Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF om ladepriser

Startet av hELgenen, fredag 29. oktober 2021, klokken 15:42

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste.
Nei, taxi er normalt priset på en kombinasjon av kjørte km og medgått tid. En tur med mye kø koster vesentlig mer, selv om du blir kjørt like langt.
Sitat fra: https://www.oslotaxi.no/priserDagtid hverdager, 1-4 passasjerer, 13,80 kr/km pluss 7,17 kr/min.
Og når en ser på hvordan prisen avhenger av antall passasjerer, tid på døgnet samt, helligdager, diverse tillegg (f.eks 55kr for å legge ned bakseteryggen) blir prising av elbillading enkel i forhold til taxi!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lepet65

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
På hvilken måte mener du at å sette en pris på tid forenkler noe som helst @elektro?

At mange blander kWt og kW er en ting, men om folk sier de lader 30 kW på bilen så forstår selv den største kverulant hva vedkommende egentlig mente. I tillegg vet man nøyaktig hvor mye man skal betale på forhånd. For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste. Du aner ikke hvor mye det koster å lade til 80% på en hurtiglader dersom tidsaspektet også skal prises.

I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår

Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?

Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?

Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer

RJK

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:13
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
På hvilken måte mener du at å sette en pris på tid forenkler noe som helst @elektro?

At mange blander kWt og kW er en ting, men om folk sier de lader 30 kW på bilen så forstår selv den største kverulant hva vedkommende egentlig mente. I tillegg vet man nøyaktig hvor mye man skal betale på forhånd. For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste. Du aner ikke hvor mye det koster å lade til 80% på en hurtiglader dersom tidsaspektet også skal prises.

I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår

Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?

Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?

Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer
Er enig i at taxi-analogien ikke er god, men timeprisen er jo og fordi du oppholder tiden til en sjåfør. Uten en sjåfør som skulle hatt lønn, så ville analogien vært bedre.

Men om man kommer med en amerikaner som har 100 liters tank, så koster det ikke noe mere å fylle denne fra tom til helt full, enn den som kommer med 5 jerrykanner. Det vil ta langt lengre tid å fylle 5 jerrykanner, for du kan ikke kjøre på med fullt trykk, for da begynner man å søle. Dessuten trenger man mere tid for å åpne og lukke kannene etterhvert som de fylles og man vil begynne på neste. Ser bort fra at man kan komme med flere folk og kan åpne kannene på forhånd, og lukke dem etter at alle er fylt opp.

Som det er sagt i andre diskusjoner, man lader ikke for å parkere, men parkerer fordi man må lade. Andre aktiviteter man gjør, er stort sett fordi man uansett må bruke tid på lading. Men som vi ser, ladefarten øker og ladetiden reduseres, så snart er det knapt tid å spare, om man likevel ønsker å ta en toa-tur og kanskje kjøpe noe til turen.

Destinasjonslading og annen AC-lading gjør man fordi det er smart å lade mens man gjør andre aktiviteter, men igjen ikke andre aktiviteter for å lade. Ergo er poenget med å ta betalt for tid, kun for å øke prisen. Om man virkelig mente noe med å hindre folk å oppta ladeplasser unødig, så hadde man tatt ekstra betalt for lading forbi 80 % SoC, og en enda høyere pris for å oppta laderen etter at man har nådd 100 % SoC.

Men da bør man og ha en mulighet for å sanksjonere ice-biler og ikke-ladbare hybrider som stiller seg på ladeplasser, der de ikke har rett til å stå. Og fakturer gjerne grovt fra elbiler og ladbare hybrider som ikke engang kobler seg til laderen.

Jeg står fortsatt på at man burde utstyre laderne med kamera som har skiltgjenkjenningsprogramvare, og som registrerer tiden man opptar ladeplassen. Og tilkall gjerne taue-bil, som bileierne må påkoste, selv når bilen flyttes før tauebilen rekker frem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:13
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
På hvilken måte mener du at å sette en pris på tid forenkler noe som helst @elektro?

At mange blander kWt og kW er en ting, men om folk sier de lader 30 kW på bilen så forstår selv den største kverulant hva vedkommende egentlig mente. I tillegg vet man nøyaktig hvor mye man skal betale på forhånd. For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste. Du aner ikke hvor mye det koster å lade til 80% på en hurtiglader dersom tidsaspektet også skal prises.

I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår

Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?

Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?

Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer
Er vel ingen som kjører taxi uten fastpris i 2021? Jeg kan ikke huske sist jeg ikke visste på forhånd hva en taxitur kostet. Men det er fullt mulig taximarkedet fungerer helt annerledes utenfor byene, så forstår at analogien din bre fungerer i visse tilfeller.

Men du svarte ikke på det vesentlige. Du bare valgte å parkere din egen analogi.

Er det rettferdig at maten din koster mer mellom 15-17 enn ellers på døgnet? Du oppholder deg jo lenger i butikken og er i veien for andre.

Burger

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår
Her kan produsentene hjelpe til. Når jeg har Teslalader som destinasjon så temperere bila selv batteriet til optimal ladehastighet ved ankomst. Har hørt rykter at det kom en oppdatering som gjør det samme om man velger vanlige ladere uten jeg har testet eller bekreftet dette. Tesla Bjørn sa i en video om TM3 SR+ 2021 med LFP (slik jeg har) at bila brukte omtrent 5% av batteriet til dette. Da kjørte han på langtur og varmere enn nå, så 5-10% er sikkert mer riktig.

Det jeg vil fram til er at det finnes løsninger på dette, men det virker ikke som produsentene klarer å ta inn over seg hvordan det faktisk er å eie en elbil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 19:43
Sitat fra: Lepet65 på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:13
Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer
Er vel ingen som kjører taxi uten fastpris i 2021? Jeg kan ikke huske sist jeg ikke visste på forhånd hva en taxitur kostet. Men det er fullt mulig taximarkedet fungerer helt annerledes utenfor byene, så forstår at analogien din bre fungerer i visse tilfeller.

Jeg tar en del taxi i jobben, internt i Oslo og ut av Oslo. Aldri fastpris, alt går på taksameter. Vi har sentral bestilling da, så jeg verken bestiller eller betaler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Storg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. desember 2021, klokken 23:51
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 19:43
Sitat fra: Lepet65 på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:13
Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer
Er vel ingen som kjører taxi uten fastpris i 2021? Jeg kan ikke huske sist jeg ikke visste på forhånd hva en taxitur kostet. Men det er fullt mulig taximarkedet fungerer helt annerledes utenfor byene, så forstår at analogien din bre fungerer i visse tilfeller.

Jeg tar en del taxi i jobben, internt i Oslo og ut av Oslo. Aldri fastpris, alt går på taksameter. Vi har sentral bestilling da, så jeg verken bestiller eller betaler.
De er pliktige til å gi deg et pristilbud ved bestilling. Oslo Taxi er flinke på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

eisa01

Pristilbudet fra Oslo Taxi er en makspris, og jeg har aldri opplevd å ha tatt en tur som blir cappet av makspris

Man betaler per km og tid :)

jkirkebo

Sitat fra: Storg på fredag 03. desember 2021, klokken 00:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. desember 2021, klokken 23:51
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 19:43
Sitat fra: Lepet65 på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:13
Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer
Er vel ingen som kjører taxi uten fastpris i 2021? Jeg kan ikke huske sist jeg ikke visste på forhånd hva en taxitur kostet. Men det er fullt mulig taximarkedet fungerer helt annerledes utenfor byene, så forstår at analogien din bre fungerer i visse tilfeller.

Jeg tar en del taxi i jobben, internt i Oslo og ut av Oslo. Aldri fastpris, alt går på taksameter. Vi har sentral bestilling da, så jeg verken bestiller eller betaler.
De er pliktige til å gi deg et pristilbud ved bestilling. Oslo Taxi er flinke på det.

Det er mulig, men avdelingen som styrer med slik har vel funnet ut at taksameterpris er det greieste da. Det har uansett ikke jeg noen innvirkning over. Vil tro det tar mer tid å få en fastpris også, ofte trenger vi den taxien i løpet av 5 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

En kan alltid få en forhåndspris for en spesifikk tur, men den prisen er ikke den samme (for samme tur) døgnet rundt. Forhåndsprisen er satt ut fra tid på døgnet og de andre variable faktorene, samt forventet kjøretid. Men det er ikke en fastpris i den forstand at du alltid kan reise for denne prisen.

Tilbake til ladepriser:
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår
Selv e-tron (som er blandt de minst effektive elbilene) har ikke varmetap i batteri som monner for å få opp batteritemperaturen skikkelig på vinteren. Høyt forbruk kommer av f.eks. stor/tung bil, 4WD, og ikke av tap i batteriet. Batterivarming krever at en brenner av noe ekstra energi med aktiv forvarming, evt at bilen selv bruker 10 kW av det som kommer fra DC-laderen til å varme batteriet i starten av ladesesjonen. Men jeg savner en knapp med forhåndsvarming før hurtiglading, på linje med Tesla.

Jeg synes det er helt greit at Tesla-eiere som har denne funksjonen får billigere hurtiglading (per kWh) enn biler som mangler dette. Det gir også et insentiv til bilprodusentene om å lage funksjoner som gir et enklere og billigere bilhold. For biler uten slik funksjonalitet, er det lurt å være oppmerksom at sparekjøring på vei til hurtiglader er et dårlig valg på vinteren (men en trenger ikke kjøre som Hamilton på bane). Elbilforeningen har også varm batteripakke med i sine vintertips.

Minuttprising er derfor ikke noen "straff" av effektive elbiler, men kanskje av de som er lite tilrettelagt for vinterbruk. Tesla er kanskje det beste eksempelet på at en både kan ha effektiv drivlinje og rask vinterlading.

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:52
Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?

Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?
Alt behøver ikke prises på samme måte. For rene varekjøp, er mengdeprising en grei modell. Men så snart det også er en tjenestekomponent med i bildet (f.eks. håndverkertjenester), er medgått tid også en faktor. For meg er hurtiglading i stor grad en tjeneste, som gir meg tilgang til lading der jeg trenger det. Jeg vet jeg kan få billigere strøm andre steder, men jeg er villig til å betale ekstra for bekvemmeligheten med å lade der det passer i forhold til reisen, og med lite tap av tid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA