Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viktige oppdateringer til Ioniq 5

Startet av FThorsen, torsdag 28. oktober 2021, klokken 10:58

« forrige - neste »

FThorsen

Etter å ha surfet i noen tyske forum kom jeg over en lenke til Hyundai Tyskland hvor man kan sjekke om det er noen recalls eller ting som må/skal fikses på bilen basert på VIN. Det var det hos meg;


  • Check coolant loss and, if necessary, replace coolant pump, IONIQ 5 (NE)

  • Update Motor Control Unit (MCU), IONIQ 5 (NE EV)

  • Lane Keeping Assist (LKA), Driver Assistance System (ADAS) and Electronic Steering

Coolant pump problem er nok det Tesla Bjørn og Kris har opplevd på demo bilene de har testet med. Ettersom jeg også har feil dekktrykksensor tenker jeg at jeg venter med å fikse tingene over før disse er kommet inn.
Lenken er; https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen/#/
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Skeptikeren

Tar tid med disse sensorene, har fått time for softwareoppdatering og to kampanjer.

FThorsen

Jeg klarte visst ikke å vente, så jeg har booket time til i morgen. Mulig jeg skal ringe ned først for å være sikre på at de har alt klart.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

icreate


Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: FThorsen på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:46
Jeg klarte visst ikke å vente, så jeg har booket time til i morgen. Mulig jeg skal ringe ned først for å være sikre på at de har alt klart.

Har det fungert? Min HI5 vingler som en sprettball mellom høyre og venstre veistriper, og er rimelig brutal i 'kjørehjelpen' sin.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

ProsjektX

#5
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 17. november 2021, klokken 14:52
Sitat fra: FThorsen på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:46
Jeg klarte visst ikke å vente, så jeg har booket time til i morgen. Mulig jeg skal ringe ned først for å være sikre på at de har alt klart.

Har det fungert? Min HI5 vingler som en sprettball mellom høyre og venstre veistriper, og er rimelig brutal i 'kjørehjelpen' sin.
Svært nysgjerrig på denne selv. Etter hva jeg leste i et utenlandsk forum hjalp det ikke. Har time selv om en uke for å få det oppdatert ihvertfall så får jeg se.

Dette må vel være det mest kritiske problemet. har hatt opplevelser som f.eks
* Oscillasjon! hvor bilen vingler raskt frem og tilbake innenfor feltet på motorvei i 110km/t... og slet med å holde stø kurs
* Noen steder med langsgående asfaltskjøter så følger bilen asfalskjøtene istedet for vegmerking, veldig interessant når det er smale felt med skjøter og bilen jager deg innenfor en skjøt og en kantmerking f.eks
* motgående trafikk på smale veier, som kanskje ligger litt langt mot midtfeltet, veldig artig når bilen plutselig vrenger deg inn mot møtende trafikk når du ligger mot høyre kant for å ha grei plass
* sneiet en brovange en gang. aner ikke hva bilen trodde var merking her, men ihvertfall faretruende nær ved å treffe brovangen når bilen vrengte til høyre mot den

Når sikkerhetssystemet er en sikkerhetsrisiko
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 18. november 2021, klokken 08:49
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 17. november 2021, klokken 14:52
Sitat fra: FThorsen på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:46
Jeg klarte visst ikke å vente, så jeg har booket time til i morgen. Mulig jeg skal ringe ned først for å være sikre på at de har alt klart.

Har det fungert? Min HI5 vingler som en sprettball mellom høyre og venstre veistriper, og er rimelig brutal i 'kjørehjelpen' sin.
Svært nysgjerrig på denne selv. Etter hva jeg leste i et utenlandsk forum hjalp det ikke. Har time selv om en uke for å få det oppdatert ihvertfall så får jeg se.

Dette må vel være det mest kritiske problemet. har hatt opplevelser som f.eks
* Oscillasjon! hvor bilen vingler raskt frem og tilbake innenfor feltet på motorvei i 110km/t... og slet med å holde stø kurs
* Noen steder med langsgående asfaltskjøter så følger bilen asfalskjøtene istedet for vegmerking, veldig interessant når det er smale felt med skjøter og bilen jager deg innenfor en skjøt og en kantmerking f.eks
* motgående trafikk på smale veier, som kanskje ligger litt langt mot midtfeltet, veldig artig når bilen plutselig vrenger deg inn mot møtende trafikk når du ligger mot høyre kant for å ha grei plass
* sneiet en brovange en gang. aner ikke hva bilen trodde var merking her, men ihvertfall faretruende nær ved å treffe brovangen når bilen vrengte til høyre mot den

Når sikkerhetssystemet er en sikkerhetsrisiko

Ringte forhandler i går, Mobile Kjeller. De visste absolutt ingenting om dette, ikke engang at bilen oppfører seg sånn. Det eneste jeg har klart å finne ut, er at dersom jeg slår av 'selvstyringen' med knappen på rattet så blir det litt bedre.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

power59

Synes disse systemene fungerer godt på min - selvstyring er virkelig avstressende i kombinasjon med adaptiv cruisekontroll ved kjøring etter landevei med god oppmerking. Fungerer også forbausende godt under dårlige lysforhold som normalt er krevende for ethvert kamera.

Er problemene som beskrives ovenfor permanente? - eller oppstår de sporadisk?  Både "lane keep" og "lane follow" (selvstyring) er avhengig av at kameraet har klar sikt. Skitt og regn på ruta, dårlige lysforhold og reflekser fra lyskilder vil forvirre og deaktivere systemet.

Har man forstått forskjellen på de to systemene "lane keep assist" og "lane follow assist"?

"lane keep" systemet aktivereres automatisk når bilen startes og virker når bilen passerer 60 km/h. Systemet kan være irriterende på smalere svingete veier hvor det kan ta tak i bilen som beskrevet ovenfor når man nærmer seg høyre eller venstre stripe. Systemet kan deaktiveres/modifiseres fra skjermmenyen - eller ved å holde inne "lane follow" knappen (den med ratt på) på rattet i mer enn 2 sek. På smalere svingete vei uten midtstripe foretrekker jeg som regel "lane keep" deaktivert.

"lane follow" (selvstyring) systemet aktiveres ved et kort trykk på "lane follow" knappen på rattet. Systemet virker i alle hastigheter og forsøker å holde bilen midt i feltet. Systemet deaktiveres uten varsel når det mener at det ikke har kontroll på situasjonen. Det gjør at systemet ikke kan overlates til seg selv. En må alltid ha en hånd på rattet og et våkent øye for forholdene fremover. Etterhvert blir dette nærmest en vane hvor man knapt merker at man veksler mellom at bilen og en selv sporadisk styrer.

Min erfaring er at systemene ikke egner seg over alt alltid - med de er generelt avstressende og gode - særlig etter godt oppmerket vei som ikke er alt for svingete i forhold til farten.

e-h

Har i teorien fått oppdatert software på min bil og vinglingen eller hva man skal kalle det skjer nå med lavere frekvens. Lane keep er også mindre brå og hardhendt mener jeg. Har ikke hatt store problemer med dette tidligere, så min følelse bærer sikkert preg av dette.

Dessverre er det kommet diverse HDA feil og filskiftsassistent feil etter å ha fått ny software og selv installert siste kart og info-software. Tipper det er relatert til kart da dem skjer på samme sted hver eneste gang.

Jebba

Har ikke bilen over-the-air updates som Tesla?

Skeptikeren

Ikke enda. Hyundai svarte meg i dag at det var planlagt ferdig før jul, men kunne forekomme forsinkelser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA