Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart ladebox uten mnd kostnad?

Startet av Jan E-28, mandag 25. oktober 2021, klokken 15:46

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 27. oktober 2021, klokken 15:33
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 09:13
Enig i den, men etter nyttår trer ny tariff inn, og da gjelder det å jevne ut forbruket, ikke lade om natten.

Til det trengs dynamisk regulert ladestyrke. Siden folk flest ikke kan lade bilen hjemme midt på dagen er det lurt å også ha dynamisk regulering av VVB og aller helst et batteri til å ta toppene.

Vi har en 8 kW Hybridinverter som sammen med et batteri kunne vært koblet mellom hovedsikringen og kurssikringene og levert inntil 8 kW strøm til huset samtidig som forbruket fra nettet kanskje er dønn stille på 2,5 kW. Vurderer faktisk 3 slike på vårt 3 fase nett for inntil 24 kW effekt som kan benyttes uavhengig av strømnettet.

"
- Det høyeste uttaket i en time er vanligvis rundt 5 kilowattimer. Bruker du litt mer enn dette, havner du i «enebolig-pakken», hvor det da også er veldig mye elektrisk oppvarming, anslår Vøllestad
"

Det gjelder vel alle som har elbil da, ser ikke for meg at jeg skal sette ned lade effekten.

Jeg reagerte også på denne uttalelsen. Jeg lader på relativt beskjedne 16A på kveld/natt, og det eneste som i tillegg tar strøm er varmepumper og VV-bereder. Likevel har jeg klart å makse på nesten 7kWh enkelte nattetimer, selv om jeg ellers har holdt meg godt under 5 hele måneden. 10A lading er jo et alternativ, men det funker ikke om vinteren da jeg ikke rekker å lade nok mellom hver arbeidsdag til at det holder hele uka.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Wisd0m


eltyl

Sitat fra: goggo på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:32
Hørte denne podcasten (som er ren reklame for et dansk firma som heter Monta) fra TU i dag.
https://www.tu.no/artikler/du-kan-tjene-penger-pa-laderen-din/514471

Der ble det påstått at de har full integrering mot Nordpool og kan styre ladingen ganske så effektivt med tilsvarende funksjonalitet som Tibber og andre.
De støtter flere forskjellige ladebokser, og jeg forsto det som at bedrifter/borettslag etc som bruker deres system må betale en månedsavgift på 45 kr pr ladestasjon men at privatpersoner slipper dette.

Som bonus kan du også selge ladestrøm til naboen hvis du vil det :)

Mulig jeg misforsto noe her - sikkert best å høre podcasten selv før du evt. kontakter dem.

mvh
Hugo

Data fra nordpool er fritt tilgjengelig. Jeg bruker de samme data selv til smartlading.

Dagens løsninger for smartlading er ubrukelig neste år. Da må du regulere effekten dynamisk istedenfor, basert på historikken for hele måneden for hovedinntaket.

Du koker likevel ned å heller lade hele natta på redusert effekt.

Ikke betal for noen abonnement rundt dette. Koster mer enn du sparer.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: goggo på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:32
Hørte denne podcasten (som er ren reklame for et dansk firma som heter Monta) fra TU i dag.
https://www.tu.no/artikler/du-kan-tjene-penger-pa-laderen-din/514471

...klipp...

Høyrdest ut som det var aktuellt å bytte firmware i ladeboksar til egen Monte versjon? Feks for ChargeAmps.
Hmmm, skeptisk....

Kommentaren til om ein kunne fortsette med sin Easee/Tibber smartlading, eller om den måtte byttast ut, var temmelig vag, IMHO.

Det som er bra er fokus på roaming og destinasjonslading. Også at skyløsningar gjer det lettare for tech selskap å sy saman strømabbonement, strømforbruk, heimelading, hurtiglading, analyser, kundebonus, osv på lik linje som (og byggd på) pioneer løysingane til feks Tibber, m.fl.

Eg tenker at det er eit stort udekka behov på hotel, senter, idrettsanlegg, museum, etc rundt om kring.

Men, markedet for privatdeling av lading har eg ikkje trua på. Er det mange som vil ha framande bilar på tunet? Er gjestebil fjerna til kl 1630 når eg kjem heim, osv.
Kanskje i ukedagar på hytta om ladeboks står gunstig til, men presset blir vel i helga?
Skattepliktig inntekt kan det vel også bli?

Dette er vel same konsept som PlugShare?


"Vi i villa" har det for godt og er nok litt for egoistiske for dette ;-)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Jan E-28

Hmm. Så for min del med en 11Kw skrukompressor i garasjen som kommer til å gi meg topp-skatt på strømmen til neste år uansett, så er det egentlig ingen grunn til å være så mye smart i ladingen annet en lade jevnt gjennom natta   ::)   
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Jan E-28 på søndag 31. oktober 2021, klokken 00:20
Hmm. Så for min del med en 11Kw skrukompressor i garasjen som kommer til å gi meg topp-skatt på strømmen til neste år uansett, så er det egentlig ingen grunn til å være så mye smart i ladingen annet en lade jevnt gjennom natta   ::)
Kva er driftstida på kompressoren? Går den på full effekt en time i strekk?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 31. oktober 2021, klokken 01:03
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 31. oktober 2021, klokken 00:20
Hmm. Så for min del med en 11Kw skrukompressor i garasjen som kommer til å gi meg topp-skatt på strømmen til neste år uansett, så er det egentlig ingen grunn til å være så mye smart i ladingen annet en lade jevnt gjennom natta   ::)
Kva er driftstida på kompressoren? Går den på full effekt en time i strekk?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Den går vel noen få minutter i timen...

Erik Ola Ulvestad

#22
Sitat fra: Wisd0m på søndag 31. oktober 2021, klokken 02:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 31. oktober 2021, klokken 01:03
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 31. oktober 2021, klokken 00:20
Hmm. Så for min del med en 11Kw skrukompressor i garasjen som kommer til å gi meg topp-skatt på strømmen til neste år uansett, så er det egentlig ingen grunn til å være så mye smart i ladingen annet en lade jevnt gjennom natta   ::)
Kva er driftstida på kompressoren? Går den på full effekt en time i strekk?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Den går vel noen få minutter i timen...
Edit: ...eh, ser no at det ikkje var TS som svarte på driftstid for kompressoren. ...

Tariffjustering basert på effektuttak ligg vel an til å sjå på ein heil time sitt snittforbruk, den time i månaden der du har brukt mest totalt sett over 60 minutt, forhåpentligvis i ein klokketime, ellers blir det jo litt meir å følge med på.
Så nokre minutt i timen på 11kW går nok bra.
Antakeligvis vil dette også kunne variere mellom nettselskapa.
Blir spennande å sjå frå 1.1.2022.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 31. oktober 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Wisd0m på søndag 31. oktober 2021, klokken 02:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 31. oktober 2021, klokken 01:03
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 31. oktober 2021, klokken 00:20
Hmm. Så for min del med en 11Kw skrukompressor i garasjen som kommer til å gi meg topp-skatt på strømmen til neste år uansett, så er det egentlig ingen grunn til å være så mye smart i ladingen annet en lade jevnt gjennom natta   ::)
Kva er driftstida på kompressoren? Går den på full effekt en time i strekk?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Den går vel noen få minutter i timen...
Tariffjustering basert på effektuttak ligg vel an til å sjå på ein heil time sitt snittforbruk, den time i månaden der du har brukt mest totalt sett over 60 minutt, forhåpentligvis i ein klokketime, ellers blir det jo litt meir å følge med på.
Så nokre minutt i timen på 11kW går nok bra.
Antakeligvis vil dette også kunne variere mellom nettselskapa.
Blir spennande å sjå frå 1.1.2022.

Ja, dette blir spennende, men kan ikke skjønne hva slags idioti som ligger bak forslaget om at den enkelttimen i en måned man har hatt høyest effektuttak skal bestemme effektleddet for hele måneden. Har man da vært litt uheldig i en eneste time, så er det for resten av måneden ikke lenger noe poeng å forsøke å holde effekttoppene nede (annet enn lavere enn den "uheldige" timen).

Det måtte jo vært mye bedre med en døgnbasert løsning, altså at den timen i et døgn man svir av mest blir bestemmende for akkurat det døgnet. Man kunne jo også gått helt ned på kontinuerlig timesavregning, teknologien legger jo ingen begrensninger her.

Så er det vel også en mulighet for at noen nettselskaper vil basere effektleddet på hovedsikringens størrelse, som vil være den absolutt teiteste løningen. Hvis blårussen i det enkelte nettselskap ser at det gir mest mynt i kassa, så er det vel det de ender opp med.

Myndighetene burde etter min mening lagt mye sterkere føringer for hvordan effektbasert nettleie skal gjennomføres, og ikke latt det være opp til det enkelte nettselskap å velge sin egen modell (innenfor det settet med svært åpne retningslinjer som er gitt).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Lars C. Krogenæs

"Effektavgiften" eller kapasitetsleddet burde kun regnes i perioden 06.00 - 22.00 Det er da effektbehovet er størst. Dermed ville vi med elbil og annen utsettbar last ha gode incentiver til å flytte så mye som mulig av laster til nattestid.

Nå vil jeg (nerd) i stedet programmere inn en effektttopp, og så vil lading, varming av varmtvan osv. koble seg inn i tur og orden ettersom jeg ligger under i belastning. Jeg vil jo ikke risikere at varming av vann og lading av elbil på nattestid plutselig drar kapasitetsleddet opp.

Fri fart om natten vil være enkelt for alle med elbil. Kun stille inn timer som de fleste elbiler har.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Jan E-28

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 31. oktober 2021, klokken 01:03
Sitat fra: Jan E-28 på søndag 31. oktober 2021, klokken 00:20
Hmm. Så for min del med en 11Kw skrukompressor i garasjen som kommer til å gi meg topp-skatt på strømmen til neste år uansett, så er det egentlig ingen grunn til å være så mye smart i ladingen annet en lade jevnt gjennom natta   ::)
Kva er driftstida på kompressoren? Går den på full effekt en time i strekk?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Sandblåsing over flere timer i strekk, så går konstant. Er nok snakk om 9-10kw under bruk. Blir spennende å se hvordan tariffutregningen blir. Sandblåser kun privat for egen hobby, kan dermed fort fordele bruken over flere dager om det hjelper.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

nybil321

Etter det jeg forstår er det en omfordeling av kostnader siden Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) setter tak for hvor mye inntekter nettselskapene kan ta for infrastrukturen da dette er en monopolsituasjon.

Tanken er å skape et insentiv til å fordele forbruk over tid for å holde investeringer nede og diskusjonen er hvordan det best gjøres.

Om man mener nettleien er for dyr så er det RME som håndterer monopolsituasjonen i dag dårlig. Etter det jeg forstår skal totalinntekten for nettelskapene være lik i dag og i fremtiden med mindre forutsetningene endrer seg som krever nye investeringer.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/nett/nettleie/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA