Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks ladetilstand går ikke etter sletting av bil i Mercedes Me og ny innlegging

Startet av Mastiff, fredag 29. oktober 2021, klokken 16:36

« forrige - neste »

Mastiff

Jeg måtte slette bilen og koble den til en falsk konto for å få aktivert DAB og Android Auto (dessverre fulgte femihipstergreia Car Play med samtidig... (merkes det at jeg er iHater?)), og da jeg hadde lagt den til igjen, funket det ikke å sette maks ladetilstand fra appen. Den sier noe om at det ikke er nettverkstilgang, som selvsagt bare er vås, for alt annet funker. Noen idé om hva jeg kan gjøre? Det er så mye ekstra som må stilles inn på nytt når den er nullstilt at jeg har ikke prøvd å slette den enda en gang, men er det eneste mulighet?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

jevel

Femihipstergreie og iHater? Interessant at du velger å bruke tid på å irritere deg over en funksjon som er med i bilen uten at du trenger å bruke den.  :D

Når det gjelder problemet ditt så ville jeg ha slått av alle tjenester på Mercedes Me-siden, for så å slette alle lokale data i appen på telefonen (regner med du bruker Android siden du er sånn en motstander av iTing?), for så å slå på alle tjenester igjen.

Mener å huske at jeg leste om brukere som opplevde litt snags med tjenestene de første dagene etter at de la til nye biler på den tiden jeg kjøpte min.

Mastiff

Jeg har samme misjonerende holdning overfor iDingser som en 27 år gammel havremelk-hipsterdame på Grünerløkka har overfor kjøtt...  ;)

Og jeg prøvde å slette tjenestene og legge dem til igjen, men det eneste som skjedde da, var at jeg også mistet Mercedes Me Charge som tjeneste og ikke klarer å aktivere den igjen. For når jeg går til aktivering, blir jeg satt over til Mercedes Me Store, og der er den allerede kjøpt. Likevel er av/på-bryteren grå i appen. Begynner å lure på om jeg må gå til det drastiske skrittet jeg alltid prøver å unngå, og ringe kundeservice og bli spurt av noen med sterk, østeuropeisk aksent som sitter i Latvia om "har du prøvd å slå av og på igjen mobilen?"  ::)
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:38
Jeg har samme misjonerende holdning overfor iDingser som en 27 år gammel havremelk-hipsterdame på Grünerløkka har overfor kjøtt...  ;)

Og jeg prøvde å slette tjenestene og legge dem til igjen, men det eneste som skjedde da, var at jeg også mistet Mercedes Me Charge som tjeneste og ikke klarer å aktivere den igjen. For når jeg går til aktivering, blir jeg satt over til Mercedes Me Store, og der er den allerede kjøpt. Likevel er av/på-bryteren grå i appen. Begynner å lure på om jeg må gå til det drastiske skrittet jeg alltid prøver å unngå, og ringe kundeservice og bli spurt av noen med sterk, østeuropeisk aksent som sitter i Latvia om "har du prøvd å slå av og på igjen mobilen?"  ::)
Jeg har kontaktet Mercedes Me ett par ganger og de har fulgt opp sakene veldig godt.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Takk, jeg må nok prøve det! Kanskje Mercedes er den ene kundeservicen som ikke behandler alle som dumme småunger?  :D
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

jevel

Kan også stemme i og si at jeg er imponert over service. Bruk knappen i taket og snakk med dem der. Alt det jeg har rapportert inn der har blitt fulgt opp på imponerende vis.

Mastiff

Jeg brukte kontaktskjemaet, og de forsto ikke spørsmålet riktig engang... Ikke rart, når den som svarer, heter Eleni. Høres veldig ut som om de har outsourcet til Litauen og bruker standardsvar (med halvdårlig norsk, hvem skriver "når det kommer til"?):

Sitat
Når det kommer til Charge kortet ditt, må jeg henvise til Charge support, Tlf: +4721951322, Epost: no@charge.mercedes.me. De har sin egen support, dette står også på kortet.

Ellers vil jeg be om litt tilleggsinformasjon for å prøve å løse problemet du opplever med ladeinnstillingen din:

1. Hvilken type mobiltelefon bruker du?
2. Hvilken versjon av operativsystem har den (iOS/Android)?
3. Når ble bilen sist brukt?
4. Hvilken versjon av appen har du?

I tillegg ber jeg om at du sender meg ett par skjermbilder (med tidspunkt bildet ble tatt synlig) av feilen du opplever.

De vet j... godt hvordan det ser ut, i eiergruppen for EQC på facebook er det minst ti andre som har tatt kontakt med dem om akkurat det. Og ladekortet? Jeg spurte ikke om kortet i det hele tatt. Spørsmålet mitt var:

SitatJeg får ikke aktivert Mercedes Me Charge i appen eller i min konto på nettsiden (selv om ladekortet mitt fungerer som det skal, det prøvde jeg i går). Jeg får beskjed om at det mangler noe informasjon, blir sendt til Me Charge-siden og får der beskjed om at alt er i orden og at tjenesten nå skal bli aktivert for bilen. Men det skjer bare ikke. Ladeavtalen er ikke endret (bortsett fra at jeg i dag også har lagt til Mer) siden før jeg overførte bilen og tok den tilbake til min egen konto.

Det kan være det funker bedre å snakke med dem fra bilen?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

jevel

Fikk kontakt med en norsk dame vi «taket» her. Hun holdt tak i saken min til den var avklart med forhandler og ringte tilogmed uka etter for å sikre at det ble håndtert.

Mastiff

Jeg liker ikke telefoner, det tar for mye tid. Jeg forklarer saken mye bedre og raskere på E-post. Men "saksbehandler" var småsur i svaret ("jeg er bare en servicemedarbeider og ingen tekniker og må spørre om det teknikerne vil ha for å behandle saken") da jeg forklarte hvorfor det hun spurte etter, var helt overflødig (fordi feilen fantes tilfeldig hos alle slags Android-mobiler med alle slags operativsystemversjoner og så helt lik ut på alle sammen). Garantert den typen support der man følger et flytskjema om hva man skal spørre om. Jeg har jobbet med IT-support i andrelinjen i mitt liv og vet hvor mye "kunnskaper" som fins i førstelinjen.  ;D

Men nå er det fikset! Jeg fikk varsel i dag morges om diverse oppdateringer fra Play Store. Jeg har aldri mobilene mine på automatisk oppdatering, jeg vil se hva som oppdateres, og her ga det akkurat det resultatet jeg har det for: Jeg visste at det var kommet en oppdatering til Mercedes Me, og jeg kunne sjekke før og etter om det virket å sette maks ladetilstand. Så det "vitenskapelige" forsøket (det burde selvsagt vært dobbel blindtest for å være verd å skrive en fagfellevurdert artikkel om...) ga følgende resultat, før oppdatering: Nei. Etter oppdatering: ja. Dermed vet jeg 100 % sikkert at oppdateringen var årsaken, og ingen kan komme og si at det kan ha vært noe jeg gjorde med min mobil.  8)
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Toalmar

Så bra det ordnet seg. Greit å kunne endre ladetilstand fra mobil, spesielt nå mot vinteren da bilen helt klart bruker mer strøm enn på sommeren.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Og når prisene er så varierende... Det er mye greiere på hytta å kunne endre ladetilstanden fra senga klokka sju om morgenen enn å kle på seg, gå ut og trekke ut kontakten.  :D
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Jeg tok nok feil om servicen, dama er helt klart norsk og virker i tillegg hyggelig (og ganske tålmodig med en utålmodig nerd som vet mye mer om teknologien enn noen i førstelinjen gjør). Men som gammel IT-supportmann er jeg allergisk overfor førstelinjesupport, jeg vil alltid prøve å snike meg inn til teknikerne. Men vi får se om de klarer å finne ut av problemet med å aktivere ladekortet i appen, det er visst ikke helt lett, siden jeg har slettet bilen og så lagt den inn igjen, uten å endre ladeabonnementet. Systemene Me Charge og appen snakker ikke helt sammen, virker det som.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA