Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe to biler: familiebil og «konebil». Hvilke?

Startet av Gullars, mandag 25. oktober 2021, klokken 18:37

« forrige - neste »

Gullars

Da blir det hus på oss til våren, og i den forbindelse går vi fra kollektivtilværelse i bysentrum til at vi trenger to biler. Vi tenker å få for el på begge, og har egentlig landet tidligere på at Model Y er et godt valg som hovedbil.

Begrepet «konebil» er vel kanskje ikke helt 2021, men dere skjønner vel hva jeg mener. En bil nummer to som ikke skal legge de helt store distansene bak seg. Jeg ser at Model 3 begynner så lavt som 350k. Er det en fornuftig nr 2, eller er det andre modeller som gir vel så mye for pengene? Er det et poeng mht. infrastruktur å gå for to Teslaer?

DagfinnN

Mye bil for pengene det og ikke minst veldig greit å ha 2 biler med samme betjening. Men mye å velge blant da.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Gullars

Ja, tenker kanskje det blir praktisk mht. at man da har en lader som fungerer til begge bilene. Hvilke andre biler er det verdt å se nærmere på?

Doleo

Mazda Mx 30 er fin som bil nr to. Men dørløsningen gjør den lite egnet til småbarn, hvis det er viktig.

turfsurf

Hvis 370k er greit å betale, så er TM3 SR en av de beste kjøpene. Den er kanskje litt overkill da.  Selv ville jeg sett på Mini eller kanskje Honda-e gitt at rekkevidde ikke er viktig. Teslaen holder seg nok bedre i pris da.

Vi ender nok selv opp med 3+Y når TMY P kommer. Solgte i3 hovedsaklig grunnet mangel på AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: Gullars på mandag 25. oktober 2021, klokken 21:06
Ja, tenker kanskje det blir praktisk mht. at man da har en lader som fungerer til begge bilene. Hvilke andre biler er det verdt å se nærmere på?
Lader er ingen deal breaker. Alle ikke Tesla ladere funker på alle biler og velger du TWC, som jeg har gjort, er det superlett å konfigurere den til å lade alle biltyper.
Kona er min favorittbil om jeg skulle ha noe annet enn Tesla. Sparer vel minst 50 k. Velger du en 1 år gammel brukt kommer man fort undre 300k.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Selv har vi valgt Kona og som nummer to bil vurderer vi nå enten bmw i3, Honda e eller Seat/vw/Skoda av den lille typen. Trenger ikke awd og trenger ikke stor bagasjeplass/mange passasjerer. Som nummer to bil ønsker vi en liten bil som er lett/lettvint å parker i parkeringshus og på trange plasser.

Siden behovene er forskjellige (trenger man stor plass, hengerfeste, plass til mange barn osv) så vil den enkeltes "riktige" valg variere i stor grad.

Har ikke nevnt Tesla da jeg til manges tilsynelatende store fortvilesle ikke er noen fan av amerikanske biler/kvalitet. Been there, done that!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Trenger du ikke AWD og vil ha en liten og hendig bil ville mitt valg stått mellom BMW i3 eller Cupra Born.
Forøvrig er det mye, både nytt og brukt, å velge mellom i dette segmentet
Trenger du AWD så er du oppe på TM3/Polestar 2 nivå - men da snakker vi både dyrere og litt større biler.




Trekkoppbil

#8
Sitat fra: Gullars på mandag 25. oktober 2021, klokken 18:37
Er det et poeng mht. infrastruktur å gå for to Teslaer?
Infrastukturen kan prosjekteres for mange hensyn:

Plassering:
Tesla har lading på venstre side bak, men det kan være lurt å tilrettelegge for framtidige biler av ymse slag.
I første rekke gjelder det å planlegge garasje og biloppstillingsplasser for framtidig bruk. Har bilene lading på høyre eller venstre side, eller foran? Og hvor mange oppstillingsplasser trenger du, til familie, gjester og leieboere?

Faser:
Om bilene skal matche hus, garasje og hverandre, så gjelder det å regne ut hvordan det fungerer med 3-fase og 1-fasebiler.
Har du f.eks en 3-fasebil på 16A, og en 1-fasebil på 16A, så kan du få en belastning på 48A på en fase, og 16A på hver av de 2 andre. Det kan bli mange ulike varianter og kombinasjoner.
Skal man lade 3 enfasebiler, så er det greit om de går på hver sin fase, og jeg synes det enkle er å sette opp 3 blå stikk på hver sin fase, så man har kontroll. Man bør ha 3-fase-uttak også, hvis man har TN, men faren ved å lade enfasebiler på 3-faseuttak, er at da er det vanskelig å forutse hvilke fase de vil lade på, og de vil typisk lade på  samme fase.
Erfaringen min fra hus, er at man av og til vil lade 3-4 biler, og man kan trenge oppstillingsplasser til sparkesykkler og sykler mm.

Parkere svalt:
Det er viktig at batterier parkeres kjølig om sommeren, og helst i jordvarm garasje om vinteren. Lithium-ion-celler  eldes fort av høy temp, og kalde batterier har høy indre motstand, og de tar skade av høye strømmer. Mange batterier har aktiv temperaturstyring, men det krever energi, og varme og kjøling starter ofte i tide og utide uten at man har styring på det.

Tidsrom og ladeeffekt:
Av hensyn til batteriene, bør man lade opp bilen halvraskt rett før avreise. Cellene oksideres når de blir stående med høy spenning, i alle fall i kombinasjon med høy temp. I praksis kan det bli på morgenkvisten før strømprisen går opp, at det passer å lade. Unntak: Ved parkering ute i sprengkulde ville jeg nok heller lade opp bilen rett etter ankomst, før cellene rekker å bli kalde. Og når batteriet er nesten tomt, bør det lades straks.

Av hensyn til strømprisen gjelder det å lade i de billigste timesintervallene, i perioder med utstabile priser.  Skal man spare noe på det, gjelder det å lade flest mulig biler med høyest mulig effekt i de billigste timesintervallene.
Da kan det bli høy effekt, og det kan bli behov for samla styring, så man ikke tar hovedsikringer. Det burde kunne løses ved at en eller flere EVSE leser av strømmåleren i huset, og jenker seg etter den. Og man kan ha evse som følger med på strømprisen, eller at du har timere for faste tidsrom hver natt.
Strømselskapene kan også  spare mye på at du bruker mye strøm i perioder hvor andre ikke har høyt forbruk.

Hvis du lader med høy effekt over kort tid om natta, kan det være vin-vin får å ta vare på bilen, og å få ned strømprisen, og for e-verket vil det være bra at du utnytter ledig kapasitet.

Men:
Dersom du skulle få effektavgift, på f.eks 60kr/kw/mnd +moms, så vil det koste deg 27 000kr i året, dersom du har en effekt på 30kw i den værste timen hver måned.
Det er prisen du må betale for å legge forbruket til timesintervaller hvor det er mest skånsomt for e-verket at du utnytter ledig kapasitet i nettet.

Av hensyn til uhensiktsmessige prismodeller for nettleie, kan det bli behov for å glatte ut forbruket etter et mønster som teknisk sett er uheldig for alle parter. Og det kan bli behov for å investere i dyre bokser som struper ladinga etter denne uhensiktsmessige situasjonen.
Det kan i teorien løses med bokser som leser av strømmåleren, og bruker integralregning for å beregne forbruket for hver time, og som regulerer ladestrøm, og på slutten av timesinterfallet passer man på at ikke timesforbruket blir for høyt.

For bedrifter er det allerede vanlig med effekavgift.



hELgenen

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:18
Av hensyn til strømprisen gjelder det å lade i de billigste timesintervallene, i perioder med utstabile priser.  Skal man spare noe på det, gjelder det å lade flest mulig biler med høyest mulig effekt i de billigste timesintervallene.
Da kan det bli høy effekt, og det kan bli behov for samla styring, så man ikke tar hovedsikringer. Det burde kunne løses ved at en eller flere EVSE leser av strømmåleren i huset, og jenker seg etter den.
Strømselskapene kan også  spare mye på at du bruker mye strøm i perioder hvor andre ikke har høyt forbruk.

Det kan være vin-vin får å ta vare på bilen, og å få ned strømprisen, og for e-verket, at man lader på natta.


Det er ikke gitt vinn-vinn for e-verket at du lader på natta. Det avhenger av den lokale fordelingsnettet og hvor mange andre som tenker det samme og dundrer på med effekt på natta som langt overstiger effekten på dagtid

Det store poenget er at man ikke skal lade store effekter på dagtid samtidig som man har industri og næring som også drar store laster. Da slipper man større investeringer i regional og sentralnett. Deretter ønsker man å justere ned effekt toppen for husholdninger slik at man slipper å ta en ekstra investering også der. Det siste oppnås ikke om alle kjøper elbil og dundrer i vei med høy effekt lading på natt. Derfor arbeider man med innføring av effekt ledd for husholdninger slik at man gjennom avgifter skal begrense den totale effekten man tar ut. Poenget er ikke at alle skal lade på natten - poenget er å flate ut forbruket.

Trekkoppbil

#10
Poenget mitt, er at skulle effektavgift ha noe ønsket effekt, så burde netteleia være høy hvis du har høyt forbruk i perioder hvor nettet har høy belastning. Dvs når naboer og andre forbrukere har høyt forbruk.

Å beregne effektavgift ut fra det timesintervallet i måneden,  hvor en privatabonnent sitt eget forbruk er høyt, blir jo helt feil.

I perioder hvor det er høy belastning på fordelingsnettet, så vil jeg tippe at det typisk vil være høye strømpriser også. Så jeg trur den enkleste tilnærmingen vil være å la forbrukene få tilpasse seg etter strømprisene.

Jeg trur også det hadde vært bra om forbrukere kunne fått valgmulighet med spotpris på nettleia:
At nettleia er ulik, i ulike timesintervaller, etter hvor stor belastninga er på fordelingsnettet, for de forbrukerene som velger en sånn prismodell.
Hvis det f.eks er utfall med redusert kapasitet i fordelingsnettet, så kunen e-verket sette opp nettleia, og industri kunne spare penger på å  skyte ned prod, og privatabonnenter kunne kutte forbruk.

Trekkoppbil

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 12:32
Det siste oppnås ikke om alle kjøper elbil og dundrer i vei med høy effekt lading på natt.
Nå er det ikke bare om natta det er prisbunner på strømmen. Av og til er det f.eks mellom kl 14-16.

Ja, det er jo morsom problemstilling:
Hva om alle vil bruke strøm når den er billigst.
Og hva om alle vil kjøre bil utenom rushtrafikken for å spare bompenger.
Og hva om alle vil stå i single-køen til skiheisen?
Og hva om alle skulle bruke strøm når det er minst belastning på nettet.

For å være ærlig, så er jeg ikke interressert i sånne "om alle"-diskusjoner.
Les gjerne ei bok i reguleringsteknikk.

Øyvind.h

#12
Edit - slettet hele opprinnelige innlegget da jeg så det var totalt off topic.

Sitat fra: Gullars på mandag 25. oktober 2021, klokken 18:37
Er det et poeng mht. infrastruktur å gå for to Teslaer?

Med mindre en av bilene har J1772 plugg er det ikke noe poeng. De aller fleste bilene kan lades med samme kabel og samme lader. Slik du beskriver det ville jeg startet med èn lader (eksempelvis fra Easee) og lagt til en ekstra etter hvert om du ser du trenger to ladere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gullars

Har prisen på Model 3 økt i dag? Mener den begynte på 350k for et par dager siden, men nå er det 370k..?

Daniel_0007

Sitat fra: Gullars på onsdag 27. oktober 2021, klokken 13:04
Har prisen på Model 3 økt i dag? Mener den begynte på 350k for et par dager siden, men nå er det 370k..?

Ja sr+ versjonen har økt med 20k, går rykter om at den får 5kwh større batteri som gir rundt 4 mil ekstra rekkevidde, lr og p har samme pris
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA