Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny SR+ med 60kWh og 491km WLTP

Startet av Pitmairen, tirsdag 26. oktober 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Handyman

Temperaturen spiller stor en rolle. Varempumpa reduserer rekkeviddetapet i moderat kulde betraktelig, men når det blir virkelig kaldt blir virkningsgraden på VP så lav at den ikke gir noen praktisk gevinst.
Så i streng kulde vil rekkevidden på en bil med VP være omtrent lik en uten VP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ViktorS

Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:21
Temperaturen spiller stor en rolle. Varempumpa reduserer rekkeviddetapet i moderat kulde betraktelig, men når det blir virkelig kaldt blir virkningsgraden på VP så lav at den ikke gir noen praktisk gevinst.
Så i streng kulde vil rekkevidden på en bil med VP være omtrent lik en uten VP.

Hva mener du med moderat kulde og streng kulde? Hvor mye reduserer varmepumpa rekkeviddetapet i denne moderate kulda? 😅
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Handyman

Sitat fra: ViktorS på fredag 12. november 2021, klokken 13:31
Sitat fra: Handyman på fredag 12. november 2021, klokken 13:21
Temperaturen spiller stor en rolle. Varempumpa reduserer rekkeviddetapet i moderat kulde betraktelig, men når det blir virkelig kaldt blir virkningsgraden på VP så lav at den ikke gir noen praktisk gevinst.
Så i streng kulde vil rekkevidden på en bil med VP være omtrent lik en uten VP.

Hva mener du med moderat kulde og streng kulde? Hvor mye reduserer varmepumpa rekkeviddetapet i denne moderate kulda? 😅
Det er mange faktorer som spiller inn, alt etter hvor VP henter varmen fra. Det er nok derfor vanskelig å angi en eksakt temperatur hvor VP har virknignsgran 1. Men i temperaturer rundt 0 har den nok en god virkningsgrad, og i minus 20 vil den kanskje ha lavere vikringsgrad enn et elektrisk varmeelement.
Poenget med kommentaren var et jo kaldere det er, desto mindre gevinst gir en varmepumpe. Tilslutt vil den kanskje være mindre effektiv enn en bil uten VP.
Jeg erfarer mye mindre rekkeviddetap på Yen nå på høsten (ned mot 0), enn i 3ern jeg hadde uten VP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MyMuffin

Jeg ser at nye SR+ er oppgitt til 491km med 19' (!) og at Tesla estimerer hele 510km rekkevidde hvis man går for aero 18'.
Ganske imponerende hvor nærme vi er tesla long range fra lanseringsdato (560km, eller 530km på performance).

Tesla jobber seg stadig lengre :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Rosstopher

Sitat fra: MyMuffin på fredag 12. november 2021, klokken 13:49
Jeg ser at nye SR+ er oppgitt til 491km med 19' (!) og at Tesla estimerer hele 510km rekkevidde hvis man går for aero 18'.
Ganske imponerende hvor nærme vi er tesla long range fra lanseringsdato (560km, eller 530km på performance).

Tesla jobber seg stadig lengre :)

Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

MyMuffin

Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 13:53
Sitat fra: MyMuffin på fredag 12. november 2021, klokken 13:49
Jeg ser at nye SR+ er oppgitt til 491km med 19' (!) og at Tesla estimerer hele 510km rekkevidde hvis man går for aero 18'.
Ganske imponerende hvor nærme vi er tesla long range fra lanseringsdato (560km, eller 530km på performance).

Tesla jobber seg stadig lengre :)

Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?

Det kan virke logisk at de har gjort det med vilje av den grunn ja. 500km er jo en magisk grense for elbiler i disse dager og det er jo long range / perf som Tesla ønsker å selge flest av.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

jlan

#66
Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. november 2021, klokken 13:53
Litt underlig at det har kjørt WLTP med 19" når bilen leveres standard med 18"? Hadde jo vært fint for de å kunne skryte av over 500km? Eller kanskje det er gjort med vilje for ikke å kannibalisere LR-salg?
De gjør jo det samme med LR (for ikke å kannibalisere P salg?):
Sitat18" Aero-felger Inkludert Estimert rekkevidde som konfigurert: 638 km
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Pitmairen

Ser de har oppdatert interiørspesifikasjonen på designsiden nå. Ingen premium lyd og tåkelys ser det ut til, men med varme i ratt og bakseter.

ViktorS

Sitat fra: Pitmairen på fredag 12. november 2021, klokken 14:09
Ser de har oppdatert interiørspesifikasjonen på designsiden nå. Ingen premium lyd og tåkelys ser det ut til, men med varme i ratt og bakseter.

Godt de fikk oppdatert.
Synd at man ikke får tåkelys eller stereoen. Skulle gjerne hatt begge deler, men usikker på om jeg orker betale 80k mere for det hehe. (Jada, vet at man får awd og tilhørende gleder også, men det har jeg egentlig ikke bruk for)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

tornaldo

Spørsmålet er om noe lenger rekkevidde og varme i ratt og baksete, men redusert akselerasjon, er verdt de 20000 kr ekstra man må betale.

Det er nok høyst individuelt hva man vektlegger, men har vurdert å utsette bilen til våren mtp bedre rekkevidde, men redusert akselerasjon er lite fristende, så går nok for å hente ut bil nå til gammel pris. Varme i baksete er ikke i bruk hos meg, varme i ratt er jo kjekt, men kan uansett oppgraderes. Rekkevidden hadde vært kjekk og ha, men i praksis utgjør det jo ikke 43 km, men kanskje 35 km på sommer, og 25 km på vinter. Eller mindre.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ViktorS

Sitat fra: tornaldo på fredag 12. november 2021, klokken 15:12
Spørsmålet er om noe lenger rekkevidde og varme i ratt og baksete, men redusert akselerasjon, er verdt de 20000 kr ekstra man må betale.

Det er nok høyst individuelt hva man vektlegger, men har vurdert å utsette bilen til våren mtp bedre rekkevidde, men redusert akselerasjon er lite fristende, så går nok for å hente ut bil nå til gammel pris. Varme i baksete er ikke i bruk hos meg, varme i ratt er jo kjekt, men kan uansett oppgraderes. Rekkevidden hadde vært kjekk og ha, men i praksis utgjør det jo ikke 43 km, men kanskje 35 km på sommer, og 25 km på vinter. Eller mindre.

Baksetevarme er heller ikke noe jeg trenger. Så sjeldent noen sitter der. Men stereo derimot!! Synes også det var kjedelig med redusert akselerasjon, selv om jeg sjeldent har bruk for det her oppe i nord, annet enn for "gøy".

Skulle gjerne hatt standard range med premium stereo, tåkelys, setevarme framme og rattvarme. Perfekt 👌
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Pitmairen

Sitat fra: tornaldo på fredag 12. november 2021, klokken 15:12
Spørsmålet er om noe lenger rekkevidde og varme i ratt og baksete, men redusert akselerasjon, er verdt de 20000 kr ekstra man må betale.

Det er nok høyst individuelt hva man vektlegger, men har vurdert å utsette bilen til våren mtp bedre rekkevidde, men redusert akselerasjon er lite fristende, så går nok for å hente ut bil nå til gammel pris. Varme i baksete er ikke i bruk hos meg, varme i ratt er jo kjekt, men kan uansett oppgraderes. Rekkevidden hadde vært kjekk og ha, men i praksis utgjør det jo ikke 43 km, men kanskje 35 km på sommer, og 25 km på vinter. Eller mindre.
Litt avhengig av når du bestilte og når du skal hente bilen din, så kan det være du er en av de heldige som får med de nye spesifikasjonene, men den gamle akselerasjon (5.6) til gammel pris.   :)

tornaldo

Har allerede fått bekreftet fra Tesla at jeg får 55 kWh batteri, og slått meg til ro med det. Noen heldige tyskere har fått kombinasjonen 60 kWh batteri, og 0-100 på 5.6s.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Pitmairen

Ser ut som noen biler med det nye batteriet har begynt å leveres ut nå, ifølge https://teslastats.no. De som listes opp med type MR.

Ser ut som eneste forskjell i kjøretøyopplysningene er 10kg mer i egenvekt,


Frodese

MR er vel medium range fra 2018/2019? Noen som vet om 60kwh har kommet til Europa?
2021 Tesla model 3 SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA