Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms på dyre elbiler kan være lovstridig

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:55

« forrige - neste »

Jambo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. desember 2021, klokken 00:17
Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 20:28
Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide!
Du regner feil her. Det vi diskuterte var Bilnytts løsning om at alle betaler moms for elbiler, men så får de som kjøpte bil for under 600.000 penger igjen. Det vil si at de som kjøpte for 700.000 eks mva betaler 875.000 inkl mva og får ingenting igjen. Da er mange hektet av.
Beklager, her er det du som har misforstått. Det er snakk om å innføre merverdiavgift på alle elbiler uansett beløp. Og så vil det gis en kontantstøtte på opptil 150000 kr, det tilsvarer merverdiavgiften for en bil til 600000 kr. Det vil si at om bilen koster 700000 uten merverdiavgift, vil man ganske riktig måtte betale 875000, men man får igjen 150000 så bilen kun koster 725000 kr. Da slipper Norge å søke ESA om videre dispensasjon for å få fritatt elbiler for merverdiavgift, og man får innført den ønskede lettelsen i pris for verdien som er under 600000 kr. Alle får kontantstøtte, men man kan ikke få mer enn 150000 kr, som man får når bilen koster 600000 eller mer uten merverdiavgift.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. desember 2021, klokken 00:17
Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 20:28
Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide!
Du regner feil her.

Nei, gjør nok ikke det.

– Løsningen kan være å innføre full moms på alle elbiler allerede fra 1. januar 2023, og samtidig innføre en kontantstøtte til elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser opp til kr 600.000. Det vil si en kontantstøtte på inntil (min utheving) 150.000 kroner, sier Falch Tuverud.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ViktorS

Hvordan vil en slik kontantstøtte fungere?

La oss si feks ved kjøp av en Tesla modell 3, med vinterdekk og hengerfeste, koster i dag ca 400 000 kroner. La og også si at jeg får 400 000 i lån. Så denne bilen har jeg råd til å kjøpe. Hvis man legger på momsen, så blir jo bilen noe dyrere. Men til tross for kontantstøtte, så vil jeg jo ikke ha råd til å kjøpe denne når den da har en utsalgspris på 500 000.... 🤔

Vil kontantstøtten komme ved kjøp av bil, eller etter kjøp av bil ?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Carboy

Sitat fra: ViktorS på søndag 26. desember 2021, klokken 09:25
Hvordan vil en slik kontantstøtte fungere?

La oss si feks ved kjøp av en Tesla modell 3, med vinterdekk og hengerfeste, koster i dag ca 400 000 kroner. La og også si at jeg får 400 000 i lån. Så denne bilen har jeg råd til å kjøpe. Hvis man legger på momsen, så blir jo bilen noe dyrere. Men til tross for kontantstøtte, så vil jeg jo ikke ha råd til å kjøpe denne når den da har en utsalgspris på 500 000.... 🤔

Vil kontantstøtten komme ved kjøp av bil, eller etter kjøp av bil ?


Når det er sagt er det kanskje lurt at de som må strekke seg såpass økonomisk at de må låne 400.000 til kjøp av ny bil til 400.000 kanskje ikke lenger får gjort dette, men i stedet må spare 100.000 til først. Er jo helt villt st folk lan fullfinansiere en bil. Burde vært maks 50-60% belåningsgrad med tsnke på at de første 3 årene går en bil ofte ned 30-40% i pris i «normale» tilstander.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

ViktorS

Sitat fra: Carboy på søndag 26. desember 2021, klokken 09:43
Sitat fra: ViktorS på søndag 26. desember 2021, klokken 09:25
Hvordan vil en slik kontantstøtte fungere?

La oss si feks ved kjøp av en Tesla modell 3, med vinterdekk og hengerfeste, koster i dag ca 400 000 kroner. La og også si at jeg får 400 000 i lån. Så denne bilen har jeg råd til å kjøpe. Hvis man legger på momsen, så blir jo bilen noe dyrere. Men til tross for kontantstøtte, så vil jeg jo ikke ha råd til å kjøpe denne når den da har en utsalgspris på 500 000.... 🤔

Vil kontantstøtten komme ved kjøp av bil, eller etter kjøp av bil ?


Når det er sagt er det kanskje lurt at de som må strekke seg såpass økonomisk at de må låne 400.000 til kjøp av ny bil til 400.000 kanskje ikke lenger får gjort dette, men i stedet må spare 100.000 til først. Er jo helt villt st folk lan fullfinansiere en bil. Burde vært maks 50-60% belåningsgrad med tsnke på at de første 3 årene går en bil ofte ned 30-40% i pris i «normale» tilstander.

Ja, men det er en annen diskusjon. Og du svarte heller ikke på spørsmålet mitt 😅
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

arthur

Hvordan vil en ordning som ikke er innført, snaut nok foreslått av noen, fungere i praksis overfor en låneinstitusjon? Godt spørsmål, har du flere?

Dog tør jeg våge den påstand at også låne institusjonene vil være klar over, og inneforstått med, de regler/ordninger som vil kunne komme og ta hensyn til disse ved behandling av en mulig lånesøknad så dette ordner seg nok!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

olemars

Kan se for meg at myndighetene tar en svensk en og krever at du eier bilen en viss minimumsperiode før du får tilbakebetalt noe.

Carboy

Sitat fra: olemars på søndag 26. desember 2021, klokken 12:54
Kan se for meg at myndighetene tar en svensk en og krever at du eier bilen en viss minimumsperiode før du får tilbakebetalt noe.

Jeg tror de også ser til andre land sine løsninger.
Og dermed blir vi nok «kvitt» elbilflippere også.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Ehh, er ikke alle de "brukte" elbilene som selges her i landet flippet etter noen måneders eiertid og tilbakebetaling funnet sted?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carboy

Med flipping mener jeg selges direkte videre uten særskilt bruk og ofte med mål om høyere pris enn de selv gav for bilen.

Personlig har jeg i snitt byttet bil en gang pr år siden jeg fikk lappen, men de fleste av de har gått i betydelig minus. Noen få har jeg klart å få i cirka 0 eller litt pluss, men det har vært tilfeldigheter og uten å mene det på forhånd. Å ha en bil i 6-12 mnd og bruke den normalt regner ikke jeg wom flipping, men heller å eie en bil i kort periode.

Det kan ofte være behov som endres på slike tidsrom, f eks at man plutselig får et barn eller to eller man kan bli skilt eller miste jobben. Så det å ha en støtte etter 6 mnd er nok lenge nok krav til eierskap for å utbetalt støtte.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Sitat fra: Carboy på søndag 26. desember 2021, klokken 17:31
Med flipping mener jeg selges direkte videre uten særskilt bruk og ofte med mål om høyere pris enn de selv gav for bilen.

Er det ikke omtrent hva som skjer med disse importbilene som ikke er kjørt omtrent og selges videre med fortjeneste så snart skatten er tilbakebetalt? Med andre ord var formålet med kjøpet å selge videre med fortjeneste = flipping?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#41
Sitat fra: arthur på søndag 26. desember 2021, klokken 07:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 26. desember 2021, klokken 00:17
Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 20:28
Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide!
Du regner feil her.

Nei, gjør nok ikke det.

– Løsningen kan være å innføre full moms på alle elbiler allerede fra 1. januar 2023, og samtidig innføre en kontantstøtte til elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser opp til kr 600.000. Det vil si en kontantstøtte på inntil (min utheving) 150.000 kroner, sier Falch Tuverud.

Øh, jo absolutt. Du tar feil. Du skrev: "Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000?" . Den økningen du her skisserer er på 3,57% ettersom 25.000 delt på 700.000 * 100 er 3,57%. Dersom du i dag betaler 700.000 så må du gange beløpet med 1,25 for å få bilpris inklusiv merverdiavgift. Og som du selv viser så er det kun biler opp til 600.000 som skal få noe i kontantstøtte. Så at biler som i dag koster 700.000 skal koste 725.000, som du skrev, er feil. Full moms vil gi en pris på 875.000.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Poenget er vel hva man til slutt ender opp med å betale for bilen etter at man har betalt moms og fått tilbake det meste av denne, 25% av en pris på opptil 600.000? Fortsatt uklart?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. desember 2021, klokken 08:50
Og som du selv viser så er det kun biler opp til 600.000 som skal få noe i kontantstøtte. Så at biler som i dag koster 700.000 skal koste 725.000, som du skrev, er feil. Full moms vil gi en pris på 875.000.
Du leser forslaget feil. Det står at refusjonen er begrenset oppover til en sum som tilsvarer momsbeløpet av en bil til nettopris 600.000,-. Det står ikke at biler som koster over dette ikke får noen refusjon.
Sitat...samtidig innføre en kontantstøtte til elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser opp til kr 600.000
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

...ser ut til at jeg tok feil der...Det var jo noe dritt...men bra de ikke kapper føttene av de som akkurat kommer over 600.000, om dette "kanskje i Finansdep. skuff"-forslaget blir vedtatt.

Foreslår at Tuverud neste gang sier:
– Løsningen kan være å innføre full moms på alle elbiler allerede fra 1. januar 2023, og samtidig innføre en kontantstøtte til alle elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser bilens pris opp til kr 600.000. Det vil si en kontantstøtte på inntil 150.000 kroner, sier Falch Tuverud.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA