Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF om ladepriser

Startet av hELgenen, fredag 29. oktober 2021, klokken 15:42

« forrige - neste »

elektro

Her mener jeg NAF er helt på jordet. Hvorfor skal hurtiglading prises på samme måte som hjemme? Det blir som å sammenligne hotell og det å sove hjemme. Taxi og egen bil..

Hurtiglading er en tjeneste. Minuttpris er en utmerket måte å ta betalt for dette på, i forhold til kWt som nesten ingen forstår. Foruten at minuttpris er lettfattelig, er det åpenbart den beste måten å motvirke kø på.

Så kan man ha forskjellig takst ut fra trafikk på veien og kapasitet i strømnettet. La oss begynne med natt/dag. På den måten kan man også trekke kunder til laderne og de omkringliggende servicetilbud i stille perioder. Og man kan ha forskjellig pris ut fra kvalitet på tjenesten, altså max effekt på den pluggen man opptar.

Hvor lang tid det tar å lade din bil må du finne ut av selv. Også om den kan lade med 50 kW, 150 kW eller 270 kW. Det er vel ikke så mye vanskeligere enn å vite om bilen går på diesel, 98 eller 95 blyfri? Leiebiler kan ha klistremerke på ladeluka..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amatøren

#2
Forstår argumentet bak, men pris på tid er vel blanding av gammel holdning og tanke for å unngå 'parkering' av biler som får rapidgate eller coldgate (for varmt eller for kaldt batteri) på laderen. Dermed får man en viss bevissthet om bruk av ladere så man unngår 'langtidsparkering' til en viss grad.

Det går jo å ha en middelvei. Kople har i tidsrommet 22:00—08:00 ikke minuttpris sammen med kWh pris.

Tesla har vel både differensierte kWh pris ut fra pågang i tillegg til 'parkeringsgebyr' over en viss SoC (med forbehold om korrekt forståelse fra hva andre skrevet).

Hvis det blir pålegg om kun kWh pris så bør det bare være opp til 80 % SoC. Ikke over.

For eksempel i tillegg til NOK/kWh:

< 80 % SoC - 0,00 NOK/kWh
81—90 % SoC - 1,25 NOK/kWh
91—100 % SoC - 2,50 NOK/kWh
> 100 % SoC - 5,00 NOK/kWh

I tillegg så kan ladeoperatørene differensiere kWh pris ut fra belegg på de enkelte laderne, men da må et opp digitale skilt med pris slik som ved bensinstasjoner.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Truls Antonsen

Jeg har spekulert mye på hvordan en bør prise for å ha oversiktlig priser, samtidig som en får incentativ til å slutte å lade når det går sakte...

Blanding av tid+kwh gjør dette, men har noe negative elementer:
- ikke alle vet hvor fort deres bil lader
- vanskelig å ha ett forhold til prisen før en får fakturaen
Forbedring: Er jo ikke noe i veien for at laderen regner ut kwh pris "nå". Dvs viser aktuell kwh-pris med hastighet akkurat nå.

Negative med ren kwh pris, er at en i noen tilfeller kunne ladet 2-3 biler 20-80% på den tiden noen biler bruker på 80-100.
Forbedring: Laderen vet hvor mange % bilen har, kunne lagt til tidskomponent ved lading over 80%. Dette ville gitt ett signal til brukerene som er lettere å kommunisere enn kombi-pris hele veien.


Er utfordrende å lage en modell som gagner både leverandør og bruker, og er enkel å kommunisere.
Leverandørene ønsker å selge mest mulig strøm, og det gjør de ved å ha høyest mulig snitthastighet på laderen.
Dette er også gunstig for bilistene som helhet, for det kan omregnes til mest mulig rekkevidde per tid.

Leverandørens utgifter er grovt sett delt i 2, investeringskostnader og utgift til strøm. Investeringskostnader blir lavere per kwh jo flere kwh en selger. Strømmen har "fast" kostnad per mengde, men har ett fastledd som blir lavere ved mye levert mengde.
Dvs - kostnadene for strøm levert til bil, er lavere om en får levere stor mengde, og i ett marked med konkurranse, vil det påvirke pris til sluttkunde.
Dette er samme som for bensin/diesel, det er generelt billigere per liter på stasjoner med stor levert mengde, enn der hvor det selges lite mengde.

Derfor spør jeg - siden kostnadene blir lavere når bilparken lader fort - hvorfor er mange imot en prismodell som i det store fremmer lavere kostnader?


Tror jeg vet svaret: Den er vanskelig å kommunisere!
Løsning: Vis aktuell pris pr kwh inkl tidskomponent i app eller på skjerm.


Alternativer:
- Øke kwh pris etter 30 min (enkel å kommunisere)
- Øke kwh pris når effekt er under 50% av maks levert effekt på denne ladeøkten (vanskelig å kommunisere)
- Tidsledd som starter etter 30 minutter (enkelt å kommunisere)
- Gradert tidsledd so. Øker etter 30/60/180 min
- Tidsledd som starter etter 30/45 min, og som øker mye når 100% (dvs går fra ladeavgift til parkeringsavgift) (lett å kommunisere)


Jeg har her prøvd å ikke bare belyse problemene med dagens prislandskap på lading, men også foreslå løsninger, og jeg klarer ikke se noen som er optimale på alle områdene kostnad/enkel/rettferdig samtidig...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


automat

Sitat fra: Amatøren på lørdag 30. oktober 2021, klokken 09:52

Tesla har vel både differensierte kWh pris ut fra pågang i tillegg til 'parkeringsgebyr' over en viss SoC (med forbehold om korrekt forståelse fra hva andre skrevet).


Straffegebyret på travle ladere påløper etter at ladingen er ferdig, frem til man kobler fra. (Mener man har en 5 min frist.) Tesla forholder seg til den ladegrensen som faktisk står i bilen, uansett hva den er. Men når ladingen starter går Tesla inn og justerer en høy ladegrense ned til 80%. Ønsker man høyere grense enn dette, så justeter man bare opp igjen. Det kan gjøres når som helst på skjerm i bil, eller i app. (Usikker på om superlading vil starte opp igjen etter at den har stoppet.)

Tesla varsler om at laderen er travel, og om straffegebyr og 80% grense. Man får varsel i app før straffegebyr påløper.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Synes man kan ha tidsgebyr når man trekker under en viss effekt. F.eks 22kW som tilsvarer at man like godt kan lade på saktelader. Da kan de som vil parkere eller tine batteriet på hurtiglader betale for det. Så kan resten være kWh priset.

Gjerne med differensiert pris i løpet av døgnet med parkeringsmuligheter f.eks fra 22-07.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

En lignende løsning kan være at man betaler for et visst antall minimum kW. F.eks. at på lynlader så betaler man for minimum 50 kW. Det vil gi et insentiv for å avslutte ladingen når effekten bilen klarer å ta imot faller mye.
Jeg tenker også at hurtigladeren kan avslutte ladingen automatisk når effekten faller så lavt at det er uhensiktsmessig å fortsette, f.eks. 15 kW.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Truls Antonsen

Kanskje bare kwh pris, men at laderen har en minimumsgrense på beløp/minutt, på la si 3kr/min. Om da kwh prisen er 3kr og en lader med 60kw, så er beløpet 3kr/kwh. Lader en ved 120kw, betaler en for dette, dvs 6kr/min, men fortsatt 3kr/kwh.
Lader en derimot med 30kw, så slår minimumsgrensen inn, og det blir 3kr/min fortsatt, men da blir det 6kr/kwh.

Dette er kanskje mulig å kommunisere lett til kundene, og gir samtidig incentiv til å ikke lade lenge sakte, iallefall på lynladere.

Minimusgrensen for pris/min kan differensieres på type lader, om det er 50kw eller 150+kw, slik at biler som lader med 30kw kan stå på en 50kw lader uten å treffe minsteprisen, mens om de står på en 150kw, og disse f.eks. har 90kw som break even minutt/kwh, så vil prisen for en 30kw bil bli 3 ganger så høy her...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


goggo

Ren KWh pris er jo enkelt og greitt.
Jeg begriper ikke hvorfor så mange her inne på forumet har noe imot det.

Det argumentet med at det blir så mye misbruk på grunn av at folk vil lade til 100% kjøper jeg bare ikke, de få gangene det er kø på de moderne ladestasjonene med mange stolper er det jo bare å snakke pent til de som lager kø så løser det seg med en gang.

Det et jo flere år nå siden operatørene sluttet å installere singel-ladere, og man kan jo ikke lage betalingsløsninger basert på disse utdøende stasjonene.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: goggo på lørdag 30. oktober 2021, klokken 16:01
Ren KWh pris er jo enkelt og greitt.
Jeg begriper ikke hvorfor så mange her inne på forumet har noe imot det.

De er nok redde for kø. Kø er verre enn svartedauen,korona og RS viruset i en og samme pakke om jeg leser enkelte rett her inne.
Bare frykten for kø gjør at enkelte reiser hårene.......

Men dette er egentlig ganske enkelt. Man kan trolig enkelt programmere laderene til å kun lade til 80% når det er mye trafikk på dem. Ladeoperatørene er vel også interessert i å tjene penger - og dersom ladeprisen settes til ren kwh så er de vel også interessert i å omsette mest mulig og således stoppe å lade på 80% for å slippe neste til. Enten den løsningen eller så får man bare ha 2 priser. En opp til 80% og en annen fra 80% og opp. Det er i alle fall ikke så vanskelig å forstå...

Carl Anton Stenling

Kø er ugreit og spesielt hvis det skyldes at laderne okkuperes av biler som i praksis er ferdigladet. Har selv opplevd en som hadde ferdigladet bil, men som på oppfordring skulle vente litt med å flytte den slik at han kunne spise ferdig. Tesla har etablert noen mekanismer som gjør det lite fordelaktig å skape kø. Tror de andre operatørene også behøver slike mekanismer. Må si at jeg er litt bekymret for at superladerne kan bli jammet ned av biler som står og "normallader" fordi det uansett ikke gir noen økt kostnad.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RJK

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 30. oktober 2021, klokken 20:04
Kø er ugreit og spesielt hvis det skyldes at laderne okkuperes av biler som i praksis er ferdigladet. Har selv opplevd en som hadde ferdigladet bil, men som på oppfordring skulle vente litt med å flytte den slik at han kunne spise ferdig. Tesla har etablert noen mekanismer som gjør det lite fordelaktig å skape kø. Tror de andre operatørene også behøver slike mekanismer. Må si at jeg er litt bekymret for at superladerne kan bli jammet ned av biler som står og "normallader" fordi det uansett ikke gir noen økt kostnad.
Nettopp derfor bør man ha en god minuttprising når man er ferdigladet (5 eller 10 kr per minutt når man har nådd 100 % uten å koble fra og flytte seg.

Men siden de fleste biler mister effekten rundt 80 %, kan man legge på 2 kr per minutt for lading over 80 %. Ingen skille for biler som likevel klarer å holde farte/effekten høy lengre enn dette. Da kan man lett opplyse om dette på lader, og i app. Og gjerne en påminnelse om prisøkningen litt før det slår inn. 5 minutter før, høres ut som en grei tid for å rekke å ferdiggjøre det man holder på med, og komme seg til bilen for å flytte bilen.

Jeg har snakket varmt om trådløs lading med ladeplate på alle/mange plasser, og dynamisk lastballansering, der man og kan velge "tid-til-ferdig" og ønsket SoC som "ferdig-grense". Så lenge det er ledig plass, får man ladet. Og stasjonen styrer effekt ut fra valg man setter for sesjonen, og hva som er ledig effekt i anlegget.

Med et slikt opplegg får man dekket alles preferanser, og utnyttet når effekten går ned på en bil som nærmer seg ferdig ladet, ved at det gis til biler som venter på høyere effekt, eller nyankomne biler. Og selvsagt vil det være noe opp til ladeanleggets eier å avgjøre om man kun vil tilby maksimalt 11/22 kW effekt eller også høyere effekter.

Begrenset effekt vil være ønskelig for typisk borettslag, gatelading, parkeringsplasser i sentrum og langtidsparkering ved flyplasser, havner og togstasjoner. For hoteller, veikroer og typisk ladesteder langs hovedveier, vil nok ønsket om å levere høyere effekter være til stede i større og mindre grad, så der installerer man tilsvarende høyere effekter etter det man antar er en grei balanse etter kundegrunnlaget.

Og viktigst av alt, man fjerner eller sterkt reduserer problemet med biler som okkuperer en plass etter at ladingen er ferdig, og venting på at en slik plass blir ledig. Dette fordi det er masse plasser med ladeplate, og effekten blir sendt til en annen plass der ventende bil står "i ladekø".

Dermed kan man parkere på en ledig lomme, og gå inn og bestille seg en kaffe eller litt mat, mens bilen starter lading når effekt blir tilgjengelig. Og det uten at man må stå klar for ikke å miste sin plass i køa, eller med behov for å sveipe kortet eller bippe brikken.

Appen kan gi deg beskjed om SoC og forventet tid til ferdig. Og så kan man flytte bilen når man selv er klar, fremfor å måtte stresse med å få flyttet bilen når den er ferdig, fordi man i realiteten ikke hindrer andre i å lade. Utenom svært travle tidspunkt, som vil være langt sjeldnere enn nå med bare noen svært få ladere som stadig brikker og feiler...

Den store ulempen er selvsagt at man må få leverandørene til å tilby HW for dette ved kjøp av ny bil, samt at man må få på plass tilbud for ettermontering på eksisterende biler. Og i mellomtiden må man levere stasjoner med en miks av begge ladeformer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: goggo på lørdag 30. oktober 2021, klokken 16:01
Ren KWh pris er jo enkelt og greitt.
Jeg begriper ikke hvorfor så mange her inne på forumet har noe imot det.

Folk her inne er oppegående folk med mye kunnskap om elbil og så mangt..  ;)

  • Det som taler mot ren kWt prising er først og fremst at man ønsker å unngå kø og misbruk av vår felles infrastruktur.


  • Dernest det faktum at kWt og kW er vanskelig å forstå for mange. Det er ikke noe å diskutere. Dermed er det også er hinder for adopsjon av elbil.


  • En tredje ting er at større rotasjon på laderne også er gunstig for operatørene. Hvis økonomien per hver lader i seg selv er ok og de kan trekke flere folk til sine øvrige servicetilbud, vil de kunne bygge flere ladere. Ren kWt pris er som en taxi uten tidskomponent. Kunne du tenkt det å drive er slikt taxiselskap? :)
Tydeligvis er mange, også operatørene, og til og med Elbilforeningen, fastlåst i en bensinpumpe eller hjemmelading- tankegang. Hvor man kun priser volum. Fordi tiden ikke spiller noen rolle. Hurtiglading er i mye større grad en tjeneste.

Folk overdriver også betydningen av prisen på hurtiglading, mener jeg. Det spiller for folk flest forsvinnende liten rolle i det totale bilregnskapet om det til syvende og sist koster 4 eller 6 kroner per kWt på fakturaen. Andelen hurtiglading er så liten. Kø og uvisshet om hvorvidt du får ladet innen rimelig tid, når du først er på tur med familien, skal rekke noe, eller f.eks. stiller som sjåfør for kollegaer eller venner, er mye verre.

Hvis det sprer seg en feilaktig oppfatning om at prisen per kWt er viktig, som bla. Elbilforeningen også bidrar til, er det selvfølgelig ikke bra for adopsjon av elbil. Dette er litt på siden av selve prismodell diskusjonen, men man kan kanskje unngå en direkte sammenligning med prisen per kWt hjemme ved å flytte fokuset over på tiden man opptar "pumpa". 10 kr per minutt for lynlading er f.eks. ekstremt billig i forhold til diesel. ;)

Hvis man tar utgangspunkt i 10 kr/min på lynladere ville det koste ca. kr. 5,80 per kWt å lade dagens ID.4 fra med varmt batteri fra 10-80%. En IONIQ 5 eller e-tron 55 vil koste mindre.

Med fare for å komplisere ting; Det bør imidlertid kanskje koste 15 kr per minutt over 200 kW dersom laderen støtter dette og 5 kr/minutt når to deler lader, dersom det er mulig. Akkumelert pris for sesjonen på lader, eller live i app dersom lader ikke har display, løser jo i stor grad dette.

Nattestid kan det være halv pris for å generere trafikk på laderne og tilstøtende servicetilbud. Det gir også mening da det er ledig kapasitet i strømnettet. Det viktigste er at forbruker vet at det er tiden hen opptar pluggen som er avgjørende for hvor dyrt det blir. Enkelt og effektivt!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

 :+1:
Sitat fra: elektro på torsdag 02. desember 2021, klokken 10:12
Tydeligvis er mange, også operatørene, og til og med Elbilforeningen, fastlåst i en bensinpumpe eller hjemmelading- tankegang. Hvor man kun priser volum. Fordi tiden ikke spiller noen rolle. Hurtiglading er i mye større grad en tjeneste.
Når det markedsførres som hurtiglading og lynlading, er det nettopp fordi ladetidtiden før en kan kjøre videre er viktig. Prismodellen burde derfor reflektere dette. Hvor mange elektroner en har flyttet fra anode til katode er mer uvesentlig. (Analogien er kanskje hurtigmat, hvor det er viktigere at det går hurtig, enn at det er mat. ;))
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

På hvilken måte mener du at å sette en pris på tid forenkler noe som helst @elektro?

At mange blander kWt og kW er en ting, men om folk sier de lader 30 kW på bilen så forstår selv den største kverulant hva vedkommende egentlig mente. I tillegg vet man nøyaktig hvor mye man skal betale på forhånd. For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste. Du aner ikke hvor mye det koster å lade til 80% på en hurtiglader dersom tidsaspektet også skal prises.

I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår

Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?

Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA