Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms på dyre elbiler kan være lovstridig

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:55

« forrige - neste »

Hideyowife

Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

hELgenen

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 18. november 2021, klokken 14:56
Mon tro om det blir "moms" på pendlerboliger.  :angel:

Noen her inne kan sikkert melde flytting til bilen. Mulig det blir et saftig pendlerfradrag av slikt......

trondhla

Fin Dep har en liten "workaround" for å innføre differensiert MVA satser som følger:

Departementets løsning kan være å innføre full moms på alle elbiler allerede fra 1. januar 2023, og samtidig innføre en kontantstøtte til elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser opp til kr 600.000.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10380

Electric cars in Norway

#18
Sitat fra: trondhla på mandag 29. november 2021, klokken 11:56
Fin Dep har en liten "workaround" for å innføre differensiert MVA satser som følger:

Departementets løsning kan være å innføre full moms på alle elbiler allerede fra 1. januar 2023, og samtidig innføre en kontantstøtte til elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser opp til kr 600.000.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10380

Takker trondhla :+1:  denne nyheten hadde jeg ikke fått med meg... i valget mellom pest&kolera så er vel ikke dette det verste.... men jeg mener vi skal ha null avgifter på fornybar helt til vi når målet vårt om utslippsfritt nybilsalg i 2025.

Jeg mener også at det det setter de overordnede klimamålene i fare. Norge forpliktet seg til å redusere utslippene av klimagasser med minst 50 prosent og opp mot 55 prosent i 2030. Da kan vi like godt ha avgiftsfrihet på elbiler og ingen bomavgifter og forsatt kollektivbil felt kjøring og gratis parkering frem til dette er nådd. Først da er vi sikre på å klare dette målet. Men det er nå bare min mening da...

arthur

Hvor stor andel av elbilene som selges i dag koster fra 600.000 og oppover? Jeg vet ikke svaret, men vil tro under fem prosent?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Syklist

Ville være naturlig med en vekt- og forbrukskomponent også.

Skal overdimensjonerte pick-up'er som Rivian og Cybertruck slippe unna med mindre avgifter enn hypereffektive doninger som Lightyear One og Aptera?
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

#21
Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 14:06
Hvor stor andel av elbilene som selges i dag koster fra 600.000 og oppover? Jeg vet ikke svaret, men vil tro under fem prosent?

En får i hvert fall mye bra elbil under 600.000. Men virker som det er mye synsing fra sjefsredaktøren fra Bilnytt. Dersom hans løsning velges kappes fort hendene av de over 600.000 med full mva for hele bilprisen når bilen koster over 600.000. Da ville en sett masse tilpasninger for å komme rett under den grensen. Audi e-tron kunne f.eks. leveres uten matrix lys, og dagen etter kjøp kan den nye eieren kjøpe oppgradering osv.
En Audi e-tron 55 sport til 726.000 blir plutselig kostende 907.500...da vil ingen kjøpe den...med mindre Audi kutter Norges-tillegget kraftig.

Intensjonen har vel bare vært at andelen av kjøpsprisen over 600.000 skulle ha mva.

De som har lyst på ny elbil over 600.000 bør uansett hoppe i det før 2022 ebber ut....f.eks Hongqi-E-HS9...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#22
 :+1: arthur, syklist, walk or drive..

Men jeg mener at prinsipielt så bør det ikke komme avgifter....

Men når det er sagt så er jeg helt enig at "De som har lyst på ny elbil over 600.000 bør uansett hoppe i det før 2022 ebber ut...."

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. desember 2021, klokken 14:36
:+1: arthur, syklist, walk or drive..

Men jeg mener at prinsipielt så bør det ikke komme avgifter....

Men tror ikke SV & co klarer å stå stille og se på at "super-rikinger" som har råd til bil til hele 650.000 skal bli "subsidiert av staten" til å kjøpe en trygg familiebil. Det vil nok gjøre for vondt i misunnelses-genet.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat

Men tror ikke SV & co klarer å stå stille og se på at "super-rikinger" som har råd til bil til hele 650.000 skal bli "subsidiert av staten" til å kjøpe en trygg familiebil. Det vil nok gjøre for vondt i misunnelses-genet.

ToWalkOrDrive :+1:
Spot on!

turfsurf

Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 14:06
Hvor stor andel av elbilene som selges i dag koster fra 600.000 og oppover? Jeg vet ikke svaret, men vil tro under fem prosent?
Nærmere 20% når jeg summerte kjapt. Etron, etron-q4 (litt over og under der), etron-gt, Taycan, I-Pace, EQC, iX3, iX, i4, ES8, XC40, Honqi, TMX, TMS. Utgjorde 25000 av 125000 solgte ved en kjapp sjekk. Og så kan man fint få både Mach-e, iD.4, iD.5 og Enyaq og TMY til å koste over 600k. EQV og den type biler og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide! 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carboy

#27
Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 20:28
Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide!

Folk som kjøper biler i prisklasser godt over 600.000 bryr seg gjerne ikke like mye om de bilene som finnes fra 600.000 og nedover. I alike prisklasser finnes det fine biler, men ikke biler for de som er vant til premiumbiler som f eks Taycan, EQS, tildels e-tron og nå BMW iX.
Det som vil skje med innføring av 25% mva f eks på en typisk familie-suv som BMW iX til 800-1,2 mill og fjerne elbilfordelene, kombinert med høye strømpriser etc vil være at flere velger en bensin eller dieselbil i disse prisklassene, noe politikerne ikke ønsker. Så da blir det nødvendig å favorisere elbilene også i disse prisklassene dersom det skal være et skifte over til elektrisk bilpark.

For hva er poenget med å vente i 2 år på en elektrisk Range Rover når man mye lettere får tak i en diesel eller bensin? Uansett nyere brukt er ofte greit å få tak i. Kanskje hybrid også, spesielt dersom det ikke lønner seg å velge elektrisk i noe særlig stor grad opp mot eventuelle ulemper som folk måtte synes de har med en elbil? For mange har dieselbil eller bensinbil fortsatt klare fordeler med både rekkevidde og å hastighet med å fylle opp tanken, enten vi vil eller ikke.

Avgift der vil føre til at flere av de velstående velger seg en dieselbil til hytta, og kanskje en elbil til under 600.000 til hverdags/bybruk. Eller de venter med å selge dieselbilen og bruker kanskje den i stedet fordi de ikke ser like stort poeng med å velge elektrisk.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Sitat fra: Carboy på lørdag 25. desember 2021, klokken 13:44
Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 20:28
Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide!
Det som vil skje med innføring av 25% mva f eks på en typisk familie-suv som BMW iX til 800-1,2 mill og fjerne elbilfordelene, kombinert med høye strømpriser etc vil være at flere velger en bensin eller dieselbil i disse prisklassene, noe politikerne ikke ønsker.

Om denne gruppen da heller kjøper en bensinbil så får de heller gjøre det da? De utgjør uansett et lite og i det store og hele nokså uinteressant mindretall, en gruppe som jo viser seg å være kjipesen i egen høye person som lite bryr seg om klima eller miljø, kun egen lommebok. Problemet løses uansett på sikt ved at det ikke vil produseres nye biler av den type de da heller vil velge!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 24. desember 2021, klokken 20:28
Og gjør det virkelig noe om en elbil som i dag koster 700.000 muligens vil koste "hele" 725.000? Plenty av biler som dekker alle reelle behov som ikke koster mer en 600.000, men for all del; kos dere med dette idiotisk misunnelse argumentet som noen her bruker i tide og ikke minst i utide!
Du regner feil her. Det vi diskuterte var Bilnytts løsning om at alle betaler moms for elbiler, men så får de som kjøpte bil for under 600.000 penger igjen. Det vil si at de som kjøpte for 700.000 eks mva betaler 875.000 inkl mva og får ingenting igjen. Da er mange hektet av.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA