Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer å bestille Model Y

Startet av Ladeangst, mandag 25. oktober 2021, klokken 22:46

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Ladeangst på mandag 25. oktober 2021, klokken 22:46
Vi har bestilt en Skoda Enyaq 80x, men Skoda sliter med å levere. Vi ser derfor etter alternativer og Model Y ser flott ut. Vi skal prøvekjøre den på lørdag! Dere som har fått bilen, er dere fornøyd? Og hvordan opplever dere bagasjerommet? Det ser stort ut. Er det så stort at man kan få plass til en vaskemaskin?
Anbefaler også DN-videoen som det henvises til i et annet innlegg her. Veldig informativ video og det meste av det han sier der er riktig. Så må du velge selv hva som teller mest for deg, tradisjonelt, moderne, komfort, kjøreegenskaper, plass og så videre.

Men så er det også noen ting han ikke nevner, som er de små detaljene som virkelig tar Tesla noen hakk videre. For eksempel ladeplanlegging, superchargingnettverket der du bare kjører inntil, trykker på knappen på ladepluggen, ladeluka åpner seg, og du er i gang. Push-melding på tlf når du kan kjøre videre. Og så går han inn på skjermen og åpner hanskerommet fordi han skal vise at Tesla har dratt det langt uten fysiske knapper, men du kan like godt bare trykke på høyre rattknapp og si "hanskerom", "setevarme av", "rattvarme på" eller lignende, så fikser den det. Og den forstår dialekt.

Hadde forresten Model X selv, og har Y nå, vi er fem i familien og farter en del rundt, og med unntak av elektriske dører så er det egentlig utrolig lite vi savner.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:21
Sitat fra: andy99 på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:39
Samt at en må leve med meget dårlig serviceapparat.
Altså... dette med serviceapparat er i så fall høyst variabelt avhengig av person og/eller sted. Tesla her i Sandnes har gitt meg blant den beste servicen jeg har fått hos noen forhandler ever (og dessverre ga forrige bil meg mye mer erfaring med dette enn jeg skulle ønske). BOS, Møller og Bavaria har vært mye dårligere. Skulle jeg kjøpe en hvilken som helst bil i dag, og kunne velge hvem som skulle følge den opp, så hadde jeg valgt Tesla. I mine øyne har de særdeles ufortjent dårlig rykte, sannsynligvis på grunn av et dårlig servicesenter i Bergen og et par i Oslo-området.

Autoindex rangerer Tesla på en sisteplass, men det er et sammendrag av flere hundre servicer og kunder. Det positive fra 2021 undersøkelsen er forbedringen, den pila peker rett opp. Hadde vært mer bekymret for dette for noen år siden.

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:45
Autoindex rangerer Tesla på en sisteplass, men det er et sammendrag av flere hundre servicer og kunder. Det positive fra 2021 undersøkelsen er forbedringen, den pila peker rett opp. Hadde vært mer bekymret for dette for noen år siden.
Og i Norge så er Tesla det merket som har mest fornøyde eiere, så om servicen var så ræva for alle som noen ser ut for å mene (og kvaliteten også), så er det noe som skurrer alvorlig her... alle tre modellene var innenfor topp 5 i 2021 (KIA e-Niro på 2. plass).

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7J0/dette-er-de-mest-fornoeyde-elbileierne

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:54
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:45
Autoindex rangerer Tesla på en sisteplass, men det er et sammendrag av flere hundre servicer og kunder. Det positive fra 2021 undersøkelsen er forbedringen, den pila peker rett opp. Hadde vært mer bekymret for dette for noen år siden.
Og i Norge så er Tesla det merket som har mest fornøyde eiere, så om servicen var så ræva for alle som noen ser ut for å mene (og kvaliteten også), så er det noe som skurrer alvorlig her... alle tre modellene var innenfor topp 5 i 2021 (KIA e-Niro på 2. plass).

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7J0/dette-er-de-mest-fornoeyde-elbileierne

Du må gjerne bestride Autoindex, de har loggført alle som har rapportert. Mener det var ca 250, så kan man jo diskutere om det gir et korrekt bilde eller ikke.

Nå stoler jeg mer på en anerkjent og seriøs serviceundersøkelse mer enn:

"Resultatet er hentet fra Elbilforeningens undersøkelse «Elbilisten 2021», hvor de har spurt sine medlemmer om hvor fornøyd de er med bilen sin."

Men, det er jo meg. Heldigvis har vi også andre lands undersøkelser som underbygger hva Autoindex sier. Nå er det viktig at du ikke går av skaftet pga lett kritisk tilbakemelding på et kjent problem. Jeg tror ikke det er en problembil, jeg tror heller ikke det er noe risiko å kjøpe Tesla. Det er en som vurderer Y, er det da lov å poste den mest kjente undersøkelsen hva gjelder service?

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 13:27
Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:54
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:45
Autoindex rangerer Tesla på en sisteplass, men det er et sammendrag av flere hundre servicer og kunder. Det positive fra 2021 undersøkelsen er forbedringen, den pila peker rett opp. Hadde vært mer bekymret for dette for noen år siden.
Og i Norge så er Tesla det merket som har mest fornøyde eiere, så om servicen var så ræva for alle som noen ser ut for å mene (og kvaliteten også), så er det noe som skurrer alvorlig her... alle tre modellene var innenfor topp 5 i 2021 (KIA e-Niro på 2. plass).

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7J0/dette-er-de-mest-fornoeyde-elbileierne

Du må gjerne bestride Autoindex, de har loggført alle som har rapportert. Mener det var ca 250, så kan man jo diskutere om det gir et korrekt bilde eller ikke.

Nå stoler jeg mer på en anerkjent og seriøs serviceundersøkelse mer enn:

"Resultatet er hentet fra Elbilforeningens undersøkelse «Elbilisten 2021», hvor de har spurt sine medlemmer om hvor fornøyd de er med bilen sin."

Men, det er jo meg. Heldigvis har vi også andre lands undersøkelser som underbygger hva Autoindex sier. Nå er det viktig at du ikke går av skaftet pga lett kritisk tilbakemelding på et kjent problem. Jeg tror ikke det er en problembil, jeg tror heller ikke det er noe risiko å kjøpe Tesla. Det er en som vurderer Y, er det da lov å poste den mest kjente undersøkelsen hva gjelder service?
Åhoi, pust med magen.

Kan ikke se jeg har bestridt autoindex, jeg linket bare til den desidert største undersøkelsen om fornøydhet blant elbileiere i Norge. Det bør være en viss korrelasjon mellom servicenivå og fornøydhet, iallfall på et bilmerke der iallfall de to første modellene har vært preget av hyppige verkstedsbehov. At du velger å avfeie den som useriøs får stå for din regning, jeg tenker at trådstarter heller kan få mest mulig info og vurdere selv. ;)

geear

Sitat fra: andy99 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:52
Snakker bare av egen erfaring og teslas servicesenter i Sarpsborg. Men også generelt hvor lite tilgjengelig tesla er   sentralt når en trenger svar etc. For å være et såkalt premium merke er det langt under hva en kan forvente. Så får en bare håpe det ikke er så mye garantijobber de nærmeste årene og ta det som er av service hos andre mer kompetente verksteder.
Hva er det du ikke klarer å få tak i de for? Utnytter du mulighetene som ligger i systemet til Tesla? Tesla tenker helt nytt og er ikke i nærheten av alle de andre tradisjonelle forhandlere og produsenter. deliveryNO@tesla.com svarer på alt som angår bestilling, og du kan også ringe de. Og når de sender deg SMS så kan du svare på SMSen direkte selv om det er fra et 5xxxxxx nummer. Også når det gjelder servicehenvendelser kan du svare direkte på meldinger, uten å skrive hvem du er eller RN/regnummer osv., alt dette går automatisk i systemene til Tesla, basert på telefonnummer eller noe. Og servicehenvendelser booker du selvfølgelig direkte i app, og det blir faktisk slik, og man kan også helt fritt booke om på sekunder, omtrent til rett før timen (gjort mange ganger iallfall 1-2 dager før), mens hos BOS for eksempel, så kan man legge inn et "ønske" der, men det er umulig å booke om i app, og alt håndteres manuelt. Sist jeg ringte til BOS (fordi det for faen aldri kom en bekreftelse på time "booket" i app, selv om de har brukt mye energi på å skryte av at de har blitt digitalisert og kan booke timer i app), kom jeg til et sentralbord, og personen som skulle nås (uten at jeg visste det var han jeg skulle nå) var ikke å få tak i. Hos Tesla kommer man til team, er ikke personavhengig. Fikk skikkelig 1990-følelse av hele greia.  :P

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:37
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 13:27
Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:54
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:45
Autoindex rangerer Tesla på en sisteplass, men det er et sammendrag av flere hundre servicer og kunder. Det positive fra 2021 undersøkelsen er forbedringen, den pila peker rett opp. Hadde vært mer bekymret for dette for noen år siden.
Og i Norge så er Tesla det merket som har mest fornøyde eiere, så om servicen var så ræva for alle som noen ser ut for å mene (og kvaliteten også), så er det noe som skurrer alvorlig her... alle tre modellene var innenfor topp 5 i 2021 (KIA e-Niro på 2. plass).

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jzX7J0/dette-er-de-mest-fornoeyde-elbileierne

Du må gjerne bestride Autoindex, de har loggført alle som har rapportert. Mener det var ca 250, så kan man jo diskutere om det gir et korrekt bilde eller ikke.

Nå stoler jeg mer på en anerkjent og seriøs serviceundersøkelse mer enn:

"Resultatet er hentet fra Elbilforeningens undersøkelse «Elbilisten 2021», hvor de har spurt sine medlemmer om hvor fornøyd de er med bilen sin."

Men, det er jo meg. Heldigvis har vi også andre lands undersøkelser som underbygger hva Autoindex sier. Nå er det viktig at du ikke går av skaftet pga lett kritisk tilbakemelding på et kjent problem. Jeg tror ikke det er en problembil, jeg tror heller ikke det er noe risiko å kjøpe Tesla. Det er en som vurderer Y, er det da lov å poste den mest kjente undersøkelsen hva gjelder service?
Åhoi, pust med magen.

Kan ikke se jeg har bestridt autoindex, jeg linket bare til den desidert største undersøkelsen om fornøydhet blant elbileiere i Norge. Det bør være en viss korrelasjon mellom servicenivå og fornøydhet, iallfall på et bilmerke der iallfall de to første modellene har vært preget av hyppige verkstedsbehov. At du velger å avfeie den som useriøs får stå for din regning, jeg tenker at trådstarter heller kan få mest mulig info og vurdere selv. ;)

Jeg: Viser til autoindex
Du: "og i Norge så er Tesla det merket som har mest fornøyde eiere, så om servicen var så ræva for alle som noen ser ut for å mene (og kvaliteten også), så er det noe som skurrer alvorlig her..."

Det er å bestride funnene til autoindex. Jeg setter mer i en slik undersøkelse enn en klikk-avstemming på nett - det sagt så er jeg helt sikker på at Tesla har en stor andel fornøyde kunder. Det er en grunn til at de er så populære. Kule, smarte og effektive biler med fint design!

Det er nesten ironisk hvor fort folk hiver seg på deg her inne om det linkes til negative artikler rundt Tesla. Da er det med en gang noe feil med undersøkelsen, slik du gir inntrykk av i forrige innlegg. Det er slitsomt.

Tesla Y er en av de bedre kjøpene du kan gjøre i den prisklassen, MEN merk deg at de har slitt litt med kvalitet tidligere. Det gjelder andre merker og modeller også.

Anbefaler å lese testen, det er utrolig mye data der :)

lars667

Sitat fra: geear på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 14:47
Sitat fra: andy99 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:52
Snakker bare av egen erfaring og teslas servicesenter i Sarpsborg. Men også generelt hvor lite tilgjengelig tesla er   sentralt når en trenger svar etc. For å være et såkalt premium merke er det langt under hva en kan forvente. Så får en bare håpe det ikke er så mye garantijobber de nærmeste årene og ta det som er av service hos andre mer kompetente verksteder.
Hva er det du ikke klarer å få tak i de for? Utnytter du mulighetene som ligger i systemet til Tesla? Tesla tenker helt nytt og er ikke i nærheten av alle de andre tradisjonelle forhandlere og produsenter. deliveryNO@tesla.com svarer på alt som angår bestilling, og du kan også ringe de. Og når de sender deg SMS så kan du svare på SMSen direkte selv om det er fra et 5xxxxxx nummer. Også når det gjelder servicehenvendelser kan du svare direkte på meldinger, uten å skrive hvem du er eller RN/regnummer osv., alt dette går automatisk i systemene til Tesla, basert på telefonnummer eller noe. Og servicehenvendelser booker du selvfølgelig direkte i app, og det blir faktisk slik, og man kan også helt fritt booke om på sekunder, omtrent til rett før timen (gjort mange ganger iallfall 1-2 dager før), mens hos BOS for eksempel, så kan man legge inn et "ønske" der, men det er umulig å booke om i app, og alt håndteres manuelt. Sist jeg ringte til BOS (fordi det for faen aldri kom en bekreftelse på time "booket" i app, selv om de har brukt mye energi på å skryte av at de har blitt digitalisert og kan booke timer i app), kom jeg til et sentralbord, og personen som skulle nås (uten at jeg visste det var han jeg skulle nå) var ikke å få tak i. Hos Tesla kommer man til team, er ikke personavhengig. Fikk skikkelig 1990-følelse av hele greia.  :P

Etter et snaut år med Tesla, er dette noe av det jeg liker best. Jeg kan legge inn en serviceforespørsel i ro og mak, legge ved bilder, booke en tid, og i alle fall de på Brumunddal er veldig fleksible og raske til å svare på sms-er. Ulempen i dag er at det ikke er et eneste servicesenter mellom Brumunddal og Trondheim. Håper virkelig det kommer et midt i mellom. Da er det mange på bygda her i Gudbrandsdalen som hadde konvertert. Selv har jeg aldri opplevd driftsstans med Tesla, så det har ikke vært krise at de er langt unna. Da jeg vurderte andre elbiler nå i høst (pga overgang fra 3 til Y eller annen CUV), var forhandlernettet til de andre egentlig ikke noe pluss, annet enn for de forhandlerne jeg har i umiddelbar nærhet. Liker med Tesla at en forholder seg direkte til produsenten, i stedet for et mellomledd.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Ladeangst

Wow..... Takk for så mange svar  :)
Vaskemaskin er ikke noe jeg skal ha med meg hele tiden, men vi vil ha en bil hvor vi kan få med oss en vaskemaskin/oppvaskmaskin fra Elkjøp og hjem. Det høres ut som det går greit når setene legges ned og det er helt ok :) .
Det virker som det er mange som er fornøyd med bilen, men at noen synes bilen er stiv og at det er litt støy.
Nå skal jeg se videoen som dere nevnte. Gleder meg til lørdag og prøvekjøring :)

Rosstopher

Bilen er stivere og mer sportslig enn sine konkurrenter. Jeg merket det veldig godt på første tur; skarpe kanter som f.eks. skjøter på motorveien og spisse humper merkes mer enn i andre biler. Jeg ble imidlertid fort vant til det, og det plager meg ikke i hverdagen. Litt lavere lufttrykk i dekkene hjelper også om man syns det er plagsomt. Hvis man er veldig var på sånt kan det sikkert være et problem.

Serviceapparatet er det delte meninger om. Jeg syns det stort sett fungerer helt greit.

Infotainment, app, etc hos Tesla er kjempebra.

Ladenettverket til Tesla er selvfølgelig uovertruffent, inkludert oppetid, tilgjengelighet, og integrasjon i navigasjonen. Det alene er grunn nok til at vi som kjører en del langtur med små barn ikke vurderte konkurrentene som noe reelt alternativ. Er man interessert i å lade raskt, når man vil, hvor man vil, uten å planlegge og uten å måtte forholde seg til en masse forskjellige leverandører så velger man Tesla. Kommer hurtiglading langt ned på lista over prioriteringer så er ikke nødvendigvis Tesla det opplagte valget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

nosi1202

#25
Prøvekjørte model Y i dag. Må si jeg ble positivt overrasket over byggekvaliteten. Ikke helt oppe hos de beste tyske, men etter mitt skjønn, fullt på høyde med f.eks. Ford og VW. Det var ikke akkurat tilfellet da jeg prøvde model 3 i 2019.

Litt skeptisk til lastesikring, som mange har nevnt tidligere, forhåpentligvis kommer det en løsning på det på sikt. Støynivået var helt akseptabelt, men det skulle bare mangle med piggfrie dekk. Jeg tipper det er merkbart høyere med 20" sommerdekk.

Det var ekstremt mye pling og plong ifbm cruise. Både filskifte og ved en kvart km/t over fartsgrensa. Jeg fant ingen muligheter for å skru av dette i demobilen, men det går forhåpentligvis an på egen bil.

Ideelt sett skulle jeg hatt ørlitegrann mer rekkevidde. Sånn det er nå, basert på forbruket på testrunden går den neppe 23 mil til hytta på skikkelige vinterdager. Greit nok at det går lett å lade, men digg å slippe om man ikke må.

Ser også at noen klager på at bilen er stiv. Det synes jeg absolutt ikke den er. Såpass bør det være med tanke på vekt og effekt. Den Touranen jeg har nå med originalt senket sportsunderstell er i alle fall ikke mykere.

Effektmessig var det helt ok, jeg ser ikke behovet for noe mer enn LR. Men ender muligens oppe er likevel av visuelle årsaker. Særlig på 19" vinterdekk var den et trist skue. Fryktelig mye luft mellom hjul skjermbue. Litt sånn 80-talls-følelse. 1,5 cm lavere bil og 21" ser unektelig bedre ut. Om det er verdt det for litt mer effekt og kortere rekkevidde? Usikker. Prisforskjellen er ikke så stor, så sånn sett er det ikke så farlig. Og så vidt jeg kunne se der jeg sjekket ga det heller ingen utslag på forsikring. Da står man igjen med de tingene som alltid er dyrere på alle sånne biler.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

jlan

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:00
Sånn det er nå, basert på forbruket på testrunden går den neppe 23 mil til hytta på skikkelige vinterdager. Greit nok at det går lett å lade, men digg å slippe om man ikke må.
Forventer du virkelig over 300 Wh/km ? Eller mener du til hytta og hjem igjen?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Pew

Skal kjøre ganske spesielt for å ikke klare 23 mil. Du mener kanskje begge veier? I såfall ja. Det blir nok ikke mulig. Tenker 30 mil på de kalde dagene bør være oppnåelig?

nosi1202

#28
110-vei første 15 mil, 80/90 deretter og 1,5 mil med 700 høydemeter på slutten.

Snitt på 98-99 km/t nå. Blir høyere når det på sikt dukker opp 5-6 mil til med 110-vei

Kan jo selvsagt ligge i 95 sammen med e-tron og eqc, men det er jeg ikke så gira på.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

automat

Legg inn turen i A Better Route Planner og juster vær og føreforhold til det mest ugunstige. (Kulde, nedbør og motvind) Da får man en god indikasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA