Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms på dyre elbiler kan være lovstridig

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:55

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Moms på dyre elbiler kan være ulovlig :+1:

Ja, det sier en klok mann på NRK TV akkurat nå. Dagsnytt 18. Se selv live og det ligger nok i NRK spilleren arkivet senere også.

Han er fra Regnskap Norge og de mener det bryter med ett femti års prinsipp knyttet til moms... innføring av moms på det over 600' er ikke lov...osv..

Hva mener dere som har sett TV innslaget?

Kan vi ikke bare vente med hele dette moms opplegget. Elbiler kan da være moms fritt i enda mange år fremover. Her har elbil foreningen en meget god holding....2025 målet er jo det viktigste... https://elbil.no/jonas-bommer/

hELgenen

Da blir det moms på alle elbiler da...enkel logikk

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

AP representanten står på Hurdalserklæringen på å iverksette moms over 600'


hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 28. oktober 2021, klokken 19:06
Sitat fra: hELgenen på torsdag 28. oktober 2021, klokken 19:04
Da blir det moms på alle elbiler da...enkel logikk

hELgenen :+1: Håper du tar feil..

Håper jeg også,men poenget var såre enkelt at samme vare kunne ikke ha moms og ikke moms gitt kun ulik pris.
Så enten måtte alle ha momd eller ingen...Da er det jo lett å se hvor det bærer... Men vi får bare avvente å se...likte dog ikke at noen påstår at 600k grense er ulovlig...Det er slik som kan brukes for å innføre en felles moms sats på alle elbiler

E-Trond

Sitat fra: hELgenen på torsdag 28. oktober 2021, klokken 19:04
Da blir det moms på alle elbiler da...enkel logikk

Ja,og det håper jeg virkelig de gjør...gradvis!
Det er den eneste logiske løsningen.
Å innføre gradvis økende moms på alle elbiler.
5% ved årsskiftet,og som øker 5% hvert år til man er oppe på 25%
Problem solved!
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:30
Å innføre gradvis økende moms på alle elbiler.
5% ved årsskiftet,og som øker 5% hvert år til man er oppe på 25%
Husker det var snakk om dette for noen år tilbake. Da mener jeg det kom opp at EU ikke tillater differensierte MVA satser uten videre. Fant noe på wikipedia, så ta det med en klype salt:

"EUs felles regelverk for merverdiavgift er fastsatt i direktiv 2006/112/EF. Direktivet fastsetter blant annet at ingen medlemsland kan sette den generelle satsen i merverdiavgiften lavere enn 15 % (artikkel 97). Direktivet åpner for at medlemslandene kan benytte inntil to reduserte satser for enkelte nærmere bestemte varer og tjenester (artikkel 98), men de reduserte satsene ikke kan settes lavere enn 5 % (artikkel 99). "
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: E-Trond på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:30
Å innføre gradvis økende moms på alle elbiler.
5% ved årsskiftet,og som øker 5% hvert år til man er oppe på 25%
Problem solved!
Helt enig - en forutsigbar plan er toppers.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Fordelen med å være politiker at du kan bestemme noko uten å måtte ta følgene for det..
Ein må jo forutsette at MVA loven endres tilsvarende om diffrensiert MVA skulle bli innført, samt ALLE regnskapsystem må endres, det er nok mest det Regnskap Norge er redd for, ingen ubetydelig kostnad det.

EU godtar nok det Norge kjem med; iallefall nokre år til.
Altternativet er jo "bonus" (20% opptil 600 000) eller andre tilbakebetalingsordninger med dei ulemper det medfører, det er jo slik det er gjort i Eu i dag.

SHN

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 06:53
Sitat fra: E-Trond på torsdag 28. oktober 2021, klokken 22:30
Å innføre gradvis økende moms på alle elbiler.
5% ved årsskiftet,og som øker 5% hvert år til man er oppe på 25%
Husker det var snakk om dette for noen år tilbake. Da mener jeg det kom opp at EU ikke tillater differensierte MVA satser uten videre. Fant noe på wikipedia, så ta det med en klype salt:

"EUs felles regelverk for merverdiavgift er fastsatt i direktiv 2006/112/EF. Direktivet fastsetter blant annet at ingen medlemsland kan sette den generelle satsen i merverdiavgiften lavere enn 15 % (artikkel 97). Direktivet åpner for at medlemslandene kan benytte inntil to reduserte satser for enkelte nærmere bestemte varer og tjenester (artikkel 98), men de reduserte satsene ikke kan settes lavere enn 5 % (artikkel 99). "

Jeg mener å huske at årsaken til at Danmark innførte MVA igjen på elbiler, var at de ikke kunne differensiere MVA. Dette er noen år siden, så regelverket kan ha blitt forandret siden da. Danmark er blitt brukt som skrekkeksempel på hvordan det går når man innfører MVA på elbiler. (Full stopp)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

E-Trond

Danmark sin måte var nok ingen god løsning nei...👎
Men burde jo være en løsning der alle må bidra,men uten at det fører til at ei bestemt gruppe får svi.
Siden dette er i en overgangsfase så må det
være mulig å søke unntak fra et regelverk i en tidsbegrenset periode.
Vil tro at tilbakebetaling av innbetalt moms fører til et langt større byråkrati enn differensiering av moms.

Synes også at disse midlene bør brukes i all hovedsak til å øke muligheter og støtte for destinasjonslading.
Da kan man jevne ut effektopper ved å spre strømforbruk ut over flere timer.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

DagfinnN

Sitat fra: Rævedilter på fredag 29. oktober 2021, klokken 08:34
Ein må jo forutsette at MVA loven endres tilsvarende om diffrensiert MVA skulle bli innført, samt ALLE regnskapsystem må endres, det er nok mest det Regnskap Norge er redd for, ingen ubetydelig kostnad det.
Nei - alle regnskapssystemer må ikke endres. Alle moderne regnskapssystemer har systemsetting for å justere mva-satser helt fritt, ofte koblet til et begrep som kalles "momskoder". Kontoplanen kobles mot denne nye momskoden og vips så funker det. Ingen omprogrammering er nødvendig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric cars in Norway

Ser nå at også TEK.no skrev om dette den 22.10.21.

Bra at denne diskusjonen kommer opp på den skattepolitiske agenda. Og jeg synes Elbilforeningens Unni Berge treffer spikern på hodet! Se under.

Kopi og lenke under:

– Bryter med prinsippene i mva-lovgivningen
Også bransjeforeningen for regnskapsførere, Regnskap Norge, har store innvendinger mot den foreslåtte elbilmomsen.

– Forslaget vil skape utfordringer for selgere, kjøpere og myndighetene selv. Intensjonen i forslaget er forståelig. Problemet er at dette bryter med de prinsippene vi har hatt i merverdiavgiftslovgivningen siden 1970. Vårt klare råd er å enten fortsette med dagens mva-fritak, eller innføre merverdiavgift på hele salgssummen på elbiler, sier administrerende direktør Rune Aale-Hansen til Bilnytt.

Han påpeker at det ikke finnes «hybridløsninger» i moms-lovgivningen der samme vare både er unntatt moms og momspliktig på samme tid, og lanserer en rekke problemstillinger som må utredes - blant annet hvordan man skal beregne moms på leasing av elbiler over 600.000 kroner.

Det samme peker Elbilforeningens Unni Berge på.

– Å innføre toppmoms er ikke rett fram og bør derfor ikke skje i en budsjettforhandling over natta. Det er for eksempel vanskelig å se for seg hvordan toppmoms skal organiseres i leasingmarkedet, som utgjør om lag 45 prosent av nybilsalget. Elbilforeningens råd er derfor å først utrede hvordan toppmoms kan innføres uten å ødelegge konkurransekraften til elbil, og en slik utredning bør gjøres i 2022, sier hun.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqWkAg/saa-mye-vil-regjeringens-momsforslag-ha-aa-si-for-elbilprisene

batterimannen

Utsetter moms på dyre elbiler
Den nye regjeringen foreslår ikke å innføre moms på elbiler som koster over 600.000 kroner.

https://motor.no/aktuelt/regjeringen-utsetter-moms-pa-dyre-elbiler/211998
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA