På hvilken måte mener du at å sette en pris på tid forenkler noe som helst @elektro?
At mange blander kWt og kW er en ting, men om folk sier de lader 30 kW på bilen så forstår selv den største kverulant hva vedkommende egentlig mente. I tillegg vet man nøyaktig hvor mye man skal betale på forhånd. For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste. Du aner ikke hvor mye det koster å lade til 80% på en hurtiglader dersom tidsaspektet også skal prises.
I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår
Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?
Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?
Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer
Er enig i at taxi-analogien ikke er god, men timeprisen er jo og fordi du oppholder tiden til en sjåfør. Uten en sjåfør som skulle hatt lønn, så ville analogien vært bedre.
Men om man kommer med en amerikaner som har 100 liters tank, så koster det ikke noe mere å fylle denne fra tom til helt full, enn den som kommer med 5 jerrykanner. Det vil ta langt lengre tid å fylle 5 jerrykanner, for du kan ikke kjøre på med fullt trykk, for da begynner man å søle. Dessuten trenger man mere tid for å åpne og lukke kannene etterhvert som de fylles og man vil begynne på neste. Ser bort fra at man kan komme med flere folk og kan åpne kannene på forhånd, og lukke dem etter at alle er fylt opp.
Som det er sagt i andre diskusjoner, man lader ikke for å parkere, men parkerer fordi man må lade. Andre aktiviteter man gjør, er stort sett fordi man uansett må bruke tid på lading. Men som vi ser, ladefarten øker og ladetiden reduseres, så snart er det knapt tid å spare, om man likevel ønsker å ta en toa-tur og kanskje kjøpe noe til turen.
Destinasjonslading og annen AC-lading gjør man fordi det er smart å lade mens man gjør andre aktiviteter, men igjen ikke andre aktiviteter for å lade. Ergo er poenget med å ta betalt for tid, kun for å øke prisen. Om man virkelig mente noe med å hindre folk å oppta ladeplasser unødig, så hadde man tatt ekstra betalt for lading forbi 80 % SoC, og en enda høyere pris for å oppta laderen etter at man har nådd 100 % SoC.
Men da bør man og ha en mulighet for å sanksjonere ice-biler og ikke-ladbare hybrider som stiller seg på ladeplasser, der de ikke har rett til å stå. Og fakturer gjerne grovt fra elbiler og ladbare hybrider som ikke engang kobler seg til laderen.
Jeg står fortsatt på at man burde utstyre laderne med kamera som har skiltgjenkjenningsprogramvare, og som registrerer tiden man opptar ladeplassen. Og tilkall gjerne taue-bil, som bileierne må påkoste, selv når bilen flyttes før tauebilen rekker frem.