilt, så vil gjerne ha snarveier. Lever uten det i ID.4 men ikke optimalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jan E-28

#14
Mener jeg leste et sted at motion detection også kan programmeres til en hvis grad. Slik at for å komme til ønskede menyer så kan du programere custom gestures ala 4 fingre/OK-tommel venstre/OK-tommel høyre etc.
Akkurat klima meny tror jeg dukket opp i en video (Bjørn sin?) ved å vise 2 eller 3 fingre?

Edit:
Var vel en av BMW sine representanter på en av videoene som sa at i fremtidig oppdatering så vil det i teorien være mulig å kjøre forbi et hotel. Peke på det. Og si "Hei BMW, order room for two on that hotel one night 2 weeks from now". Vil tro det var en litt vel vågal antagelse, men artig om tilsvarende en gang kommer til IX. Men vil tro det ligger noen generasjoner frem i motion detection sensorer og voice commands  :laugh:
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA