Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av iX - trenger vi bekymre oss

Startet av LMOR, mandag 08. november 2021, klokken 20:45

« forrige - neste »

Trond.m

Det ville være interessant å lese BMW sine garantivilkår for batteri. For i3 var garantien knyttet til kapasitet etter 8 år som min 70 %. Det var også en klar forutsetning at dersom kapasiteten skulle falle til eks. 50 %, så dekket garantien bare kostnaden for å kompensere tapet mellom 70 og 50 %. Det er jo egentlig en ekstremt dårlig garanti som ikke er verd noe. Nå tenker sikkert noen at garanti er unødvendig fordi batteriet holder mye bedre enn det, men jeg er sikker på at fabrikanten ønsker å ha klart definerte regler.
Det burde være en klausul også knyttet til årlig tap, for etter den gamle garantien fikk man ingen dekning hvis kapsiteten faller til 80 % etter et år. Det kan jo lett skje ved feil i en modul. Og det burde stå noe om hvordan kapasiteten skal kontrolleres / dokumenteres. Dette har vært et tema hos noen kunder med e-tron, og der sier verkstedene at de ikke har utstyr for å måle kapasiteten.

Noen som har link til oppdaterte garantivilkår for driftsbatteri fra BMW ?

Chimp

LMOR du har nok en litt mer pro-BMW holdning enn meg, du er litt sånn at dette stoler jeg på at BMW leverer på osv.

Men akkurat dette med lading til 100 % på saktelader er jeg enig med deg i. Det gjelder alle merker, dette hadde jeg ikke vært så bekymret for. Det er alltid sånn når folk kjøper første elbil, så mye bekymringer rundt lading. Tror det hadde blitt flere elbiler på veiene om folk hadde vært litt mindre redd for å ta steget.

Hurtiglading over 80 %, evt svært mye hurtiglading, det ville heller jeg søkt å unngå.

I-pace gjør feks en stabiliseringsprosess når den kommer til 100 %, og har godt av å bli ladet dit. Det er uansett buffer på topp.
Og hvor ofte blir det at man lader til 100 hver dag egentlig, det blir vel så sjelden uansett at det er uproblematisk? Et par ganger i uka kanskje? Null stress.
Men å la den stå på 100 % mer enn et par dager ville jeg ikke gjort. Og aldri på 0. Utover det, lev livet normalt og lad så mye du må når det passer deg.

Ansjosfilet

Bmw skriver jo også at bilen ikke bør parkeres ute på dager det ikke er median temperatur. Kanskje det er enda verre for batteriet enn å lade til 100%?
Noe å tenke på for dere nevrotikere det ute. 🙂
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

LMOR

#18
Akkurat mitt poeng også, og fordi som kanskje ikke har lest alt jeg har skrevet, så har jeg hele tiden skrevet at en ikke bør hurtiglade til mer enn 80-90%.
Jeg har kun ladet til 95% en gang med den første i3en for å komme meg fra Eidfjord og over fjellet til første lader den gang det ikke var noen annen mulighet i 2014.

Full boost og full regenering er også høyere risiko (blir som lading på 200kW), så rådet med «kjør forsiktig» er reelt. God grunn til å kjøpe xDrive40  8)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan E-28

Tok jo helt av dette  :D

Å sette state til 80% for noen eller 100% for andre betyr nok i praksis at ingen av disse kommer til å tenke nevneverdig over dette i det daglige uansett. Det blir bare en vane å vite at en kan fylle på litt ekstra om en skal langt, som ikke kommer til å koste en kalori å utføre.

For min del liker jeg å lese litt rapporter og forskning på batterier for å vite teknologien bak. Og gjøre meg opp en formening om hva som er "best", og prøve å implementere dette litt i det daglige. I praksis over tid har det muligens null betydning. Men det gir meg litt mer ro i sjelen en å ikke gjøre dette.

For noen betyr evighets-olje på girkassen nettopp det - den trengs aldri å byttes. Også kjører de rundt med litt nøkkete girskifte, som ikke gjør de noe, på en 10år gammel bil med 150.000+km. Også er det en annen som har lest og studert emnet litt, fikk skiftet oljen på 100.000km og kjører med litt mer myk giring. Bilene funker fortsatt optimalt for begge. Men han ene som har lest litt om det hadde ikke fått ro i sjelen om han var eieren av den bilen som ikke hadde fått oljeskifte  :+1:
Også finnes det sikkert en type til som kan lese om emnet, forstår problematikken, og klarer til tross for kunnskapen om dette å overse problemet uten å få dårlig følelse - jeg er ikke en av disse  :laugh:
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

#20
Veldig god avrunding av temaet!

Og så har vi også flertallet, som lever lykkelig uvitende om at det var noe her de burde tenke, og slik må det være hvis alle til slutt skal ha elbil.

Lukker tråden fordi den vi ha mer verdi nå når alle synspunkt er kommer frem og slik at diskusjonen ikke fortsetter i mange sider fremover uten økt verdi.

Vi lar sjefen for BMW lading avslutte, og legg spesielt merke til hva han sier fra 06:45

https://youtu.be/rN67NZh2cGY
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA