Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange vindturbiner trengs det for å forsyne en helelektrisk norsk bilpark?

Startet av automat, onsdag 27. oktober 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

automat

Dette temaet opptok Carl I. Hagen så mye at han stilte følgende spørsmål i Stortingets spørretime:
Hvis alle fossilbiler i Norge ble erstattet av el-biler som skulle lades bare fra fornybar strøm fra de største og mest moderne vindturbiner, hvor mange slike turbiner måtte da bygges?

Og svaret fra Olje- og energiministeren var:

104 vindturbiner til havs.

Eller

302 vindturbiner på land.

Jeg mistenker at svaret ikke var helt det Hagen ønsket seg.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=86060&fbclid=IwAR1D0mZY-YaZg5onvoGhoDmHB37UFS_mSNcqX8c6nGZhcZZdgGHXjxBDTmc
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på onsdag 27. oktober 2021, klokken 20:56
Dette temaet opptok Carl I. Hagen så mye at han stilte følgende spørsmål i Stortingets spørretime:
Hvis alle fossilbiler i Norge ble erstattet av el-biler som skulle lades bare fra fornybar strøm fra de største og mest moderne vindturbiner, hvor mange slike turbiner måtte da bygges?

Og svaret fra Olje- og energiministeren var:

104 vindturbiner til havs.

Eller

302 vindturbiner på land.

Jeg mistenker at svaret ikke var helt det Hagen ønsket seg.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=86060&fbclid=IwAR1D0mZY-YaZg5onvoGhoDmHB37UFS_mSNcqX8c6nGZhcZZdgGHXjxBDTmc

Tror ikke regnestykket er rett - som så ofte før sender disse byråkratene som jobber for politikerne inn spørsmål
til fag etater som så gir et svar.

Her er mitt grove enkle regnestykke :

Vi har 2823543 personbiler i Norge
Hver bil kjører ca 12.000 km i snitt - eller 1200 mil
Forbruket på elbil i snitt kan vi sette til 2.0 kwh/mil

Da har vi et årsforbruk : 2823543 x 2.0 x 1200 = 6776503200 kwh/år (6.7 TWh pr år)

Så henter jeg tall her :

https://www.nve.no/energi/energisystem/vindkraft/

Som da gir at hver vindmølle har en installert effekt på 3.4 MW og en brukstid på
3274 timer.

Nå vil nok aldri vindmøllene produsere 100% i hver driftstime - de har en power curve som produserer omtrent fra 4-5 m/s og opp til ca 20-22 m/s

Om vi sier at møllene klarer å levere 80% av hva som er mulig i snitt på disse 3724 timene har vi:

0.8 x 3274 x 3400 = 8905280 kwh/mølle

Så tar vi enkelt :
6776503200 / 8905280 = 760 vindmøller.

Vi trenger nok mer enn som så også fordi dette er kun energien man trenger og forutsetter at energien
man trenger fra vindmøllene er tilgjengelig når man har behov. Det er nok heller ikke tilfelle.
For vannkraft kan vi bruke vind kraft til å pumpe vann opp i magasiner for på den måten å lagre energi
til når vi har bruk for det. Det koster nok et sted mellom 20-30% i tapt energi. Så
tallet er nok større enn 760 vindmøller også

Om vi regner på en annen måte og bruker tallene fra NVE:

Totalt energi produsert fra vind : 9.9 Twh
Totalt antall møller : 1164
Energi pr. mølle : 8505154.639 kwh

Så tar vi 6776503200  /  8505154.639 = 796 møller

Men poenget med at energien ikke nødvendigvis er der når vi trenger den - står seg - så uansett må vi lagre
den unna når det blåser for å bruke den senere - og da trenger vi nok egentlig flere enn 796 møller.

Men så voldsomt ekstreme tall er det jo ikke......







automat

Hagens forutsetning i spørsmålet var de største og mest moderne turbinene. Og det ble lagt til grunn i beregningen. Ikke gjennomsnittsturbinen som du har lagt til grunn. Så har du selvfølgelig et poeng med 100% belastning.

Om vindturbinene faktisk kunne levere effekten når det var bruk for den var heller ikke en del av spørsmålet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Mulig hagen trodde det var langt flere? Det betyr jo også at vi ikke trenger å bygge ned naturen for å få en karbon fri bilpark. Spørsmålet er vel om vi skal bygge ned naturen i vårt land for å hjelpe resten av Europa. De har masse natur de kan bruke de også,men der er viljen til å bygge ned mer mindre enn her. Og jo mer vi bygger her,jo mer må vi bygge forbindelser til Europa og da får vi Europiske priser,men klimaet og vinterkulda beholder vi som før

Tellus

De største vindmøllene har en effekt på mer enn 4MW. Danskene planlegger å lage en havvindmølle på 15 MW.

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:33
Så henter jeg tall her :

https://www.nve.no/energi/energisystem/vindkraft/

Som da gir at hver vindmølle har en installert effekt på 3.4 MW og en brukstid på
3274 timer.

Nå vil nok aldri vindmøllene produsere 100% i hver driftstime - de har en power curve som produserer omtrent fra 4-5 m/s og opp til ca 20-22 m/s

Om vi sier at møllene klarer å levere 80% av hva som er mulig i snitt på disse 3724 timene har vi:

0.8 x 3274 x 3400 = 8905280 kwh/mølle
Ikke at det endrer regnestykket så voldsomt, men brukstid er definert nettopp som antall timer på full last/ produksjon, altså 100%.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Tellus

Jepp,
Og bruker man Equinor sin siste installasjon med 12 MW turbiner så er vi vel ikke så langt unna det svaret Hagen fikk.

vinterdekk

Godt spørsmål, og også oppløftende svar.

Hagen ventet seg kanskje ett annet svar, som 600 vindturbiner / 2*Fosen vindparker for personbiler / 1500-2000 vindmøller for store biler og lastebiler? Ikke godt å vite. https://www.dn.no/teknologi/hvor-mange-vindmoller-ma-til-om-alle-biler-skal-ga-pa-strom/2-1-553174
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

keepitsimple

Det blir vel bare spekulasjoner hva Hagen forventet, men uansett er det jo ikke så mange turbiner. 200-300 store turbiner til havs er jo ingeting. Bare å bygge tenker jeg :).
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

vinterdekk

Sitat fra: keepitsimple på fredag 29. oktober 2021, klokken 11:01
Det blir vel bare spekulasjoner hva Hagen forventet, men uansett er det jo ikke så mange turbiner. 200-300 store turbiner til havs er jo ingeting. Bare å bygge tenker jeg :).

Enig i at det bare er å bygge de 200-300 store turbinene som behøves og så behøver man ikke å dvele med energibehovet.

Men hvor Hagen finner sine ideer fra er det flere som har tanker om og er sikkert materiale for en egen tråd. Se f.eks. her.

SitatCarl I Hagen har gått i klinsj med klimaforskningen. Men han hadde aldri kunne klart det på egenhånd. Leserinnleggene hans gir sterke indikasjoner på at han har fått hjelp av sine nye kamerater.

Velkommen til Hagen og hans "klimarealister". De jobber for å etablere en posisjon for en alternativ og Frp-vennlig klimaforskning. Og det er spesielt en som har satt sitt preg på Hagens kampanje, nemlig Stein Bergsmark.

Bergsmark understreker at han er fysiker i en klimaforelesning på YouTube, hvor han også gjør et poeng av at han måtte være pensjonist for fritt å kunne uttale seg om klimasaken. Jeg er også fysiker og er litt skuffet over det lave faglige nivået på presentasjonen hans.

Resten av innlegget plukker fra hverandre argumentene til Bergsmark, men jeg ramler fort av lasset og må innrømme at jeg velger å stole på konklusjonene til klimapanelet som har gjort en stor jobb med å gjennomgå en ufattelig mengde forskningmateriell.

https://www.dagsavisen.no/debatt/2017/01/26/hagen-og-klimarealistene-er-en-felles-politisk-bevegelse/

Hagens filtrerte kunnskap (gjennom f.eks. Bergsmark?) kombinert med sterk tro på egen vurderingsevne er sikkert med å forklare hvorfor han var så opptatt av dette spørsmålet at han tok det opp i Stortingets spørretime. :p
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

DagfinnN

Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:19
Enig i at det bare er å bygge de 200-300 store turbinene som behøves og så behøver man ikke å dvele med energibehovet.
Men hvor Hagen finner sine ideer fra er det flere som har tanker om og er sikkert materiale for en egen tråd.
Carl Ivar er bare en fossil klovn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Vi har allerede 9.9 TWh vind og hele bilparken ,gitt konvertering  trenger 6.7 TWh. Så vinden dekker alt og mer til av energien vi trenger for å elektrifisere alle biler i Norge. Så spørsmålet burde heller være hvor mye ekstra naturressurser trenger vi egentlig å bygge ut. Skal vi eller Eu selv dekke eget behov? Jo flere vindmøller vi bygger her jo flere kabler til Europa trenger vi,og dermed mer lik blir vår pris på elektrisitet med EU sin. Men vårt klima får de jo aldri...

Ketill Jacobsen

Hvis en ser på hva en kan forvente seg midtveis frem til 2030 (altså ca 2026 )*, kan en forvente seg faste og flytende havturbiner med snitteffekt på 15 MW og kapasitetsfaktor på 63%. En slik turbin produserer 0,083 TWh per år og med et forbruk for 2,75 millioner biler på ca 6,87 TWh behøves ca 83 slike turbiner.

Nå må en også huske på at det ikke er før 2035 at bilparken er 100% elektrisk!

* Allerede i dag skal Dogger Bank bygges ut med turbiner fra 12 til 14 MW og beregnet kapasitetsfaktor på 60 til 63% (altså de leverer veldig mye og jevnt gjennom hele året, unntaksvis svært lite). Totalt vil vindparkene A, B og C levere 3,6 GW og siste del C vil settes i produksjon i løpet av 2026. Da vil de tre vindparkene levere ca 19,5 TWh per år fra 277 turbiner. Equinor har en eierandel i området 40 til 50% for hele prosjektet.

hELgenen

Men vi trenger altså ikke noen flere vindmøller for å dekke vårt eget behov for å elektrifisere alle personbiler i Norge - så null vindmøller trenger vi ekstra.

Men det er jo andre områder vi kan trenge kraften til.

Synes havvind kan være en ok løsning da de ikke ødelegger natur og friluftsområder. De på land gjør nemlig det.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 29. oktober 2021, klokken 14:21
Synes havvind kan være en ok løsning da de ikke ødelegger natur og friluftsområder. De på land gjør nemlig det.
Vi kan jo sette opp vindmøller i nærheten av industri, motorvei og landbruksområder. Der er jo naturen allerede "ødelagt".  De er jo mye billigere å sette opp, så da kan man jo bygge ut godt med overkapasitet som kan selges enda mere strøm til utlandet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA