Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som har fått bil.

Startet av edyrli, torsdag 28. oktober 2021, klokken 10:19

« forrige - neste »

edyrli

For meg som ikke har eid "premium" biler før er bilen ekstremt bra, og jeg har ikke noe å utsette på den annet enn software. Gode seter, god støydemping, tight og fin på styringen, godt sammenskrudd og helt enomt med krefter.
Jeg har ikke gjort noen nøyaktige rekkevidde tester nå i hørstværet men ser ut som den nok er noe under 400km wltp. Blir spennende å se om den drar mindre strøm med vinterdekkene som er 20 tommere.

Av software issues så kan jeg nevne:
Manglende navigasjon men jeg har installert et annet kart som fungerer ok offline.
Ingen internet til eget bruk via innebygget sim.
Jeg får ikke delt internett fra iPhone da det ser ut til at bilen ikke støtte WPA3.
Ingen Apple CarPlay.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

MightyCalves

Hvordan er anlegget? Var heeelt elendig i testbilen jeg prøvde.
Det og den plagsomme lyden under 30km/t er skikkelig turn-offs fra en ellers meget flott bil. (Samt at lane keep assisten spilte ping-pong)

edyrli

Lydanlegget låter bra når man slår av lydeffekter. Det stod innstilt på concert stadium eller noe sånt. Dab har elendig lyd. Det ble best når jeg installerte Spotify på skjermen sånn jeg slapp tap over bluetooth.
Lane assist lager ikke lyd på min meg gir er liten vibrasjon i rattet.
Lyden under 30 er høy og plagsom ja. Men fra juni i år har dette blitt påbudt. Skjønner hensynet til fotgjengere med trodde også man ønsket mindre lydforurensning.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Vaduz

Litt på siden, er det noen andre enn Norge som har DAB? Eller tenkte resten av verden at «vi strømmer det bare»? Er det derfor DAB ofte mangler eller er dårlig?

Daniel_0007

Sitat fra: Vaduz på søndag 31. oktober 2021, klokken 19:50
Litt på siden, er det noen andre enn Norge som har DAB? Eller tenkte resten av verden at «vi strømmer det bare»? Er det derfor DAB ofte mangler eller er dårlig?

De fleste land i europa har dab men i motsetning til Norge så har ikke de skrudd av fm nettet. dab er gammel teknologi som ikke burde satsa på når fm nettet ble skrudd av, internett radio som er fremtiden.
Model 3 2019 LR Rwd

elkl

Vi har hatt vår BYD Tang siden starten av Oktober. Jeg leser i flere medier at det er solgt over 1000 modeller i Norge allerede, men må si jeg ikke har sett mange på veien enda. Mulig vi var heldige og fikk rask levering, mens mange fortsatt venter på sin?

Kort oppsummert er samboer og jeg begge godt fornøyde. Hengerfeste og det vi hadde igjen av bestilt ekstrautstyr ble levert/ettermontert av forhandler for 2 uker siden også. Det vi har av påpekninger er jo software som ikke er helt ferdigutviklet per dags dato, men selv med nåværende funksjonalitet møter det vårt behov. Jeg har ikke hatt problemer med å koble bilen på delt internett fra iPhone, og vi får da Google Maps til å fungere fint.

Jeg har heller ikke gjort en ordentlig rekkeviddetest, men vi har allerede kjørt over 2000 km, inkludert en tur på fjellet i minusgrader, og med 20 tommer vinterhjul virker en rekkevidde på +- 400 å være realistisk. Det jeg har sett av tester fra f.eks nybiltester og elbil.no tilsier vel rekkevidden også å være nord for 400 km med 22-tommer hjulene i litt varmere vær.

Vi gleder oss til appen er ferdig da.  :D

-
Elkl

Daniel_0007

Vel 1000 er kanskje solgt men bare 500 registrert, tipper resten er nok på vei over. Føler blir litt feil å si over 1000 solgt når bare halvparten har fått bilen.
Model 3 2019 LR Rwd

1Ampera

Sitat fra: Vaduz på søndag 31. oktober 2021, klokken 19:50
Litt på siden, er det noen andre enn Norge som har DAB? Eller tenkte resten av verden at «vi strømmer det bare»? Er det derfor DAB ofte mangler eller er dårlig?

Andre land, som Italia, Tyskland, Storbritannia, Nederland og Danmark, med et stort utbygd DAB-sendernett har fremdeles en betydelig del lytting på FM-radio og har ikke vedtatt nedstengning av FM-nettet.

Sveits er som Norge godt utbygget med digital radio. De har bygget DAB-nettet til 99,5 prosent av befolkningen.

Norge har DAB+

DAB benytter MPEG 1 lag 2 bitreduksjon med 48 kHz sampling og MPEG 2 lag 2 med 24 kHz sampling
DAB+ benytter MPEG 4 HE-AAC bitreduksjon med 48, 32, 24 eller 16 kHz sampling
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Discoking

Jeg har nettopp fått ny bil, og jeg må si at jeg er veldig imponert. De har softwareoppdatert anlegget, så nå er lyden blitt ganske så bra nå. Kunne ønske meg ennå litt mer bass, men absolutt godkjent. De har litt optimalisering å gå på når det gjelder DAB og BT kvaliteten, håper de forbedrer det ytterligere, men rett fra spotify installert i bilen så er lyden absolutt godkjent nå. Ellers så synes jeg ikke bilen står tilbake for tysk premium kvalitet i interiøret eller kjørefølelsen. Styringen syntes jeg ble veldig bra i "sport" som må settes inne i menyen (ikke sport/eco bryteren).

Fjernlysene derimot, virker til å være ganske dårlige. Noen andre som mener det samme?

Hjulstøy var litt irriterende på motorvei med 22" sommerhjul som var på demobilen, men med 20" vinterhjul som jeg fikk levert på min bil, så er dekkstøy helt fraværende, selv i motorveihastigheter og grov asfalt. Fant ut at sommerdekkene ikke har interndemping (skumgummi) slik som bl.a. tesla har, samt at sideveggene er veldig stive, og man da får forplantningsstøy. Så derfor tror jeg at jeg kommer til å kjøpe mykere sommerdekk med interndemping før sesongen.

Det skal være varme i setene bak, men jeg har ikke kunnet finne noen knapper, hverken fysiske eller i software for å slå dem på. Noen som vet hvordan?

Kjell Leaf

Dessverre har setevarmen bak blitt fjernet av en eller annen grunn. Det var på den første demobilen jeg kjørte, så det er veldig synd. Selv den 8 år gamle Leafen min har varme i baksetet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

egniii

Jeg har nå fått testet ut Tang i over ett døgn og denne har virkelig vokst på meg. Bilen virker veldig godt bygd og er tight og fin med god komfort. Har dere som har fått bil, funnet en løsning som fungerer smertefritt for å få internett tilgjengelig i bilen, slik at bilen kobles opp automatisk? Et usb modem med Sim f.eks? Jeg brukte delt internett fra telefon for å få spotify appen til å fungere, men plagdes med at jeg måtte inn i settings i bilen hver eneste gang jeg skulle ut i bilen, for å koble opp nettverket på nytt igjen. Når det gjelder anlegget så har det visst nylig kommet en software oppdatering som skal bedre lyden i høytalerene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA